Az innováció lelke a minőségi oktatás

Fejlett nyugati államokban az innováció szervesen összefügg az oktatás helyzetével. Ahhoz, hogy hazánk belátható időn belül megközelítse a kutatás-fejlesztés (K+F) uniós szintjét, még számos közösségi akcióprogram szükséges. Mindeközben a magyarországi felsőoktatás „megerősítése” is elengedhetetlen. Az egyetem és a posztgraduális képzéseket indító intézményeik számára is igen fontos, hogy az EU-csatlakozás után is minőségi megítélésben részesüljenek, ezért a legnagyobb menedzser- és MBA-képzést végző tanintézetek folyamatosan fejlesztik oktatási formáikat.

Hommer Tibor
2004. 02. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyugat-Európa, Japán és az USA évtizedek óta kiemelt figyelmet fordít a gazdaság egyik legfontosabb szegmensének, az innovációnak a folyamatos támogatására, fejlesztésére. A világ gazdasági értelemben vett legerősebb térségei a K+F ágazatát nemcsak különleges dotációkkal, vagyis adókedvezményekkel, a foglalkoztatás bővítésével és a beruházások jóváírásával, hanem az állami és a privát szektorban folyó oktatás, továbbá a minőségi szakképzés rendszeres támogatásával alapozták meg. Nem a véletlen műve tehát, hogy a nyugati közösség ezen a téren is komoly kritériumokat írt elő. Így például az oktatás, a szakképzés és az ifjúságpolitika szervezetével, tartalmával kapcsolatos kérdéseket az amszterdami szerződés 149. és 150. cikkei a tagállamok kizárólagos hatáskörébe utalták. Azaz leszámítva az oklevelek és szakképesítések kölcsönös elismerését érintő rendelkezéseket – az uniós joggyakorlat ez utóbbiakat nem az oktatásügy kérdéseihez, hanem a személyek szabad mozgásával foglalkozó fejezethez sorolja – a fenti cikkek kizárnak bárminemű jogharmonizációt. Az amszterdami szerződés az oktatás, a szakképzés és az ifjúságpolitika terén világosan körülhatárolt feladatokat jelöl ki, az EU hatásköröket állapít meg. A dokumentum többek között előírja, hogy a „közösség a tagállamok közötti együttműködés ösztönzése, segítése és szükség szerint kiegészítése révén járuljon hozzá a magas minőségi szintű oktatás és szakképzés fejlesztéséhez”. Az EU az oktatással, a képzéssel és az ifjúsággal kapcsolatban rá ruházott feladatokat a közösségi akcióprogramok (Socrates, Leonardo da Vinci, Ifjúság) beindítása és megvalósításának koordinálása révén hajtja végre. Az unió illetékes testületei által megfogalmazott és jóváhagyott prioritások mentén e programok ösztönzik a tagállamok közötti intézményközi együttműködést.
Az EU barcelonai csúcsértekezletén a tagállamok kormányfői megállapodtak abban, hogy 2010-re országaik kutatás-fejlesztésre fordított összegei elérik a GDP három százalékát. Magyarországon azonban a kutatás-fejlesztésre felhasznált kiadások jelenleg még csak a bruttó hazai termék egy százaléka körüli értéket érik el. A tapasztalatok szerint ezt a területet elsősorban a képzés fejlesztésével lehet segíteni.
Az európai uniós normáknak megfelelő képzés az összes oktatási intézménynek fontos, de a legnagyobb hangsúlyt jelenleg a felsőoktatás és azon túl is a menedzser- és az MBA-képzések kapják. Az egyetemi és főiskolai szakirányok számára azért fontos az EU-normák felvétele, mert a határokon kívülről érkező hallgatók már az uniós lehetőségek jegyében jelentkeznek a képzésekre. Különös figyelmet kapnak a menedzser- és a Master of Business Administration- (MBA-) képzések, mivel az ezekre jelentkező hallgatók kimondottan az uniós csatlakozást követő munkaerő-áramlásra összpontosítanak. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetem évről évre változtat az oktatás tematikáján, illetve a hallgatók szondáztatásán. A felvételt nyerők kérdőívek kitöltésével választhatják meg a képzés alapjait, így van olyan eset, hogy a hallgatók még oktatót is választhatnak.
