M5: csak a magas sztrádadíj biztos

Döntenie kell a kormánynak arról, miként vonja be az országos matricás díjszedési rendszerbe az M5-ös autópályát. A választások óta e téren bőven hallhattunk ígéreteket, ám eddig csupán annyi történt, hogy a cég tulajdonosainak engedményt tettek. A vállalat pedig folyamatosan emelheti tarifáit. Hosszú távon megoldást jelenthet a koncessziós jog visszavásárlása, erre viszont, úgy tűnik, nincs meg a fedezet.

Csákó Attila
2004. 01. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múlt év decemberében született kormányhatározat szerint a Medgyessy-kabinetnek ma döntenie kell, majd megállapodnia az Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel arról, miként kapcsolja be – az Európában egyedülállóan méregdrága – M5-ös sztrádát az országos matricás díjszedési rendszerbe. Mint ismert: Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter, illetve Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke a Postabank privatizációja után közös sajtótájékoztatón jelentették be, hogy a Postabankért kapott 101 milliárd forintos vételárat az M5-ös autópálya továbbépítésére kívánják fordítani.
Ha a megbeszélések nem hoznak eredményt, akkor e hónap végéig ki kell terjeszteni a tárgyalásokat az AKA részvényeinek megvásárlására. Ez esetben az állam egészben vagy részben szerezné meg a cég papírjait. Ugyanakkor a kormányhatározat már azzal számol, hogy nem a cég építi tovább a sztrádát, holott az AKA-nak a múlt év végéig opciója volt az út továbbépítésére. A közlekedési miniszternek pedig el kell indítania a közbeszerzési eljárást az M5-ös Kiskunfélegyháza–Szeged közötti szakaszának építésére. A határozat szerint olyan pénzügyi megoldást kell majd választani, amely – az ESA 95 szabályai szerint számítva – nem növeli a költségvetési hiányt és az államadósságot.
A kormány a 2002-es parlamenti választások óta folyamatosan ígéri a matrica bevezetését az M5-ös autópályán. Eddig azonban csupán annyira futotta, hogy a részvénytársaság tulajdonosainak engedményt adtak. A társaság folyamatosan – legutóbb 5,5 százalékkal – emelheti tarifáit. Hosszú távon megoldást jelenthet a koncessziós jog visszavásárlása, erre azonban, úgy tűnik, nincs meg a fedezet. Ha Európa legdrágább sztrádáján nem csökkennek a díjak, akkor civil szervezetek, önkormányzati képviselők, fuvarozók, továbbá magánszemélyek tartanak demonstrációt e hónap végén az M5-ös autópályán, továbbá a környékbeli főútvonalakon.
Erre azért szánták el magukat, mert a magas sztrádadíj miatt a forgalom döntő része a településekre özönlik, aminek következtében nő a balesetveszély, a környezetszennyezés, továbbá – és nem utolsósorban – az itt élők versenyhátrányba kerülnek más régiók lakosaival szemben.
Sokan úgy vélik, a jelenlegi kormánynak lenne kötelessége az
M5-ös-probléma megoldása. Emlékeztettek rá, hogy bár a konceszsziós szerződést még Schamschula György közlekedési miniszter idején kötötte az állam az AKA Rt.-vel, a Horn-kormány idején Lotz Károly szakminiszter írta alá a módosításokat. Ezek következtében a vállalat a magas díjak miatt elmaradó forgalom ellenére gazdaságilag „nyerő” pozícióba került. Ugyanis a kormány – az alacsony forgalom miatti veszteségek után – az adófizetői forintokból árnyékdíjat fizet, s a cég a korábban megépült szakaszokat is bevonhatta az útdíjas rendszerbe. Sokak számára felfoghatatlan és érthetetlen része volt a megállapodásnak, hogy a sztrádával párhuzamos utakat nem lehet bővíteni. A baloldali kormány most ismét megsegítette a céget, s az rt. állami garancia mellett kedvező kamatozású refinanszírozási hitelhez juthatott, amivel a társaság ismét kedvező pozícióba került. Hogy milyen megoldás születik, azt ma még nem lehet tudni, ráadásul a Horn-kormány alatti vállalások miatt a cég nem érdekelt a változtatásban. Az AKA Rt. illetékesét lapzártáig nem tudtuk utolérni, a gazdasági tárcánál pedig azt közölték: a döntést a kormány jelenti majd be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.