Határt kell szabni a nemzeti vagyon eladásának

Gyarmatnak hívják azt az országot, ahol hiányzik a nemzeti gazdaságot pártoló politika. A magyar tulajdonú vállalatok a külföldiekkel szemben – saját hazájukban – régóta versenyhátrányban vannak. Az uniós tagság még inkább megkövetelné, hogy változtassunk ezen – erre hívták fel a figyelmet a Baross Gábor Nemzeti Gazdaságpártoló Társaság legutóbbi tanácskozásán.

Nánási Tamás
2004. 02. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új helyzetet teremt az EU-tagság a magyar gazdaság számára Eltűnnek a határok, a vámkorlátok, végérvényes és visszavonhatatlan lesz a nyitottság. Ebben a helyzetben még fontosabbá válik a nemzeti vagyon megőrzése. E vagyon sorsára pedig figyelni kell. Többek közt ezt a feladatot vállalta magára a tavaly nyolcvanegy értelmiségi által alapított Baross Gábor Nemzeti Gazdaságpártoló Társaság. A névadó hitvallását követő szervezet úgy látja, hogy a nemzetgazdaság védelme érdekében az országos stratégiai ágazatoknak, intézményeknek magyar kézben, némelykor állami tulajdonban kell maradniuk. Van erre esély, vagy mást diktálnak a kormányzati érdekek? Erre a kérdésre próbált választ adni a minap az a vita, amit a társaság az állami vagyon magánosításáról rendezett.
2005 végére csak 36-39 cég marad az országban többségi vagy meghatározó állami tulajdonban – körvonalazta a kabinet terveit az ÁPV Rt. elnöke. Mészáros Tamás szerint a köztulajdonban lévő cégek értékesebbjét már eladtuk, ami maradt, annak folyamatosan romlik a hatékonysága. Az állami költségvetésből nem telik fejlesztésre, feltőkésítésre, így kérdés, hogy ezek a társaságok – pénzügyi befektetők híján – hogyan állják majd meg helyüket a piacon.
A privatizátoroknak a legnagyobb fejfájást jelenleg az állami agrárgazdaságok okozzák – derült ki az elnök szavaiból. Már tavaly március óta a kormány előtt fekszik a tizennégy érintett nagyüzem magánosítási koncepciója, ám a kabinet mindmáig nem tudott dönteni a kérdésben. A legnagyobb dilemma akörül van, hogy miképp lehetne megoldani a dolgozók és a menedzsment többségi tulajdonhoz juttatása mellett a pénzügyi befektetők bevonását. A tavalyi aszálykárok után csak alacsony áron lehetne értékesíteni mindegyik gazdaságot, amelyek most még több friss tőkét igényelnének. Ezt a dolgozók sem képesek biztosítani, ezért a privatizáció után szükségképpen el kellene adniuk részesedéseiket a kezdetben kisebbségi tulajdont birtokló külső befektetőknek. A több tíz milliárdos állami támogatás ellenére újfent padlón lévő Bábolna Rt. talpra állását viszont segítheti, hogy a legnagyobb hazai konkurens baromficég, a Hajdú-Bét Rt. csődbe került. A piacok átvételére itt a vissza nem térő lehetőség.
Aláírás előtt az ukrán–svájci konzorciummal a Dunaferr Rt. megvételére a szerződés. A befektetőknek vállalniuk kell, hogy öt éven keresztül százmilliárd forintot „tesznek bele” a cégbe – adott számot a jelenlegi folyamatokról Mészáros Tamás. A tervek között szerepel többek között a Mahart Rt. és a csepeli szabad kikötő eladása. Az ÁPV Rt. megelégelte, hogy a közszolgálati televízió nem fizet bérleti díjat, ezért most már lakottan is értékesíti a Szabadság téri televízió-székházat. A Volán-társaságok, a Magyar Villamos Művek Rt. és a Magyar Posta Rt. piacra vitele hosszabb előkészítőmunkát kíván, a Malév és a Ferihegyi repülőtér pedig kedvező üzlettel kecsegtet. A statisztikák azt mutatják, hogy az eddig privatizált állami vagyon 56-57 százaléka került külföldiek tulajdonába – állapította meg az ÁPV Rt. elnöke.
