Akárcsak az elsüllyesztése, tervbe vett kiemelése is igazi médiaszenzációnak számít. 1939-ben egy amerikai rádió élőben közvetítette, amikor a német hajóhad egykori büszkesége megsemmisült. Az idén pedig olyan hírességek sertepertéltek megmentése érdekében, mint James Cameron, aki néhány évvel ezelőtt a másik legenda, a Titanic végnapjait vitte filmvászonra.
A Graf Spee története tulajdonképpen valamikor 1939 augusztusában kezdődött, amikor is tizenegy nappal a második világháború kitörése előtt a cirkáló – melyet különleges képességei miatt „zsebcsatahajónak” is neveztek – Hans Langsdorff kapitány irányítása alatt kifutott a wilhelmshaveni kikötőből. A háború kezdetén kiadott parancs egyértelmű volt: annyi ellenséges hajót kell a tengerfenékre küldeni, amennyit csak lehetséges! A Graf Spee szeptember végén valahol az Atlanti-óceán déli fertályán lőtte ki első áldozatát, a brit Clementet. Ezt még további nyolc hajó követte. A módszer minden esetben ugyanaz volt: a Graf Spee figyelmeztető lövést adott le, majd miután a célba vett hajó megállt, a legénységet átszállították a német cirkálóra. Az ellenséges hajókat, melyek jobbára szállító járművek voltak, csak ezután süllyesztették el. Így fordulhatott elő, hogy a Graf Spee akcióiból – kilenc hét alatt kilenc hajót semmisített meg – egyik sem követelt emberéletet.
A Graf Spee szerencsecsillaga azonban hamar leáldozott, és az üldözőből immáron üldözött lett. Decemberben, nem messze Uruguay partjaitól, három brit hajó támadta meg a német cirkálót, amely így magáénak tudhatta a második világháború első tengeri csatájának kétes dicsőségét. A Graf Spee a harcokban súlyosan megsérült, a legénység tagjai közül harminchatan meghaltak és ötvenen megsebesültek. Mivel a sérüléseket nem lehetett a tengeren orvosolni, a hajó befutott Montevideóba.
Langsdorff kapitány még az éjszaka tárgyalni kezdett a hatóságokkal. Uruguay semleges ország volt, ugyanakkor gazdaságilag erősen függött Nagy-Britanniától. Végül Eugene Millington-Drake brit nagykövet nyomására az uruguayi kormány csupán 72 órányi tartózkodási időt engedélyezett a németeknek. Mindez édeskevés volt, mert a javítások két-három hétbe is beleteltek volna.
Montevideo partjainál mindeközben brit hajók cirkáltak – ugyanakkor vannak olyan források, melyek szerint mindez nem volt igaz, csak Millington-Drake nagykövet próbálta ezt elhitetni a német kapitánnyal. Akárhogy is volt: sikerrel. Hans Langsdorff pedig ezalatt tovább tárgyalt. Sikertelenül. Az ultimátum december 17-én lejárt. A kapitány egy marok legénységgel kifutott a Rio de la Plata torkolatába, és ott, ahol az Ezüstfolyó az Atlanti-óceánba rohan, levegőbe röpítette a Graf Speet. A partról tömegek nézték, ahogy a németek egykori büszkesége lassan a tengerbe süllyedt, a rádiók pedig élőben számoltak be a szenzációról. Hitler Berlinben őrjöngött. „Langsdorffnak harcolnia kellett volna” – idézik az egykori források a birodalmi kancellár szavait.
A legénység nagy része argentínai internálótáborokba került. Hans Langsdorff pedig csak néhány nappal élte túl a Graf Speet: a kapitány röviddel a hajó elsüllyedését követően főbe lőtte magát.
– Ez a hajó az emberiesség jelképe a háborúban, mivel Langsdorff ahelyett, hogy kilátástalan harcot folytatott volna a britekkel szemben, inkább a cirkáló elsüllyesztését választotta. A kapitány megspórolta fiainak és az ellenséges hajók fiainak a halált – nyilatkozta egy helyütt a korábban már említett Héctor Bado, aki jelenleg a hajó kiemelésén fáradozik.
A lelkes amatőrökön, világhíres filmrendezőkön, történészeken és a szenzációra éhes sajtón kívül egyébként van még egy maroknyi csoport valahol Dél-Amerikában, amely feszült figyelemmel követi az Uruguay partjainál jelenleg zajló eseményeket. A Graf Spee legénységének egy része ugyanis soha nem tért haza: egy argentin falucskában, Villa General Belgranóban telepedtek le. A legtöbben családot alapítottak, új otthonra leltek. S noha ma már kevesen élnek közülük, az arra járók szerint a mai napig szívesen felemlegetik a 65 esztendővel ezelőtti eseményeket.
Kérdéses azonban, hogy közülük bárki is megéri-e a Graf Spee kiemelését. A 186 méter hosszúságú hajó megmentése ugyanis a jelek szerint nehezebb lesz, mint azt korábban gondolták. A munkálatokra eredetileg két évet szántak, ám szakemberek szerint beletelik négy esztendőbe is, mire a hajó ismételten napvilágra kerülhet. A cirkálót darabokban akarják kiemelni, és a parton fogják ismételten összerakni. A történészek és a múlt szerelmesei már most dörzsölik a kezüket: abban bíznak ugyanis, hogy a tiszti kabinok viszonylagos épségben megúszták a hajó elsüllyesztését – valamint az elmúlt 65 évet –, és a mentési munkálatok során számos kisebb-nagyobb tárgy kerül majd felszínre. Ha az akció sikerrel végződik, a Graf Speet – és ami megmaradt belőle – egy múzeumban fogják kiállítani. Ez azonban évekbe telik, és feltehetőleg dollármilliókba kerül majd. (A kiemeléshez szükséges forrásokat egyébként amerikai és európai magánszemélyek adták össze.)
A hajó kiemelésére tett eddigi négy kísérlet ugyanakkor kudarcba fulladt, az Ezüstfolyó torkolatánál jelenleg csak egy fekete bója mutatja, hol pihen az egykori német cirkáló.
Ukrán drónok csaptak le az alvó városra















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!