Magára hagyta a tejpiacot a tárca

A tehenészetek és a tejfeldolgozók számára akár sorsdöntő is lehet a Tej Terméktanács holnapra összehívott küldöttközgyűlése. Ha nem születik a felek között a piaci felesleg kezeléséről egyezség, az káros következményekkel járó küzdelmet indít el az ágazatban.

Nánási Tamás
2004. 01. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden jel arra mutat, hogy a földművelésügyi tárca az anyagi források és az intézményrendszer hiánya miatt az uniós belépésig hátralévő pár hónapban már nem segíti a hazai tejágazat szereplőit az átállásban, és a havonta húszmillió literre tehető piaci felesleg kezeléséhez sem nyújt költségvetési támogatást. Az egyensúly fenntartása érdekében a termelőknek és a feldolgozóknak szakmaközi megállapodást kellene kötniük egymással, ám ennek létrejötte a tavalyi év negatív tapasztalatai után kétségessé vált – állapította meg lapunk érdeklődésére Sirman Ferenc, a Tej Terméktanács ügyvezető igazgatója. A szakember szerint minden attól függ, hogy a két fél a terméktanács holnapi küldöttközgyűlésén egyezségre jut-e egymással. Kudarc esetén a piaci alkukon múlik minden, ami tisztítótűzhöz hasonló, de nemkívánatos következményekkel is járó folyamatot indít el az ágazatban.
Évente mintegy 400-500 millió literre tehető az a tejmennyiség, ami feleslegként jelentkezik a hazai piacon. A többlet exportálását eddig úgy oldották meg a feldolgozók és a termelők, hogy a terméktanács intervenciós alapjába minden egyes liter tej után befizettek egy előre meghatározott összeget. Az agrártárca pedig támogatással pótolta ki a termelőknél az így kiesett bevételt. Tavaly a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) arról kötött a terméktanáccsal egyezséget, hogy felvállalja 200 millió liter tej „eltüntetését”, az efelett jelentkező többletről pedig piaci szereplőknek kell gondoskodniuk. Az év során mindvégig vita volt arról, hogy az FVM valóban betartotta-e azt, amit a megállapodásban aláírt. A tárca szerint igen, a feldolgozók és a termelők szerint viszont a vállaltak teljesítése nem történt meg. Ez a vita megzavarta a piacot, ráadásul a többlet kiszállítása némelykor épp ellenkező eredménnyel járt, mint amit vártak tőle. Az exportált készletek helyére nem a magyar áruk, hanem az egyre nagyobb mennyiségben érkező importtejtermékek kerültek.
Mindezek következményeként nagymértékben csökkent az ágazat szereplőinek bizalma a felesleg kezelésére hivatott rendszer iránt. Idén is havonta legalább húszmillió literes tejtöbblet keletkezik az országban, ami elsősorban annak köszönhető, hogy a feldolgozók az egyensúly fenntartása érdekében olyan tejmennyiséget is felvásárolnak, amit nem vesz át tőlük a piac. A terméktanács azt szerette volna, ha az FVM már a csatlakozást megelőző négy hónapban bevezeti az EU-belépés napjától életbe lépő uniós rendtartást. Ehhez azonban az eddigi jelzések szerint a pénz és a szükséges intézményrendszer is hiányzik. Úgy tűnik, hogy a szakminisztérium nem kíván áldozni a május elejéig keletkező 80 millió literes felesleg kezelésére, a probléma megoldását az érintettekre hagyja. Ugyanakkor a terméktanács intervenciós alapjába befizetett összegek – ami tavaly literenként a termelőknek 5,8, a feldolgozóknak 5,2 forintot jelentett – pótlásához szükséges támogatást sem folyósítja, ami szinte lehetetlenné teszi a helyzetet.
