Kárpátalja ellenzékben

Pataky István
2004. 01. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly májusban, hosszas viták után a kedvezménytörvény módosítását is tartalmazó zárónyilatkozat elfogadásával ért véget a Magyar Állandó Értekezlet (Máért) ülése Budapesten. A dokumentumot három párt, illetve szervezet képviselője nem írta alá: Németh Zsolt a Fidesz, Ágoston András a Vajdasági Magyar Demokrata Párt és Kovács Miklós a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ) részéről. Az elutasítás oka az volt, hogy a kormány által javasolt változtatások eltértek a Máért korábbi ülésén elfogadott módosítási elvektől. „Mi ezt a kérdést elvi kérdésnek tekintettük, s nem az volt a döntő, hogy egyik vagy másik konkrét kedvezményben sikerül-e átmeneti ígéretet kicsikarni, hanem az, hogy sikerül-e a nemzeti jelleget megóvni; nem sikerült, a jogfeladásban viszont a KMKSZ nem lehet partner” – nyilatkozta a Máért-tanácskozás után Kovács Miklós. A fiatal kárpátaljai politikus korábban sem volt kedvelt vendég a szocialista–szabad demokrata körökben, de ettől a pillanattól kezdve végérvényesen feketelistára került. A döntés nyilvánvalóan már tavaly május 25-én, egy nappal a Máért ominózus ülése után megszületett: Kovács Miklóst büntetni kell. S mivel az igen egységes KMKSZ keretein belül nem volt kivitelezhető az elnök mellőzése, hát az egész szervezet ellehetetlenítése mellett döntöttek Budapesten.
Pedig nem akármilyen szövetségről van szó. A kárpátaljai magyarság 1989-ben alakult első s máig legnagyobb súlyú megyei szintű társadalmi-érdekvédelmi szervezetének mintegy harmincezer tagja van, programjában az önigazgatás megteremtése a cél, amit nemzetiségi önkormányzat vagy területi autonómia megteremtése útján kíván elérni. A KMKSZ révén Ukrajna függetlenné válása idején a magyarság kiemelkedő politikai szerepet játszott Kárpátalja társadalmi-politikai életében, nagymértékben járult hozzá az ország függetlenségéről döntő helyi népszavazás sikeréhez. Mint arról a Határon Túli Magyarok Hivatalának (HTMH) honlapján olvasható jelentés is beszámol, a Kovács Miklós által irányított szervezet a kilencvenes években kidolgozta a nemzetiségi kulturális önkormányzat megalakításának és működésének tervezetét, 1999 decemberében pedig javaslatot tett egy olyan, az ukrán törvényekkel összhangban lévő önálló közigazgatási egység kialakítására, amely Tisza-melléki járás néven Beregszász központtal magában foglalná a kárpátaljai tömbmagyarság valamennyi települését. Arról már aligha a KMKSZ tehetett, hogy a kárpátaljai magyarlakta települések önkormányzatainak vezetői elvetették a szervezet javaslatát.
Kárpátalja kétségtelenül legfontosabb és legismertebb magyar szervezetére az első csapást akkor mérte a kormányzat, amikor az Illyés Közalapítvány központi kuratóriuma egyensúly-eltolódás címén egyoldalúan megváltoztatta a testület összetételét, miáltal abban az Ukrajnai Magyar Demokrata Szövetség (UMDSZ) és tagszervezetei kerültek többségbe. Ezt követően a KMKSZ, a Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség, a Kárpátaljai Magyar Tanárképző Főiskola és a KMKSZ ifjúsági szervezetének képviselői felfüggesztették tagságukat a testületben. A második csapást nemrég a HTMH révén mérte Kovács Miklósékra a Medgyessy-kabinet. Döntés született arról, hogy Kárpátalján ezentúl az UMDSZ irányítsa a helyi státusirodák működését a KMKSZ helyett. A lépés előzményeként a kormány pénzhiányra hivatkozva bezárta kedvezménytörvény végrehajtását segítő státusirodákat. Ezután a HTMH közölte: az UMDSZ-t is be kívánja vonni az irodák működtetésébe. A KMKSZ elutasította a Budapestről minden különösebb indok nélkül diktált döntést, amire a válasz nem az egyoldalú lépés átgondolása volt, hanem az UMDSZ megbízásának újbóli megerősítése. Így, paradox módon, annak a szervezetnek a kezébe került a státusirodák irányítása, amelynek egyik képviselője a Máért tanácskozásán a hálózat felszámolását kezdeményezte.
