Pokolgépek között nyíló rózsa

Hajnaltájt látott filmek emléke ilyen. Szinte hipnotikus ringásban a nappali, a tévéképernyő fénye vibrál, de te nem mozdulnál a világért sem. Csak hunyorogsz, a szemed sarkából figyelsz, s nyugtázod a későn vetített, véres képsorok álomba ringató lenyomatát. A bamba tekintetű John Malkovich első rendezése ilyen. A Táncos a házban egy különös atmoszférájú politikai krimibe ágyazott, sosem volt szerelem története; nem csak mese, annál több: lelkiállapot.

Muray Gábor
2004. 01. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Terror és balett. Véres kutyatetemek lógnak a lámpavasakról, pokolgépeket aktiválnak csellengő gyerekek, rituális kivégzések sokkolják a hatóságokat, áramkimaradásokkal ijesztgetik a várost titokzatos kommunák, rejtjeles plakátok üzennek közelgő halált. Mégis zajlik az élet. Amúgy balettórákra járnak a kislányok a táncoshoz: a házban, odalent. Így telnek Dél-Amerika meg nem nevezett katonai diktatúrájának hétköznapjai. John Malkovich filmjének főhőse, a komoly karrier előtt álló ügyvéd annak idején lemondott a sikerről, faluszéli zsaru lett belőle, mert megelégelte a korrupciót. Aztán eltelik néhány év, és a rendőrré kárhozott, most főnyomozóvá előléptetett igazságosztó szembesül a brutális terror mindennapjaival. Övé a főszerep, meg kell találnia a harmincezer polgári áldozat gyilkosát, Ezékielt, a gerillák és a pokol urát. Mindent átjár a félelem, összeomlóban az államapparátus, a vidék indiánjai lassacskán megszokják a vérfürdőt, de a fővárosi civilizáció az apokalipszissel határos. Sürget az idő, a rendőrségnek gyorsan kell dolgoznia, mert ha a katonaság veszi át az irányítást, annak céltalan vérontás lesz a vége, mint már annyiszor, délen.
Szabad perceiben balettórákra viszi kislányát a nyomozó. Vele együtt lépünk ki a terror csatazajából, amikor a balett-tanárnővel kettesben lehet. Lassan szövődő, titkos románcuk testetlen, mégis végtelenül mély. Mivel feleségével való kapcsolata üres és szenvtelen, ebből a megnevezhetetlen vonzalomból merít erőt a férfi a további nyomkereséshez, amely a pokol szinte beazonosíthatatlan kapujához vezet. Az idegtépő munkát végül siker koronázza: a nyomozó rájön, hogy ismeri Ezékielt. És a nyomok oda vezetnek, ahová nem kellene.
John Malkovich néhány éve még filmrendezőt alakított Michel-angelo Antonioni és Wim Wenders közös filmjében, a Túl a felhőkönben. A kedves és szerethető mozi utolsó snittjében Malkovich a sötét ablak mögötti homályba lépdel vissza, miközben azt mormolja: a filmrendező feladata, hogy feltárja a valódi képet, ami a látható mögött lapul. És minden kép mögött talál még egyet, és még egyet…
Aztán John Malkovich valóban nekiállt a képek mögé nézni. A Táncos a házban (The Dancer Upstairs) az irodalmi alap iránt mélyen elkötelezett rendező alkotása, aki teljes odaadással próbálta meg vászonra csempészni Nicholas Shakespeare azonos című regényét. A könyv valós eseményt dolgoz fel: Abimael Guzmannak, a perui Fényes Ösvény gerillaszervezet legendás vezetőjének üldözéséről szól, akit egy idealista rendőr segítségével sikerül elkapni. A film több lett. A furcsa szédületben tartó képsorok, a lassú, folyamatosan elmozduló kamera, az erőszakot távolról figyelő, rezignált zene, a hatalmasat alakító Javier Bardem együttes hipnózisa ez.
A Táncos a házban végül nem kifejezetten a vérfürdőről regél, hanem a gerillák és üldözőik személyes történeteiről, arról, ami a képek mögött van: a pitiánerségről és az elvakult idealizmusról.
A rosszkor születő szerelemről.
Arról, hogy pokolgépek között hiába nyílik rózsa.
(Táncos a házban, színes, feliratos spanyol–amerikai film, 2002, 133 perc. Írta Nicholas Shakespeare, rendezte: John Malkovich, a főszerepben: Javier Bardem, Laura Morante, Juan Diego Botto. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.