Bál fehérben

Népünnepéllyel nyitották meg azt az eseménysorozatot, amellyel Európa 2004. évi kulturális fővárosa, Lille ünnepli földrészünk újraegyesítésének történelmi esztendejét. Pontosabban nemcsak Lille, hanem az egész régió és a szomszédos Flandria több városa is. Az év programja káprázatos.

Ferch Magda
2004. 01. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan még mindig azt hiszik, hogy Lille szürke bányásztelepülés, holott már rég nem az. Új pályaudvaráról a villámgyors vonat, a TGV negyven perc alatt viszi az utasokat Brüsszelbe, Párizs egy óra, London egy óra negyven perc, Amszterdam három és fél óra TGV-járásnyira van. Ez adhatta az ötletet a Lille, 2004 logójához, a csizmás kislegényhez, aki hétmérföldes léptekkel masírozik hegyen-völgyön át.
Lille, ahol most köztereken és múzeumokban a virágoké a főszerep, mozgalmas, nyüzsgő város négy nagy egyetemmel, soknemzetiségű népességgel. Óvárosa akár egy ékszerdoboz: több száz éves házait, műemlékeit példásan helyreállították. Szépművészeti múzeuma a Louvre után az egyik legjelentősebb Franciaországban. A régi városközpont mellett felépült a hipermodern Lille, és a külső kerületekben is mindenütt építkeznek. Lebontásra ítélt épületek menekültek meg, és kaptak új funkciót. Ipari üzemek alakultak át kulturális központtá.
Lille három szezonra osztott 2004-es programjának szervezői, Didier Fusillier-vel az élükön, rengeteg jó ötlettel rukkoltak elő, és a 150 városban, községben zajló programokat több helyre is elviszik. A költségeket a város, a megye, a régió, az állam és magánbefektetők közösen fedezik az Európai Bizottság hozzájárulásával.
Lesz nagy Rubens- és Watteau-kiállítás. Egy-egy hónapig Lille környéki városok városházáin rendeznek tárlatokat Rodin, Corot, Chagall, Léger, Tinguely, Chardin, Picasso, Dubuffet, Rembrandt, Millet és Manet műveiből. Lille-ben mutatja be új produkcióját Peter Brook. Ott lesz Zingaro cirkusza és a „repülő emberek”, a Les Arts Sauts társulat. Fellép William Forsythe balettegyüttese. Események sorozatát szervezik Egyiptom és Kína köré. Lille-ben vendégeskedik Lengyelország és New York. Lesz film- és színházi fesztivál, lesznek koncertek, karneválok és gyerekprogramok. A világ egyik legnagyobb könyvesboltja, a lille-i Furet du Nord díjat alapított a legjobb európai író számára, akit augusztusban választanak ki.

