Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megye Ukrajnával és Romániával közös határátkelőin évről évre növekszik a cigarettacsempészet. Bár a pravoszláv ünnepek miatt idén még csak egy-két jelentősebb fogás volt – a legnagyobb tételt egy kamionban talált 250 kartonos szállítmány jelentette –, 2004 során a jövedéki adó emelése miatt újabb növekménnyel kell számolni – tájékoztatta lapunkat Grétzy Tibor, az észak-alföldi vámparancsnokság sajtószóvivője.
Elsősorban Záhony körzetében virágzik a cigarettaüzlet: tavaly ötezer felderítésből kétszáz híján minden esetben dohányárut akartak behozni a csempészek. Többnyire kis tételben hozzák át a füstölnivalót a határ mindkét oldalán élő nők és férfiak. A határon lebukás nélkül átjuttatott „áru” sorsa fajtától függően különböző: a márkásabb cigarettákat – a Vouge-t vagy a Marlborót – Miskolctól nyugatra, Debrecentől pedig délre terjesztik, ám példák igazolják azt is, hogy a csempészett dohányárut továbbszállítják az országból, és az Európai Unióban értékesítik jelentős haszonnal. Az olcsóbb ukrán márkák – ilyen például a Lispai – elsősorban a határszélen, a szegényebb emberek körében találnak gazdára. Ezek, magyar dohányos szemével nézve valóban „mesésen” olcsók, hiszen átlagosan hatvan-hetven forintért vásárolhatók meg Ukrajnában, azaz egy karton nem kerül többe hat-hétszáz forintnál. A magyarországi „fogyasztói ár” ilyen beszerzési ár mellett még mindig mélyen a jövedéki adóval és egyéb közterhekkel jelentősen megdrágított magyar cigarettákért fizetendő összeg alatt marad. Olyanynyira, hogy egy-egy doboz Lispai a határ közelében 80-90 forintért is beszerezhető.
Az ukrán és román vámszervek nem foglalkoznak a tőlük Magyarországra tartó cigarettacsempészettel, hiszen azok hivatalosan a román és ukrán adóterheket megfizetve szerzik be a magyarnál jóval olcsóbb dohányárut. Magyarországon viszont akár külföldi, akár magyar állampolgár követte el a csempészetet, büntetésre számíthat – igaz különböző módon. A külföldi állampolgár áruját ugyanis azonnal lefoglalják, és ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtják attól függően, hogy először vagy sokadjára akadt-e fent a hálón. A magyar állampolgár büntetése viszont nem a beléptető vámhivatal, hanem a lakhelye szerint illetékes vámhatóság hatáskörébe tartozik.
A felderítésekről szólva Grétzy Tibor, az észak-alföldi vámparancsnokság szóvivője elmondta: tavalyelőtt 8400-nál több csempészt füleltek le, 2003-ban viszont 11 444-et, vagyis 36 százalékkal többet, mint a megelőző évben. 2002-ben a lefoglalások 82 százalékát, 2003-ban pedig mintegy 90 százalékát cigaretta tette ki. Annak, hogy ez az árufajta a legnépszerűbb, a vámosok szerint az az oka, hogy a cigarettát igen könnyű a magyar piacon értékesíteni, de még Európában is kelendő a márkás termék – ha eljut odáig. Az árkülönbség ugyanis akkora – minimálisan 30–50 százalék –, hogy a vevő mindenképpen jelentősen nyert az ügyön. A cigarettacsempészet ilyen mértékű elharapódzása annál inkább hátrány a Magyarországon dohánygyárakkal rendelkező multinacionális cégeknek. Ők ugyanis az EU-csatlakozást követően még mindig a tovább emelkedő, jelentős adóterhek miatt a csempészáruhoz képest versenyképtelenül magas árakon tudnak csak értékesíteni. Ilyen viszonyok mellett a piac képtelen szabályozó szerepet betölteni, megoldást csak a belépők ellenőrzésének szigorítása jelenthet. A felderítéseket a keleti határátkelőkön mobil kamionröntgen és cigarettakereső kutyák is szolgálják, és arra is felkészültek, hogy az irodai munkát végző vámtiszteket is bevessék az ellenőrzéseken.
A cigaretta árának újabb drasztikus növelése az ország délkeleti fertályán nem igazán kedvetlenítette el azokat a nikotinélvezőket, akik csempészektől szokták vásárolni a füstölnivalót. A rendkívül olcsónak mondható utánpótlás ugyanúgy megérkezik Szerbia és Románia irányából, mint eddig, így az áruválasztékkal sincs különösebb gond. A feketepiac szereplőit az sem riasztja
vissza, hogy a vám- és pénzügyőrség, a rendőrség, valamint a fogyasztóvédelem gyakran tart ellenőrzéseket a cigarettacsempészektől hemzsegő tereken, utcákon.