Jórészt ennek köszönhető az, hogy egyes feldolgozók a karácsony közeli napokban – mint ahogy lapunk is hírül adta – szinte „mellbevágó” felvásárlási ajánlatot tettek a termelőknek. Miközben az extra minőségű nyerstej előállításának önköltsége a takarmányok és az energia jelentős drágulása miatt literenként 82 forintra emelkedett, az ipar a tavalyi 72 forintos árat literenként 60-65 forintra szállítaná le. Sirman Ferenc szerint ez még nem a végső ajánlat, a felvásárlási ár az alku nyomán feljebb is mehet. Ám az szinte már biztos, hogy nem éri el a tavalyi szintet. Ennek a legfőbb oka az, hogy – állami segítségnyújtás hiányában – az exportra is szállító feldolgozók az alapanyag-felvásárlás költségeinek csökkentésével fedezik a tejfelesleg okozta veszteségeiket. Ezzel azok a kisebb tejüzemek járnak jól, akik a belföldi piacra termelnek, nem kell többletkészletekkel küzdeniük. Félő azonban, hogy nem az elmaradt fejlesztések pótlására forgatják majd vissza a felvásárlási ár csökkenéséből keletkező jövedelmeiket, hanem arra használják ki ezt a tőkét, hogy „beelőzzék” a nagyokat, a kereskedelmi láncokkal folytatott ártárgyalások során alájuk ígérjenek. Mindez tovább növeli a bizonytalanságot a hazai tejpiacon.
Súlyosbítja a helyzetet, hogy az egyébként sok szempontból biztonságot és védelmet nyújtó uniós rendtartás sem kínál majd megoldást a némelykor az össztermelés harminc százalékát is elérő hazai tejfelesleg kezelésére. Az EU-ban az ipar legfeljebb tízszázalékos többletet vásárol fel, és ami ebből megmarad, azt veszi át a piaci árnál olcsóbban az intervenciós kassza. Nálunk tehát május elseje után is húszszázaléknyi mennyiség sorsa marad kérdéses. Mivel csodák nincsenek, és nem növekszik számottevően egyik percről a másikra a hazai tejfogyasztás, a legvalószínűbb forgatókönyvnek a hazai tejtermelés csökkentése látszik. Ez pedig elkerülhetetlenül azzal a következménnyel jár, hogy a minőségi előírásokat és az alacsony önköltséghez szükséges versenyfeltételeket teljesíteni nem képes gazdálkodóknak – lehet ez kicsi és nagy egyaránt – fel kell hagyniuk a tehéntartással.
A tendencia eddig is ez volt, évek óta tart az ágazatban a termelők lemorzsolódása. Öt esztendeje még 25 ezer tehéntartó gazdálkodót, üzemet tartottak nyilván az országban, számuk mára nyolc-kilencezerre csökkent. 2003-ban felgyorsult a folyamat. Csak ebben az esztendőben 6-7 ezren hagyták abba a munkát, közülük mintegy négyezren értékesítették kvótájukat a szaktárcának. A termelésben nagymértékű koncentráció tapasztalható. A legfrissebb terméktanácsi adatok szerint 998 tejtermelő üzem 1662 millió liter tej előállítására feljogosító kvótamennyiséggel rendelkezik, míg a maradék százmillió liter 7771 gazdálkodó között osztódik szét. Ötezer liter alatti kvótával 2668-an, 5–10 ezer liter közöttivel 1927-en, 10–15 ezer liter közöttivel ezren, 15–25 ezer liter közöttivel 995-en, 25–50 ezer liter közöttivel 781-en és 50–100 ezer liter közöttivel 400-an rendelkeznek. Emellett 150-200 millió literre tehető az úgynevezett közvetlenül a háztól, telepről, tehát nem a feldolgozóknak értékesített tej mennyisége, amire az unióban külön kvótát kapnak majd azok, akik a minőségi előírások teljesítésére képesek.
Ez lehet a kistermelők egyik menedéke, a másik a szövetkezés, ami hiába kapott tavaly állami támogatást, a bizalom hiánya és az egyenetlen beszállítói minőség miatt nem bizonyult túlzottan sikeresnek. A feldolgozók többsége is likviditási gondok elé néz, 2003-ban az ipar több száz millió forintos veszteséget könyvelhetett el. A nyolcvan üzemmel rendelkező ötven cég több mint 20 százalékos kapacitásfelesleggel küszködik. Ezért lehet tartani attól, hogy ha az állam segítsége és szakmaközi egyezmény híján a piacra hárul a jelenlegi helyzet rendezése, olyan feldolgozók is csődbe mennek, amelyek egy-egy térség meghatározó felvásárlóinak számítanak. Az ilyen üzemek megszűnése azoknak a tehenészeteknek is a végét jelentheti, amelyek egyébként teljesen felkészültek az uniós versenyre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.