Tevje tízévenként visszatér

Csontos János
2004. 01. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Győr városa először 1742-ben látott vendégül színészeket. Ez a német társulat az akkori híres Fehér Bárány fogadóban mutatta be előadásait, a jezsuita rend feloszlása után pedig a kollégium refektóriumában játszottak. 1768-ban felépült az első fából készült állandó színház, majd 1799-ben Reinpacher József kőszínházat emeltetett a Rába-szigeten. Ez az épület lett otthona százharminc éven át először a német társulatoknak, 1811-től pedig a magyar színészeknek is.
Thaliának ezt a hajlékát az idők folyamán sokszor átalakították. Legjelentősebb az 1839-es átépítés volt – ekkor Fruhmann Antal tervei szerint szép, klasszicista homlokzatot kapott a teátrum. Először 1903-ban vetődött fel az új színház építésének gondolata, majd pedig 1912-ben. 1927-ben a meglévő épület újjáépítését tervezték. Mivel ez kivihetetlennek tűnt, 1929-ben pályázatot írtak ki egy új színház tervezésére, de a nagy világválság közbeszólt. Mivel a régi Rába-szigeten lévő épületet lebontották, a győri színészet 1934-től egy kultúrházba kényszerült. Ebben az épületben működött 1978-ig, az új, modern színház megnyitásáig.
Állandó társulata Győrnek csak az államosítás után, 1948-ban lett. Ekkor vette fel a színház a megye nagy szülöttjének, Kisfaludy Károlynak a nevét. A bő negyedszázada átadott új győri színházban – amely akkor Közép-Európa legmodernebb teátrumának számított – végül méltó otthonra talált a győri színjátszás ügye. Sőt a híres balett-társulat révén olyan specifikumra is sikerült szert tennie, amely a város egyik jelképévé emelte a színházat: Győr városa épp most készül köztéri szobrot emelni a táncművészetnek.
Korcsmáros György, a Győri Nemzeti Színház igazgatója 1992 óta megszakítás nélkül tölti be ezt a funkciót, s épp a napokban erősítették meg tisztségében újabb öt évre, ellenszavazat nélkül. Mindjárt siet leszögezni: bár a Győri Balettel kiváló a színház kapcsolata, társintézményként működnek, egymástól független költségvetéssel rendelkeznek. A balett azonban nagyban segít abban, hogy a prózai és zenés színházat remekül kiegészítő táncelőadásokkal a klasszikus népszínházi modell kiteljesedhessék. A győri színház központi szerepet tölt be nemcsak a megyében, hanem a tágabb régióban is: vonzáskörzetébe tartozik a határon túlra eső, de színmagyar Csallóköz is. Ugyanakkor a nagyméretű színpadra állított produkciókat nem nagyon lehet minőségromlás nélkül kisebb színpadokra átvinni: a tájolás lehetősége a minimumra szorul. Épp Korcsmáros debütálása idején szűnt meg a mosonmagyaróvári játéklehetőség, holott ez évi negyven színházi estét jelentett. Három éve viszont már kamaraterem is tágítja a lehetőségeket az épület negyedik emeletén: száz–százötven embernek tudják előadni többek között Barta Lajos Szerelem című darabját, Lorcától a Bernarda Alba házát vagy Csehov Három nővérét.
A monumentális méretű színpad – amely hazai viszonylatban csak az Erkel Színházéhoz mérhető – olyan rendezői megoldásoknak is teret enged, amelyek másutt kivitelezhetetlenek volnának. A balettestek nélkül évi 170 nagyszínházi produkcióra, valamint 180–250 kamaraszínházi előadásra van mód. A különböző nézőterek miatt a bérletekbe hét nagyszínpadi és egy kamara-előadás tartozik, egy-egy produkció rendszerint húsz–huszonöt előadást ér meg. Mivel sok energia fekszik egy-egy prózai darabban, gyakran sajnálják a győriek, hogy kikerül a repertoárból, jó néhány produkció ugyanis (így a Bűn és bűnhődés, a IV. Henrik vagy Az ügynök halála Tordy Gézával a címszerepben) országos jelentőségű rendezés. A My Fair Lady, a Hegedűs a háztetőn vagy a Hotel Menthol azonban nagyobb szériákra van hitelesítve – az utóbbi már a nyolcvanadik előadás és a hatvanezres nézőszám felé tart. Tizenkét év során minden előadást videóra rögzítettek – ez az archívum egy az egyben nem volna ugyan televízióban bemutatható, levéltári és dokumentumértéke viszont felbecsülhetetlen.
A direktor szerint a nagyszínházi produkciók esetében nem ildomos kísérletezni a publikummal, minden évadban van azonban egy olyan előadás, amely a társulat megszokottól eltérő produkciójának tekinthető. Ezek között az utóbbi években több olyan is volt (a Mester és Margarita vagy akár Ibsentől A nép ellensége), amely nem tett engedményeket a kommersz nézői igényeknek, mégis szép sikert aratott. Ha az igazgatót tizenkét év mérlegéről kérdezzük, azt mondja: a legnagyobb siker, hogy megítélése szerint a prózai társulatot sikerült fölemelni a balett- és zenés produkciók rangjára. A musical műfajában pedig már jó ideje elismeri őket a szakma: nemcsak országos viszonylatban kiemelkedő előadások születtek sorozatban, de például a Nyomorultak játékjogát egyetlen olyan város kapta meg, amely nem főváros – ez pedig éppen Győr. Az operett sajátos nézőközönségének korosodásával együtt háttérbe szorult: a musical szinte teljesen átvette a szerepét. Korcsmáros György érzékletes példát hoz az idők változására: már az is hatvanéves, aki annak idején tvisztelt…
Rendezői ars poeticája roppant egyszerű: olyan emberi érzéseket, konfliktusokat vinni színre, melyeknek rejtett aktualitásuk is van. Egy gyakorló menedzser mesélte neki: Molnár Ferenc bravúrja, az Egy, kettő, három… valóságos kézikönyve annak, hogyan kell valakinek az imázsát felépíteni a semmiből. S van-e nagyobb öröm, mint ha láthatatlan hidat teremtünk más korok emberei között?




Hegedűs a háztetőn






Páros portré



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.