Két sebesség

2004. 01. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hetek óta másról sem hallani, mint hogy kétsebességűvé válhat az Európai Unió, ha nem sikerül a leendő közösségi alkotmány meghozatala kapcsán kirobbant politikai válságot felszámolni. (Az új alaptörvény elfogadásának persze óriási a tétje: ezen áll vagy bukik az EU mostaninál is mélyebb bővítése.) A kettészakadás egyébként azt jelentheti, hogy a közösségen belül is lesznek fejlett és haladó tagállamok, illetve olyanok, amelyek a margóra kerülnek.
Aggódnak is a kormánypárti politikusok, különösen Kovács László a kétsebességű EU miatt. Ez azonban csak fikció. Berlin, Párizs, Róma és Madrid valahogy majdcsak napirendre tér a kérdés felett Brüsszelben. Viszont – mindenfajta képzelgés nélkül – itt van nekünk a magyar valóság. A legfrissebb felmérések szerint a Medgyessy-kormány másfél esztendeje alatt ugyanis újratermelődtek a regionális különbségek. Hogy mindenki értse: a győriek átlagosan nettó 50 ezer forinttal keresnek többet, mint a nyíregyháziak. A nyugati város lakói mellesleg átlagosan három esztendővel élnek többet, mint azok, akik Kelet-Magyarországra születtek. A KSH jelentése szerint Győr-Moson-Sopron, valamint Szabolcs-Szatmár-Bereg megye jövedelmi szintje között négyszeres a különbség. Miközben Fejér és Vas lassan a budapesti átlag háromnegyedét produkálja a gazdasági kibocsátás vonatkozásában, addig Nógrád és Borsod-Abaúj-Zemplén megye nem tud kikecmeregni a nincstelenségből, az elképesztő lemaradásból. Ha pedig a GDP, azaz a bruttó nemzeti termék viszonylatában rangsoroljuk a térségeket, akkor a gond óriási: az országos átlagot elérni, illetve azt meghaladni Budapest, Győr-Moson-Sopron, Fejér, Vas, Veszprém, Zala, Komárom-Esztergom és Csongrád képes. Ám tizenkét megye – Tolna, Pest, Baranya, Heves, Hajdú-Bihar, Somogy, Bács-Kiskun, Jász-Nagykun-Szolnok, Békés, Borsod-Abaúj-Zemplén, Nógrád és Szabolcs-Szatmár-Bereg – nem éri el az országos átlagot. Mi ez, ha nem a kétsebességű Magyarország? Ahol is a magyar gazdaság produktumának zömét három nagy központ – Budapest, Győr és Székesfehérvár – termeli. S mint tudjuk, a gazdaság és a településfejlődés egymástól elválaszthatatlan fogalmak. Hazánkban tehát olyan struktúra merevedett meg, amely nemcsak az uniós normáktól áll távol, hanem – micsoda paradoxon – még az átlagos magyar fejlettségi szintet sem éri el; a 19 megyéből 12 képtelen az országos mutatót elérni.
Így fordulhat elő, hogy miközben hazánk egyik fele Bécsbe jár vásárolni, Nyugat-Európa tengerpartjain tölti a nyarat, továbbá az Alpok felkapott pontjain síel, addig a Dunától keletre fekvő országrész kezdi feleslegesnek érezni magát. Ha az ember Győrött jár, jól szituált hölgyekkel, urakkal találkozik a belvárosban, míg Nyíregyházán első pillantásra sajnos több az agyoncsigázott, nejlonszatyrot és borosflakont cipelő, cserzett arcú ember. Az a fajta vagyonos réteg tehát, amelyről szociológiai felmérések készültek, pusztán az ország egynegyedében létezik, míg a fiatal bankárokból, brókerekből és vállalkozókból álló yuppie-réteg talán csak a fővárosban.
A Medgyessy-kormány alatt újratermelődtek a térségi különbségek, pedig a koalíciós pártok annak mérséklését ígérték.
Ha hihetünk az EU arany háromszög projektjének, amely a nyugati határszél további fejlesztését jelenti, az eltérések még inkább kiéleződnek. Az egészben persze az a döbbenetes, hogy a hatalmon lévő koalíciós pártok politikusai a kétsebességű Európai Unió víziójával, azon belül is Madrid, Róma, Berlin és Párizs sorsával igyekeznek törődni. Holott – többek között – Nyíregyházával, Miskolccal és Békéscsabával kellene.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.