A BME MBA-menedzserképzése már a 2003-as keresztféléves oktatás elindításakor is arra törekedett, hogy a jelentkezők a lehető legrugalmasabban csatlakozhassanak a tanfolyamokhoz. A cél az volt, hogy a hallgatók mozgástere bővüljön, a képzések struktúrája egyszerűsödjön – mondta a BME MBA-igazgatója. A BME MBA e célokkal megoldotta, hogy a menedzserképzésre jelentkezők a későbbiekben akár az MBA-diploma megszerzését is célul tűzhessék ki. Így érvényét veszti a felvételi vizsga: azok a jelentkezők, akik felsőfokú végzettségűek, minden további nélkül felvételt nyerhetnek a menedzserképzésre, s a harmadik félévben eldönthetik, hogy szeretnének-e MBA-diplomát is szerezni. Akadályt csupán a túljelentkezés jelenthet. Ebben az esetben az MBA vezetése rangsort állított fel, így azok a legesélyesebbek a felvételre, akiknek hosszabb szakmai tapasztalatuk van, s akár több nyelvből is vizsgáztak.
A BME, a Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetem és a Közép-európai Egyetem (CEU) is arra törekszik, hogy uniós normákat meghaladó minőségű és fokú képzéseket indítsanak.
Az EU-oktatásoknak való megfeleléshez hozták létre négy éve az EUportal.hu Oktatási Központot, amely már több mint tízezer végzett hallgatóval dicsekedhet az EU-képzés terén. Az eltelt két év eredménye alapján e vállalkozást tekinthetjük a hazai EU-közvélemény-felkészítés legjelentősebb nem intézményi szereplőjének. A központ e-learning képzési rendszere mellett a csaknem negyvenféle európai uniós tanfolyam klasszikus tantermi körülmények között is elérhető a központ országos hálózatán keresztül.
A PHARE-támogatással induló felkészítés jelentős pillére a képzés lett. A központ az e-learning típusú oktatási rendszert választotta elsődleges képzési formának. A képzéshez mind a tartalmat, mind a technológiát „házon belül” fejlesztették ki, s ma már mindkét területen példaértékűek az eredmények.
Az interneten is elérhető e-learning típusú képzés a vártnál is nagyobb sikereket hozott. Jelentős igény mutatkozott a képzések iránt a költségvetési intézmények részéről. Ennek ékes bizonyítéka, hogy 2002-ben a vám- és pénzügyőrség teljes, hatezer fős állománya tanult és vizsgázott a központ rendszerén. A hallgatók közt számtalan minisztériumi és hivatali dolgozót találhatunk. Hasonlóan rendhagyó érdeklődés mutatkozott és mutatkozik jelenleg is a vállalati szférából. A hallgatói paletta a kisvállalkozóktól a multinacionális cégek felső vezetői köréig terjed.
Az e-learning típusú képzés sikeréhez hozzájárult, hogy a hallgatók hely- és időmegkötések nélkül végezhetik a tanfolyamokat, kiválaszthatják a számukra szükséges témákat, és számos kiegészítő szolgáltatást vehetnek igénybe. A tanfolyamok állami nyilvántartásban szerepelnek, ingyenesen végezhetők, s a sikeres vizsgát igazoló okirat önköltséges áron megrendelhető.
A központ a tananyagok fejlesztéséhez több stratégiai megállapodást is kötött elsősorban felsőoktatási intézményekkel, de számtalan külső szakember is részt vállalt a feladatokban. Egy éve a központ kelet-európai piacok felé kezdett nyitni. 2003 nyarától – folyamatosan bővülő nyelvi verziókkal – elérhetővé válik a nemzetközi EU-oktatási portál. A központ a képzések és a tananyagok további folyamatos bővítését s az európai uniós képzőpiacon elfoglalt helyének megőrzését tűzte ki célul.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.