Szegeden főként a Mars téri és Cserepes sori piacon kapható olcsó külföldi cigaretta, de a csempészek az utcán is gyakran leszólítják a járókelőket. Mindig akad vevőjük, hiszen a 435 forintos Sopianaéhoz hasonló minőségű cigaretta dobozáért mindössze 110–130 forintot kérnek. Az egyik alkalmi árustól megtudtuk, egyelőre nem kívánják növelni az árat. A romániai, illetve szerbiai kereskedőktől függ, hogy mikor adják drágábban: a csempészek hozzájuk igazodnak. Annyit azonban elárult, hogy – vélhetően egy-két hónap múlva – legfeljebb 10-15 forinttal kérnek többet egy doboz cigarettáért.
Miközben az olcsó külföldi cigaretta majdnem harmadába kerül a hazainak, a drágábbak esetében már nem ilyen nagy az árkülönbség. A feketézők ezeket főként romániai vámmentes üzletekben vásárolják meg, és feleannyiért árulják, mint a hazai boltok. Az egyik kamionos arra hívta fel a figyelmünket, hogy az sem mindegy, hol vesszük át a csempészárut. Ha azt az eladó előre megbeszélt időpontban házhoz szállítja, akkor nyilván többet kér érte, de a vevőnek még mindig megéri, hogy tőle vásárol.
Azt is megtudtuk, hogy a csempészek nem kizárólag legálisan lépik át a határt, amikor áruval érkeznek Magyarországra. A határőrség embereinek nemegyszer sikerült olyan határsértőket elfogni, akik nagy mennyiségű cigerettát hoztak. Erről a vám- és pénzügyőrség emberei is tudnak, minthogy a „kliensek” végül náluk kötnek ki.
Bunyevácz Miloje alezredes, a Dél-alföldi Vám- és Pénzügyőrség Regionális Parancsnokságának sajtófelelőse lapunknak elmondta: korábbi tapasztalataik alapján nem tartja kizártnak, hogy az újabb áremelés után aktívabbak lesznek a csempészek, és még több cigarettát hoznak be az országba. Az sem elképzelhetetlen, hogy a zöldhatáron növekszik a forgalom, hiszen azok útjai kifürkészhetetlenek, akik feketézéssel igyekeznek egzisztenciájukat biztosítani. Arra is volt már példa, hogy a román oldalon ötven karton cigarettát csomagoltak egy nagyobb nejlonzsákba, és a Maroson úsztatták át Magyarországra.
A hazánk délkeleti végein dolgozó vám- és pénzügyőrök az elmúlt évben összesen 65 ezer karton cigarettát koboztak el, amelynek értéke meghaladja a 190 millió forintot. Bunyevácz Miloje három nagyobb fogást említett: tavaly januárban 5194, decemberben pedig 21 848 karton cigarettát találtak kamionokban Nagylaknál, júliusban pedig 4256 kartonra bukkantak a gyulai határátkelőnél. Megjósolni sem tudják, idén mennyire lesznek eredményesek, csupán sejtéseik vannak arról, hogy az eddigieknél nagyobb fogásokra számíthatnak.
A magyar–horvát határ baranyai, somogyi és zalai szakaszán az utóbbi két évben jelentősen visszaesett a bevásárlóturizmus. Az Adria kapujaként emlegetett Barcs határátkelőhelyen korábban ez a forgalom 90 százalékát tette ki, ám a múlt évben lényegesen megváltozott az arány. A közelmúlt határforgalmi adatai szerint minden ötödik horvát otthon maradt 2003-ban, és a dél-dunántúliak sem mennek már „szesztúrára” vagy néhány kartonnyi cigarettáért Eszékre, Verőcére vagy Bjelovárra.
Ennek egyik oka feltehetően az, hogy kiegyenlítődtek az árak a két ország között: Horvátországba ugyanazok a hipermarketek „költöztek be”, mint hazánkba, és az úgynevezett gyarmatáruért euróban számolva annyit kérnek ott is, mint nálunk. Hogy időnként mégis bekerül egy-két üveg márkás ital meg cigaretta a fél- vagy egynapos horvátországi útról visszatérő honfitársaink kosarába, az azzal magyarázható, hogy idehaza a hivatalos árfolyamnál olcsóbban jutottak kunához.
A benzinturizmus is leszálló ágban van, mert kiegyenlítődtek az árak. A 95-ös ólommentes már odaát is hat kuna fölött van, így legfeljebb csak a dízelmotoros kocsik tulajdonosai gurulnak át a határon és tankolnak a legközelebbi horvát település töltőállomásán. A név nélkül nyilatkozó vámosok szerint a cigaretta és a szeszes italok árának itthoni növekedése sem fogja felélénkíteni a már igencsak szárnyaszegett bevásárlóturizmust. A hozzánk érkező horvátok a jövőben is főként apróbb műszaki cikkeket, mosó- és tisztítószereket visznek magukkal.
Azt azonban a vámosok is gyanítják, hogy az Ukrajna vagy a Bulgária felől érkező, és a letenyei határátkelőt választó kamionokban mindig akad majd olcsó cigaretta, és jut belőle Dél-Somogyba, valamint a 7-es főközlekedési út mellett lévő balatoni településekre is. Nem kizárt, hogy akik eddig nem szívesen füstöltek kamionosoktól vagy közvetítőiktől jó áron vásárolt, édeskés és émelygős ukrán vagy bolgár cigarettát, a jövőben rákényszerülnek.
Menczer Tamás: Mi lesz így velünk?!