Kovács Miklós az utóbbi hónapokban mindent megtett annak érdekében, hogy jobb belátásra bírja a kormányt, de legalábbis párbeszédre kényszerítse a Kárpátalján kialakult helyzetről. Több nyílt levél is érkezett a KMKSZ részéről a Miniszterelnöki Hivatal címére, az érdemi válaszok azonban rendre elmaradtak, a dialógusra való felhívás süket fülekre talált. Medgyessy Péterhez küldött legutóbbi levelében Kovács Miklós egy elvi alapokra támaszkodó viszonyrendszer kiépítését sürgette a magyar kormány részéről a kárpátaljai magyarság felé. Mint megállapítja, válságba jutott a budapesti kabinet illetékeseinek kapcsolata a KMKSZ-szel, s ennek oka a szervezetet ellehetetlenítő lépések egész sorozata. „Akárcsak az Illyés Közalapítvány alkuratóriumának esetében történt, az oktatási-nevelési támogatás rendszerének szétverése is jól bejáratott kárpátaljai intézmények leépítésével jár, és jelentősen megnehezíti a kárpátaljai magyar társadalom életét, meghasonlást okoz annak anyaországhoz való viszonyában” – írta Kovács Miklós.
A Budapestről irányított kárpátaljai kiszorítósdi lényege a fenti mondatban fogalmazódik meg. A történet ugyanis nem elsősorban a két ukrajnai magyar szervezet rivalizálásáról szól. A kormányzat arra hivatkozva tolja maga előtt a kijevi kormánypárt listáján parlamenti mandátumhoz jutott Gajdos Istvánt és az általa vezetett UMDSZ-t, hogy „a KMKSZ immár huzamosabb ideje nem tekinthető a kárpátaljai magyarság kizárólagos képviseleti intézményének”. Csakhogy ezt a megállapítást senki sem vitatja. Még az a Kovács Miklós sem, akit a kijevi hatalom – a „független” ukrán bíróság későbbi engedékeny rábólintása mellett – a legkülönbözőbb antidemokratikus eszközöket bevetve gátolt meg abban, hogy valóban szabad választások révén jusson képviselői helyhez. A magyar kormányzat azonban úgy képzeli el a kárpátaljai egyenlőséget, hogy a vezető szerepet valójában az UMDSZ-nek osztja ki. Ez történt az Illyés Közalapítvány alkuratóriumának összetételénél is, ahol az UMDSZ – tagszervezeteivel együtt – többségbe került. E sajátos erőkiegyenlítés után döntött úgy a KMKSZ és a hozzá közel álló szervezetek, hogy ilyen körülmények között nincs értelme részt venni a munkában. Akárcsak Erdélyben és a Vajdaságban, Kárpátalján is a 2002-es magyarországi kormányváltást követően erősödtek fel látványosan a magyar szervezetek közötti ellentétek. A Medgyessy-kabinet nemcsak saját kedvenceinek nyílt támogatására fordít energiát, de ezzel egy időben gyakorlatilag minden párbeszédet megszakít azokkal, akik megkérdőjelezik a határon túliakkal kapcsolatos ténykedésének egyes elemeit, vagy bírálják döntéseit.
A megközelítőleg kétszázezer fős kárpátaljai magyarság – amelyet a XX. század folyamán öt állam polgáraiként tarthattak számon anélkül, hogy kimozdultak volna a szülőföldjükről – hetven százaléka igényelt ez idáig magyarigazolványt. Aligha jelent ez a tény örömöt a státustörvényt nyirbáló anyaországi vezetésnek. Az ő szemszögükből Kárpátalja magyarsága most ellenzékben van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.