Holland honfoglalók

E U R O P A N O V A

Csontos János
2004. 01. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mélyföld – így nevezni el egy országot: hallatlan lelkierőre vall. Költészettel reménytelenül megfertőzött országokban nem is ment volna át a közhasználatba ilyen tárgyilagos önmeghatározás: rossz előjelnek tartották volna a jövőre nézvést. A hollandok esetében azonban ez is nemzetemelő névmágia: mélyföld rendszerint nincsen magától, el kell rekeszteni, elhódítani a tengertől. Ahhoz pedig összefogásra van szükség, összehangolt tervre és akaratra, közös áldozatvállalásra. (S nem árt a háttérben azért egy kiterjedt gyarmatbirodalom sem.) De kell-e hozzá az erasmusi humanista örökség, kell-e a németalföldi festőknek, Rembrandtnak és társainak az elbűvölő földhözragadtsága? Bizonyára ez is, az is – de leginkább a történelmi léptékű nyugalom: egy gazdag országé, amelynek rég elzúgtak forradalmai.
Zsengébb korunkban, amikor a kontinens domborzati térképén ezt a mélyzöldfoltot tanulmányoztuk, azt képzelhettük: amit a tenger Velencében vagy másutt elhódít a szárazföldtől, azt a fapapucsos holland honfoglalók fondorlatos módon visszaveszik tőle. Ez volna az Európa-megmaradás törvénye. A dolgok persze jóval bonyolultabbak ennél: a korabeli Amszterdam éppúgy cölöpökre épült és lagúnákon közlekedett, mint az Adria gyöngye – az tehát, hogy ki hódít és ki veszít területet, mindig csak nézőpont kérdése. Hollandia ettől függetlenül számos szempontból érdemes a figyelmünkre. Most, amikor a regionális éllovas magyar földművelést és állattenyésztést hazai és külhoni politikusok együttes, megfeszített munkájával valószínűleg sikerült a félmúlt homályzónájába utalni, különösképpen érdekfeszítő, milyen sanyarú adottságokból csinálták meg a hollandok a földrész legvirágzóbb mezőgazdaságát. Szó szerint virágzó ez az ágazat, hiszen a szélmalmokkal ékesített tulipánmezők valóban nagy tömegben léteznek. De tarolnak a hagyományos műfajokban is: miközben a népességnek mindössze két-három százaléka szorgoskodik e tradicionális területen, folyamatos túltermelési sokkban képesek tartani a kontinens nyugati fertályát. S hogy a hitvány termőföldön, a csapnivaló klímában miként lehetséges ez? Hogyan tudnak akár a tulipánfronton is helytállni, ha másutt előbb szökken virágba a nemzeti kultúrnövény? Például úgy, hogy kiássák a hagymát, elhozzák a napsütötte Magyarországra, ahol beássák három napra, majd újra kiássák, hogy ismét beássák otthon – s ez a lelemény, hogy a magyar rónát természetes üvegházként alkalmazzák, négy-öt napos előnyt biztosít nekik konkurenseikkel szemben.
A hajós népek rugalmassága ismerhető fel ebben a mozgékonyságban – még akkor is, ha az érdekelvűség nem mindig párosul sziporkázó szellemiséggel. Szűkösen voltak a hajókon, s szűkösen a szárazon is – a közösség nemigen tűrt túlzott egyénieskedést, pláne öncélú önmegvalósítást. A holland polgár az évszázadokon át szépen gyarapodott, ette remek sajtjait, s itta sikerült söreit, de – eltekintve realista piktoraitól – viszonylag keveset tett hozzá az európai kultúrkincshez. Még legnagyobb filozófusuk, Spinoza is portugáliai zsidók gyermeke, aki csupán menedékre lelt a már akkor is befogadó Amszterdamban. A XX. században aztán számos területen behozták a lemaradást, de sokatmondó tény például, hogy a holland kabarékultúra lényegében az ott élő zsidóság humorára épül – igaz, abban összetalálkozik a paraszti dévajsággal, hogy teljes egyetértésben képesek csipkedni a belgákat. A holland identitási zavarok a mai napig tetten érhetők (viszonyuk a flamandsághoz csakúgy, mint a francia ajkú vallonokhoz vagy a németséghez kifejezetten ellentmondásokkal terhelt), s mindezt súlyosbítani látszik a koloniális múlt emléke. A hollandok Párizson kívül csupán Jakartában, Indonézia (a volt Holland India) fővárosában üzemeltetnek hivatalos kulturális központot, sokkal több gondot fordítanak azonban kereskedelmi képviseleteikre, sőt a futballdiplomáciára is. (Bár Cruyff és Neeskens ideje utólag aranykornak tűnik.) A bizonytalanság azonban a közerkölcsöket illetően, a szabadság és szabadosság mezsgyéjének kijelölésében is szembetűnő. Hollandia az az ország, ahol a prostitúció utcai kirakatokat, a marihuána élvezete pedig legális „kávéházakat” érdemelt ki magának; de az az ország is, amelynek egyes vidékein este tizenegy után nem tarthat nyitva szórakozóhely. Az az ország, ahol egynemű polgárok törvényesen házasságra léphetnek, és mások gyermekeit örökbe fogadhatják; de az az ország is, ahol a pártpolitikai program szintjére emelt idegenellenesség elképesztő támogatottságra tud szert tenni a hétköznapi globalizmustól megcsömörlött választói tömegek körében. A középkori mesevároskák, a békés biciklitársadalom felszíne alatt ugyanis meglepő indulatok fortyognak: úgy tűnik, hiába a módos élet, hiába az Európa-szerte legalacsonyabb munkanélküliségi ráta, a történelem Hollandiában sem ért véget. A tengerrel és az ismétlődő árvizekkel valahogy még csak-csak megbirkóztak, de kérdés: sikerül-e a hajdani honfoglalóknak (akár önmaguk ellenében is) visszafoglalniuk saját országukat?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.