Negatív

Életre kel a Kisamerikáról forgatott, de megsemmisült dokumentumfilm, amelyet B. Révész László rendező és Kozák Gyula szociológus forgatott a hetvenes évek elején Ózd egyik munkástelepén.

Szikszai Péter
2004. 01. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ne gúnyolódjatok a munkásokon! – jelentette ki a Balázs Béla Stúdió akkori vezetése a Kisamerika című, 1975-ben készült dokumentumfilm elfogadási vetítésén. Az ózdi munkástelep életét bemutató film csak egy volt a dobozban maradt alkotások közül, de talán az egyetlen, amelynek bemutatását nem felsőbb pártutasítás, hanem a stúdió öncenzúrája gáncsolta el.
Nem volt mit tenni. A rendszer ellenében még lehetett valaki hős, de a gyávasággal nem volt értelme szembeszállni. B. Révész László rendező és Kozák Gyula szociológus bemutatatlan filmjének kópiája a Balázs Béla Stúdió pasaréti műtermének pincéjébe került. Nem archiválták. Fémdobozára egy adminisztrátor, aki nem tudta, hogy Kisamerika nem más, mint Ózd egyik munkástelepének neve, kék tollal ezt írta: Kis amerikai. A dokumentumfilmnek a kegyelemdöfést egy néhány évvel későbbi csőtörés adta meg, amelynek során a film használhatatlanná vált. Viszont a film majd négyórányi kivágott részeit, a hangtekercseket és a negatívokat B. Révész László rendező a stúdió gyártásvezetőjének jóindulatából hazavihette, és – gondolván, hogy egyszer talán jó lesz valamire – garázsának szerelőaknájában helyezte el.
Az „egyszer” harminc év után jött el, a film hamarosan újra életre kelhet. Amennyiben sikerül előteremteni a rekonstruáláshoz szükséges 3-4 millió forintot, akkor végre feltárulhat, milyenek voltak a hetvenes években az Ózd egyik munkástelepén élők sivár napjai.
A Trianon előtt épült tizenkilenc ózdi kolóniát még a vasmű század eleji tulajdonosai alakíttatták ki. A Kisamerika az egyszerű munkásemberek által lakott, patakparti Velence-telep és a Nagyamerikában élő tisztviselők és művezetők otthonai között épült fel. Az ózdi Alsóhegysoron még ma is megvan az eredetileg magasabb rangú munkásoknak épített, majd a szocializmus felbomlasztotta hierarchia folytán a vasmunkásoknak kiadott körülbelül hatvan lakás. Persze a rendszerváltás után néhány évvel mindet eladták.
A hetvenes években előfordult, hogy a 30 négyzetméteres szoba-konyhás lakásokban három generáció is együtt élt. Öt-hat emberre egy vízcsap jutott, ám minden lakáshoz járt az út túloldalán lévő latrina (magyarul: budi), egy fáskamra és az egyenként 8 (!) négyzetméteres kert. Az itt lakók életét örökítette meg a Balázs Béla Stúdió forgatócsoportja.
– A bírálóbizottság szerint a film gúnyos volt, szerintem csupán ironikus. Csupán szociografikus állapotrajznak szántuk – emlékszik vissza B. Révész László, akit 1994-ben Az Év Rendezője díjjal tüntetett ki a szakma.
A színes és fekete-fehér filmre rögzített mintegy ötórányi anyag nem a hagyományos módon ábrázolta az ózdi munkások életkörülményeit. A korszak dokumentumfilmjeitől eltérően nem szólalt meg benne sem a tanácselnök, sem a pártitkár, és szakértőbizottság sem magyarázta a magyarázhatatlant. „Mindössze” a meszelt falú mellékhelyiségeket, a telep döngölt földű útját, a túlzsúfolt szobákat és a szegénységben élő embereket mutatta be. Kardos Sándor (számos magyar játékfilm operatőre) két hajnalt is rászánt, hogy megörökítse, hogyan ébred a nyomorgó munkástelep. Az a kis etűdszerű jelenet lett a film kezdő képsora, ahogy az ébredező melósok WC-re mennek, illetve, hogy néhányan nem mennek el odáig. Különösen groteszk hatású képsor volt a kertben mosakodó férfi, aki „lubickolás” közben magára húzta a kőkád lécekből és nejlonból eszkábált fedelét, mint valami kriptatetőt, hogy védekezzen a vasmű nyolc kéménye ontotta korom ellen. A film bírálóinak nem tetszhetett a munkásságról sugallt kép sem. Nem támaszthatta alá kellően a Kádár-rendszer munkásosztályának szilárd osztályharcos öntudatát a filmben megszólaló, a telepről már nagyon elvágyódó dolgozó sem, aki szabad idejét a közeli erdőben vadászattal múlatja. És nem tükrözte a szocialista jövőbe vetett megrendíthetetlen hitet a budisornál szalonnát sütögető néhány család sem, amint nyomorúságos életükről beszélnek a kamera előtt. A film egyik szereplője, a vasmunkás, aki a 30-as években még magyarnóta-szövegeket írt, szintén „kilógott a képből”. Az alkotók ráadásul megtalálták egyik szerzeményét egy kopott, régi hanglemezen, és nem átallották a magányos szerelmes fiú fájdalmáról szóló dalt aláfestésként használni az omladozó épületeket bemutató képkockákhoz. Ezt a filmstúdió bírálóbizottsága már végképp vállalhatatlannak érezhette, főként, hogy az volt a cím: Kisamerika.
A hetvenes évek elején már Ózdon is épültek a panelházak, az elvtársak töretlenül hitték, hogy javul a munkások helyzete, így célszerűbbnek látszott letiltani a filmet.
B. Révész László most újraalkotja egykori művét. Azt a jelenetet már felvették, amint a „mélységes mély, talán feneketlen múlt kútját” jelképező szerelőaknából Thomas Mann híres regénytrilógiájának sorait idézve előkerül az, ami a filmből megmaradt: a jobb időkre elrakott negatív.
– A mégsem olyan mélységes szerelőaknában őriztem azokat a filmeket, amelyekkel nyugdíjas koromban akartam foglalkozni – meséli B. Révész László, aki szerint a film rekonstruálása nem lehetetlen. Valószínű azonban, hogy csak hónapok hosszú munkájával lehet a 3000 méternyi negatív előhívása után kiválogatni azokat a részeket, amelyek az 50 perces film anyagát tették ki. A keresést csak a szintén több ezer méternyi kivágott részlet, illetve az épségben megmaradt hangtekercs segíti. Persze így sem egyszerű megtalálni, hogy a filmben elhangzott mondatok, aláfestő zenék melyik képsor alá, milyen atmoszférához illenek. A feladatmegoldásban az eredeti film alkotói is részt vesznek, hogy az egykoron negatívnak ítélt film története a sok viszontagság után biztató véggel záruljon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.