Fontos szerepet kapott a fény, a fények játéka. A régi pályaudvar, a Gare de Flandres (Lille volt Flandria fővárosa, amíg XIV. Lajos el nem hódította) tízezer négyzetméteres üvegtetejét Patrick Jouin, az új francia design egyik nagymestere varázsolta rózsaszínre. A becses műemlék bejárata előtti téren Daniel Buren kortárs francia képzőművész állította fel Éjszakai őrjárat című világító alkotását. A búzavirágok terének, a Place des Bleuet-nek egyik házára a dadaisták örökösének tartott François Morellet szerelt fel végtelenbe kifutó kék neonszalagot. A Roubaix-i kaput, amely a városi térből vezet át az Henri Matisse parkba, a japán Tahara Keitzsi öltöztette szivárványszínű fényekbe.
Az Operától induló rue Fédherbe a Csillagok útja lett. Luc Besson Ötödik elem című filmjének díszlettervezője, Jean-Claude Mézières állított itt fel hét nyolc méter magas, fény- és hangjeleket adó acélívet (köztük zajlik a forgalom). A lille-i postahivatal levélelosztója múzeummá alakult át. Földszintjén azokat az automobilokat látjuk, amelyeket a húszas–harmincas években terveztek, két emeletét pedig robotok népesítik be: állat, növény és ember alakú robotok, és itt látható a világ első robotok által előadott operettje, az Armageddon. Nehezen szabadul a látogató a holland Theo Jansen mellől, aki mesebeli százlábú, szárnyas figuráit sétáltatja. A barokk Mária Magdolna-templom négy nagy művész vizuális produkciójának ad helyet. Most a japán Janagi Mivának az emlékezetről készített költőien szép filmje pereg, a képeket a templom kupolájára vetítik szakaszosan. Nagyanyák mesélnek a nagyanyjukról, elbeszélésük a lille-i Collège Carnot diákjainak közbeszólásaival keveredik. Janagi után Peter Greenaway, a japán Siota Siharu és az osztrák Ervin Redl mutatja be egy-egy művét. Az amerikai táncművész, Bill T. Jones húszéves társulata a lille-i operaházban Bach Chaconne-jára koreografált új kreációjával lép fel.
A metróval – itt közlekedik a világ első vezető nélküli földalattija – percek alatt elérhető Lille környéki kisvárosok is fölébredtek Csipkerózsika-álmukból a nagy esemény hírére. A mottó: Átváltozások. A textiliparáról híres Roubaix főterén függőerdő alatt sétálgatunk. Tizenkét méterrel a fejünk fölött vörös tölgyek, gesztenye-, éger- és juharfák borulnak össze gyökerükkel az égnek meredve. Madárdalkoncert elegyedik az erre az alkalomra komponált kortárs zenével. Két francia grafikus-díszlettervező „vissza a természethez” filozófiájáról mesél ez a hiperrealista erdő. Rövid séta, és ott vagyunk a Művészeti és Ipari Múzeumnál, amelyet egy század eleji uszodában rendeztek be. Udvarában hatalmas felfújható textilszobor, mintha gyapothalmaz volna. A Phare nevet kapta, sejtelmesen világít, színét változtatva. Egész eseménysorozatot szerveztek köré a textil, a képzőművészet, a design és a divat kapcsolatait kutató szakemberek. Az apró kék-fehér mozaikkockákkal borított uszoda szerkezete érintetlen. Megvan a medence, partját szobrok vigyázzák. Megvannak a kabinok, csak az ajtajukat vették le, így szolgálnak bejáratul. A kádfürdők helyén, az összenyitott térben kiállítás. A festmények, szobrok a vidék gazdag iparosainak gyűjteményeiből származó ajándékok. A megnyitó tiszteletére egész éjszaka látogatható a Raoul Dufy műveit bemutató kiállítás. Selyemsuhogást, anyagszakadást idéző kortárs zene hangzik fel, Ramuntcho Matta szerzeménye. Itt nyitották meg a kulturális főváros tiszteletére a híres lille-i cukrász Méert család első éttermét.
A megnyitóra seregnyi újságíró érkezik a világ minden tájáról. Délben fogadás az operaházban. Este hat órától izgatott készülődés a sajtóközpontban a fehér ruhás bálra. Kapucnis, fehér műanyag dzsekiket, lepleket húzunk magunkra. Az elképzelés az, hogy a járókelők ruhája mozgó vetítővászonként szolgál majd a vetített fények, képek számára, amelyek egyes középületeken is megjelennek. Az ötlet remek, de nem igazán válik be. Senki nem számított ugyanis annyi emberre, amennyi ellepi a várost. A tömegközlekedés este hat órától ingyenes. A metró ontja az utasokat. A Gare de Flandres mellett felállított nagyszínpadon több mint ezer zenész és énekes várja, hogy a megnyitóbeszédek után felcsendülhessen Jean-Claude Casadesus vezényletével Berlioz Himnusz a vasúthoz című műve. Hét órakor elindulunk kis csapatokban. A megnyitót fél nyolcra tűzték ki. Százötven méternél nem jutunk messzebb, összezárul körülöttem a tömeg, moccanni sem tudok. Centiről centire sodródom. Pánik kerülget, pedig senki nem agresszív, nincs egy hangos szó. Valahogy visszaaraszolok a szállodába, bekapcsolom a televíziót. A nyitóbeszéd franciául, flamandul és angolul hangzott el – hallom. Legalább félmilliósra becsülik a tömeget. A nyitókoncertből, amelyet Casadesus a tömeg mozgásából következő moraj miatt kénytelen volt megszakítani, csak azok hallottak valamit, akik nagyon közel álltak a színpadhoz. Egy másik népszerű helybéli zenész koncertjét elhalasztották, ezért sokan csalódottak. De a parádé nem maradt el. Megindultak az észak jelképeinek számító óriások, lassan valahogy rést vágtak maguknak a teherautók, platójukon berber muzsikusok, riói táncosok és még ki tudja, ki mindenki. Tíz óra előtt visszamerészkedem az utcára. A Gare de Flandres rózsaszínben sziporkázik. Mindenfelől zuhog a fény. A főtéren műhó fehérlik, minden talpalatnyi helyen táncolnak. A hangulat emelkedett. „Mit vár a Lille, 2004-től?” – kérdezi egy tévériporter egy fiatal nőtől. „Több kultúrát, mint amennyi most itt van” – hangzik a válasz nevetve. Pierre Maurois, az előző polgármester arról beszél, hogy gazdasági, társadalmi fellendülést várnak a Lille, 2004 eseménysorozatától, mert a kultúra a mozgatóereje mindennek. „Bolondnak néztek – meséli –, amikor annak idején, válságos időkben megalakítottuk a lille-i nemzeti zenekart, de ma már tudjuk, hogy az is fellendülést hozott.”
A soknemzetiségű Wazemmes nevű negyedben a Leclercq textilgyárból lesz az egyik „Maison Folie”, azaz mindenféle bolondságra nyitott művészeti-kulturális központ. A holland építész, Lars Spuybroek középen „elvágta” a hosszú régi üzemet, utcát nyitott a két épületrész között. Az egyiket meghagyta hagyományos formájában, csupasz téglafalaival, a másik homlokzatát hajlított acéllemezekkel öltöztette fel, izgalmas kettős felületet teremtve. A hullámzó falakkal elválasztott belső terekben harsány színek: fű- és olajzöld a hallban, rózsaszín és püspöklila a mosdóban. A többfunkciós, nagyterem akusztikája a legkényesebb igényeknek is megfelel.
Elutazás előtt még egy utolsó séta Lille főterén. A sültgesztenye-árus mellől a milánói fotográfus, Fausto integet. Előző este ő is visszakényszerült a szállodába, a tömegben képtelen volt mozogni terjedelmes felszerelésével. Szépek a fények, még gyorsan kihasználja az időt, ebédelni sem jön. Összefutok a londoni Laurence Philipsszel, aki az év útikönyvírója lett Lille-ről szóló Brandt Mini Guide-jával. A csak angolul hozzáférhető könyvecskében minden szellemi és gyakorlati tudnivaló benne van, ami a Lille-be utazónak hasznos lehet. Hazafelé a vonaton mindenki köszön mindenkinek, ismeretlenül is. A csomagomat fölsegítik, a kabátomat lesegítik. Úgy látszik, itt ez is hozzátartozik a vendéglátáshoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.