Gyanta nélkül nem játszik a banda

Stefka István
2004. 01. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Cigány vagyok, árok partján születtem… – húzta legkedvesebb nótáját a prímás, Csirke Jenő társaival, Dodóval és Lukács Tiborral egyik este egy zugligeti kiskocsmában. A fájdalmas dalban benne volt a múlt és egy kicsit a kilátástalanság is. Mert ritkaság manapság cigányzenét hallgatni, együtt énekelni a vendégekkel, mint valamikor régen. Ez is csak azért történhetett meg, mert egy magyar értelmiségi úgy döntött, hogy szeretteinek születésnapját és névnapját cigánymuzsika nélkül nem lehet megünnepelni.
A magyar cigányzene kezd kihalni, és mi is lassan elmúlunk – kesergett Csirke Jenő, aki tízéves kora óta, azaz hatvan éve játszik klarinéton és hegedűn, ezt is édesapjától, nagyapjától tanulta. A kilenc gyerekből hatan lettek muzsikusok. Valamikor ez megbecsült mesterség volt. Az országban számtalan helyen, éttermekben, vendéglőkben, kerthelyiségekben, kiskocsmákban húzták el a vendég nótáját. Híres volt a Nyugati étterem cigányzenekara, ahol ma McDonald’s van, a Keleti pályaudvar százéves étterme is sok szép magyar nótát hallott. Ma itt sem lehet cigánymuzsikát hallani, mint ahogy az újjáépített Hotel Palace-ban vagy a híres Deák étteremben sem, ahol ma a Stex működik gépzenével. A Nemzeti Szállóban, a Metropolban, a Royal Szállóban is ritka vendég egy cigányzenekar. Ezek az éttermek általában hét-nyolc tagú bandát foglalkoztattak – mondta Csirke Jenő, de a rendszerváltástól fokozatosan szélnek eresztették őket. Többségük, a cimbalmosoktól, klarinétesektől a bőgősökön át a virtuóz hegedűsökig munkanélkülivé vált.
De hát nem lehet csodálkozni azon, hogy tehetséges cigányzenészek munka nélkül kóborolnak – érvelt Dodó, becsületes nevén Szigeti József, ha ezen helyek némelyikén, főként a hotelekben, egy vegyes saláta kilencszáz forintba kerül, kétezer forintnál kezdődik a főétel, és egy négyputtonyos Tokajiért tizennégyezer forintot kérnek el. Így a hazai vendég messze elkerüli ezeket a helyeket. A másik gond – vette át a szót Csirke Jenő –, hogy a zenészek után csaknem ötven százalék adót kell fizetni. Nincs az a vendéglős, az a szállodatulajdonos, aki ezt ki tudná gazdálkodni. Ezzel az állam gyakorlatilag megsemmisítette Magyarország egyik jelképét, a sokak által kedvelt cigányzenét.
Csirke Jenő huszonegy évig zenélt a Kulacsban, de körbeutazta a világot, és vitte jó hírünket Ausztráliától Portugáliáig, játszott Kínában és Oroszországban, fellépett Párizsban, a Moulin Rouge-ban is. Lukács Tibor a Rajkó zenekarnál kezdte pályafutását. 1979-ben New Yorkban a Lincoln Centert a fiatal cigányzenészek muzsikájával nyitották meg. Még nincs negyvenhét éves, de már munkanélküli, két gyermekét abból a pénzből tartja el, amit olykor a Száztagú Cigányzenekar fellépéseiből kap, vagy abból, amit a heti egyszeri játékért fizetnek a Duna korzón. Dodó, a klarinétos szerzeményeit Kovács Apollónia énekelte, de ő sem kell már senkinek, pedig száz nótája van, a Bál van a falumban kezdetű dalt rengeteg helyen adják elő. De szeretné ismét hallani a vendégektől, amikor már fél órát is játszottak, hogy valaki elkiáltsa magát: „Gyanta!” Azaz álljunk meg egy pillanatra, és igyunk a kiszáradt torokra egy pohár bort, hogy aztán újult erővel folytathassák a zenélést. Sajnos az ilyen kiáltás egyre ritkább, hiszen a vendég is szegényebb lett, kevesebb oka van a mulatozásra.
A Szeretni, szeretni, szerettelek kezdetű dal végén, most megint elkurjantotta valaki magát: „Gyanta!” A cigányok letették az asztalra a hegedűt, és mindenki fogta a poharát: – Éljenek az Andreák és Borbálák! – szólt meghatódott hangon a vendéglátónk. Jó felejteni, másra gondolni a cigánynak is ebben a budai kiskocsmában, ahol nemcsak a születés- és névnapot ünneplők élvezik a Monti csárdást, hanem az éppen betérők is rácsodálkoznak a bandára. És maradnak. De vajon hányan akadnak, akik a régi nótákat segítség nélkül végig tudják énekelni?
Bölcs ember volt a híres cigányzenész, Boros Lajos, akinek játékát egyszer meghallgatta a hazánkban vendégszereplő világhírű hegedűművész, Jehudi Menuhin a Mátyás-pincében. Menuhin is kezébe vette a hegedűt, és eljátszotta a prímás után ő is a darabot. A legenda szerint a végén Boros Lajos csak ennyit mondott: – A mester nagyon szépen játszik, de az asztalnál meghalna!
Egy kis gyanta kellene. Ne hagyjuk meghalni a cigányzenét!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.