Nyugaton a konzervatívok eladnak, a baloldaliak pedig államosítanak. Magyar sajátosság, hogy nálunk mindez fordítva van – szögezte le előadásában Fónagy János, a Fidesz gazdaságpolitikai kabinetjének vezetője. A polgári kormány már 2000-ben kimondta, hogy a tömeges magánosításnak vége, mert az ezzel járó terhet is a magyar társadalomnak kell megfizetnie. Márpedig a privatizáció következményei drámaiak. Ózdon például hetven- százalékosra emelkedett a munkanélküliség. De a magánosítás árának tekinthetők a lerobbant ipari övezetek és a városi rozsdatemetők, amelyeket a mindenkori kormányoknak kell majd eltakarítaniuk. Fónagy János szerint a kilencvenes évek elején fordítva ültünk a lovon. Előbb a vállalatokat kellett volna rendbe tennünk, utána rászabadítani az országra a totális szabad versenyt.
Nem biztos, hogy mindig az állam a rossz, a magánbefektető pedig a jó tulajdonos. Szintén ózdi példa, mikor a külföldi befektetőről kiderült, hogy nem építeni, hanem leépíteni jött, és még az állólámpát is elvitte az íróasztalról. A nemzeti érdek egy ponton már határt szab az állami vagyon eladásának. Nem szabad veszélyeztetni vele az ellátás biztonságát és a polgárok megélhetését. Ezért nem lehet egyetérteni az energiaszolgáltatók áruba bocsátásával, vagy a Mol Rt.-ben lévő 25 százalékos maradék állami részesedés értékesítésével. De ne legyen eladó a stratégiailag fontos dunai hajózás és a szabad kikötő sem. Nyugaton többfelé okozott már kudarcot, amikor a vasút üzemeltetését átadták magánbefektetőknek. A Malév esetében is meg kell érjen az államnak évi ötmilliárd forintot, hogy a fontosabb országok repterein jelen legyen a nemzeti trikolór. Ne a költségvetés helyzete legyen a döntő szempont, ehelyett nemzeti érdekből adjon el vagy vásároljon az állam – foglalta össze álláspontját Fónagy János.
Mikor a Horn-kormány idején felvetettem, hogy a kabinetnek törődnie kellene a hazai tulajdonba került nagyvállalatokkal, egy igen magas beosztású illetékes azonnal letorkolt: ugyan már, a globalizáció viszonyai között nem beszélhetünk magyar tulajdonról – idézte fel élményét a vitaesten egybegyűlteknek a Transelektro cégcsoport vezére és fő tulajdonosa. Székely Péter a Gyáriparo-sok Országos Szövetségében hasonló elutasítást kapott, ezért alapította meg húsz másik nagyvállalattal együtt a többségi magyar tulajdonban lévő cégek klubját. A dolgozók és a menedzsment kezébe került Transelektro három, 125-200 esztendeje alapított, nemzeti értéknek számító gyárat vásárolt fel, és tart fent. A hazai tulajdonos nem viszi ki az országból a tőkét és a nyereséget. Azt sem teheti meg, hogy ha kedvezőtlenné válik a helyzet, egyik hónapról a másikra vegye a kalapját, és átköltözzön a bolygó másik felére. Együtt él és lélegzik a magyar társadalommal, mégsem kapja meg a minimális támogatást sem. Ami nem kiemelt előnyt jelent, hanem egyenlő esélyeket a külföldiekkel szemben. (Erre reagálva Mészáros Tamás idézte a döbbenetes számot: az elmúlt esztendőkben a vállalati adókedvezmények 90 százaléka a külhoni befektetőket illette meg.) Egy példa: a Transelektrótól most rendelt trolibuszokat Róma és korábban több más nyugati nagyváros, Budapesttől viszont ezt a lehetőséget mindmáig nem kapták meg. Tartozzon a nemzeti minimumok közé, hogy a politikai pártok a hazai tulajdonosokkal szembeni diszkriminációt szüntessék meg – kérte a döntéshozókat Székely Péter.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.