Varsó – ha szereted

Joó István
2004. 01. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Móser Zoltán új fotótárlatára azért is kíváncsi voltam, mert kamaszkorom színes közép-európai csavargásainak egyike a lengyelországi volt. Most, hogy megmustráltam a Lengyel Intézetben a fekete-fehér képekből álló tárlatot – „Varsó 30 évvel később” –, ismét csavaroghatnékom támadt.
Már nem vállalnám az autóstop kockázatát, pedig egykori szerencsém erre biztatna: 1980 nyarán – két évvel Karol Wojtyla pápává választása után, másfél hónappal a Szolidaritás hajógyári sztrájkja előtt – egyetlen ingyenfuvar röpített Krakkótól Gdanskig. Érdekes, hogy e két városról vagy épp a Hanza-házsoraitól bájos Torunról sokkal több emlékem (soha elő nem hívható fotóm) maradt, mint a fővárosról. A háborúban lebombázott és csak óvárosában helyreállított, szürkén világvárosias Varsóról szinte csak azt őrzöm, hogy egy forgalmas, jellegtelen-modern részén, a csúnya villamosról leszállva a tejivóban megreggeliztem… Talán a boltokban Czeslaw Niemen besorolhatatlan műfajú (dzsesszrock? énekelt vers?) lemezei után kutattam… Rá is kérdezek a Lengyel Intézetben, mi lehet e kesernyés muzsikájú előadóval. Kísérteties: két hete halt meg rákban. Az intézet munkatársától sok magyar érdeklődött a temetés időpontja, helyszíne iránt – talán mert volt egyszer és lehet(ne) újra Közép-Európa. Az immár elbontott szocialista tábor magyar lakói, akik a lengyel dzsesszt, filmet nagyra értékelték, ennek bizonyságtevői.
De ettől még érezhető a konjunktúrahiány is. Jelzi ezt a Lengyelországba tartó expresszvonatok üressége vagy a útikönyvkiadók stratégiája. Vaskos, részletes magyar nyelvű köteteket jobbára csak nyugati és egzotikus országokról kínálnak. Nyilván ezért is ötlötte ki Maciej Szymanowski, a Lengyel Intézet igazgatója: „Varsó–Budapest nem távolság.” Íme egy sor kulturális esemény közös jelmondata szeptember óta a Nagymező utcában.
Móser Zoltán felvételei láttán nem Varsó válik klasszikusan széppé, megjegyezhetőbbé – a képek hátterébe a pestiekhez hasonló új bankpaloták nyomulnak –, hanem a szem jegyzi meg, hogyan kell a részletekben tökéletes kompozícióra lelni, kusza sivárságból hangulatot sejdíteni. A művész megtalálja a bérházsornak azt a részletét, ahol ritmust adnak az eltérően kormosodott házfalak, a nyitott és csukott ablakok. Másutt: balra függőleges téglalap szürke égből, jobbra valami felhőkarcoló-ormótlanság, a vízszinteseket trolivezeték, pillérre emelt autóút s egy hosszanti plakát képviseli, a plakáton két, emberfej nagyságú női szem, tükrében banális érzékiség úszkál. Komponálás ez is: humorban oldani fel a civilizációkritikát. Vagy éppen a történelmi idő darabosságát? Ez főleg arra a képre igaz, amelyen a szocreálgótika fallikus csodája, a „Kultúra és Tudomány Palotája” (előképe a moszkvai Lomonoszov Egyetem) együtt mutatkozik egy hedonizmust megtestesítő reklámplakát-férfiúval.
Megjelenik azért az ódon templomfalak lengyel városa is – néhol a málladozó lábazat mellől vállatlan, csenevész lombozatú fa hajt ki, talán a kortárs keresztény hit jelképe? Feltűnnek meditatív gondolatokat elindító és távolba terelő, perspektivikus hídkorlátok. Vagy éppen olyan, arcot viselő domborművek, amelyeket – úgy hallom – maguk a lengyelek sem igen ismertek. Mert Móser egy óvárosi kőpad tartóoszlopain is talál valami groteszken érdekeset.
A varsóiak állítólag nem túlságosan szeretik Varsót, de az ottani városháza kulturális igazgatója, miután megtekintette a pesti tárlatot, otthoni kiadású könyvben szeretné viszontlátni a – magyarországi Lengyel Intézetben március 12-ig látható – képeket.
Amelyek tulajdonképpen melléktermékek. A Pázmány Péter Katolikus Egyetemen fotóelméletet és esztétikát tanító Móser Zoltán – aki a Magyar Nemzet hét végi mellékletében teszi közzé művelődéstörténeti jellegű képes jegyzeteit – főleg azért járt a nyáron Lengyelországban, mert Balassi Bálint-fotóalbumot készít (magyar és lengyel nyelvű szöveggel) a reneszánsz költő születésének 450. évfordulójára. Balassi számára sokszor volt menedék Lengyelhon (a családnak birtokai is voltak az ország déli részén), és harcolt Gdansknál – Báthori István oldalán – a poroszok ellen. Az anyaggyűjtés szünetében a fotóművésznek egy szűk hete maradt arra, hogy – kinti barátai kérésére – Varsót faggassa.
Nem először tette. Három évtizede élete első külföldi útja lengyel földre vezetett. A második – két héttel később – Erdélybe, amit nemcsak azért érdemes említeni, mert ez nemzedékének sok tagjával történt hasonlóan (Móser 1946-ban született), hanem azért is, mert eddig megjelent huszonkilenc könyve közül jó néhány foglalkozik népköltészettel és népzenével.
Most megmutatja az Európai Unióba tartó magyaroknak és lengyeleknek a régi-új Varsót, nemsokára pedig Balassinkat, vagyis – a fotóművész szavaival – „az első magyar uniós költőt”, aki tudott lengyelül és még hat más nyelven.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.