Hová tűnt a Postabank vételára?

Holnap dönt a kormány az M5-ös autópálya ügyében. A legfrissebb információk szerint a sztráda üzemeltetési jogát az Állami Autópálya Kezelő Rt. vásárolná meg – bankhitelből. Ennek nagysága, a fizetendő kamatok szintje egyelőre nem ismeretes, mint ahogy kérdéses az is, mi lesz a korábban vevőként hírbe hozott posta 101 milliárdjával, amit – elvileg – a Postabankért kapott.

Erdősi Csaba
2004. 02. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába ünnepelték meg az M5-ös autópálya környékén élők, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) és a sztrádát üzemeltető Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. képviselői parafálták, vagyis kézjegyükkel látták el az út kivásárlásáról szóló szerződést, a megállapodás csupán az üzletkötés szándékát rögzíti, de semmire nem kötelez – tudtuk meg a szakminisztérium sajtóosztályán. A tájékoztatás szerint a vásárlás módozataira több forgatókönyv is készült, ezeket holnapi ülésén tekinti át a kormány. Azt, hogy az egyes variációk mit takarnak pontosan, és melyikük megvalósulása a legvalószínűbb, csak találgatni lehet, ugyanis az egymásnak ellentmondó híresztelésekkel kísért történetet továbbra is mély kormányzati hallgatás jellemzi, és a többi érintett sem nyilatkozik. Egyelőre csak az biztos, hogy a miniszterelnök ígéretével szemben nem a Postabankért befolyt pénzből, hanem piaci alapú hitelből szerzi meg az állam az AKA részvényeit.

A legfrissebb – szombati – hivatalos közlemény szerint ugyanis mégsem a Postabank privatizációjából befolyt 101 milliárd forintot fordítaná a kormány az AKA Rt. részvényeinek megvásárlására, hanem az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. lesz a vevő kereskedelmi bankoktól felvett hitelből. Ez a verzió egyebek mellett felveti azt a kérdést, mire fordítja majd az állam a posta milliárdjait, hiszen ezt a pénzt a költségvetési törvény „megcímkézte”, és ennek értelmében kizárólag infrastrukturális fejlesztésre használható fel. A kérdés tisztázása céljából megkerestük az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt.-t, de lapzártáig nem kaptunk felvilágosítást arról, milyen számlán vezetik, és milyen célra kívánják elkölteni az összeget, ami valószínűleg mostanra már jóval kevesebb, mint 101 milliárd, a bevétel után ugyanis többféle adót és jutalékot is be kell fizetni. Az ügyben tájékoztatást kértünk a postától is, de nem kívántak válaszolni, mondván, a felvilágosítás a tulajdonos kompetenciája. A milliárdokkal kapcsolatban az egyetlen biztos információ az, hogy a Postabankot privatizáló Erste Bank múlt decemberben a teljes összeget átutalta.
– Nehezen magyarázható lépés lenne az, ha az ÁAK Rt. magas kamatozású piaci hitelből finanszírozná az AKA Rt. részvényeinek megvásárlását, miközben a bankprivatizációból rendelkezésre áll a kívánt összeg – vélik a Magyar Nemzetnek nyilatkozó pénzügyi szakértők. Bár a pontos árat senki nem ismeri – Gaál Gyula, a GKM politikai államtitkára csupán anynyit árult el, hogy az mindenképpen kevesebb lesz, mint amekkora a Postabank eladásából befolyt pénz –, az összeg nagysága mindenképpen állami garanciavállalást tesz szükségessé. Ezt a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) megadhatja, hiszen a törvény szerint csupán a vásárlás tilos számára, a kezességvállalás viszont megengedett, de a piaci kamatok kérdésessé teszik, hogy az ÁAK képes lesz-e nyereségesen üzemeltetni a sztrádát. Információink szerint az AKA Rt. nem csupán a részvényeiért kér pénzt, de ötvenmilliárd forintos, szintén kereskedelmi bankoktól felvett adósságának átvállalására is igényt tart. A Magyar Nemzet egyébként úgy tudja, hogy az MFB-t hivatalosan nem kérték fel arra, hogy mérje fel a garanciavállalás feltételeit. A kölcsön egyik lehetséges folyósítójaként hírbe hozott OTP Rt. lapzártáig nem válaszolta arra, felkérték-e a pénzkihelyezésre.
Sajtóinformációk szerint nemcsak a pénzkérdés teszi ilyen nehézkessé a megállapodást, hanem az ügy lezárását szándékosan nehezítik bizonyos politikai játszmák. Medgyessy Péter kormányfő ugyanis minél előbb bevonná az Európa legdrágább autópályájaként elhíresült M5-öst a matricás rendszerbe, és ha ez nem vagy csak elfogadhatatlan konstrukcióban sikerül, a fiaskó Csillag István gazdasági miniszter bukását jelentené. Ráadásul a szaktárca vezetőjének nem elég megállapodnia a sztráda megvásárlásáról, de megnyugtatóan rendeznie kell a gyorsforgalmi út még hiányzó, Kiskunfélegyházáról Szegedre vezető szakaszának megépítését is. Ezzel kapcsolatban Fónagy János fideszes országgyűlési képviselő, Csillag István elődje arra hívta fel a figyelmet, hogy az útépítésre olyan közbeszerzési eljárást kell kiírni, amelyen eséllyel indulhatnak a kis- és közepes méretű magyar vállalkozások.
*
Szintén az útépítésekkel kapcsolatos információ, hogy tegnap kitiltották a nehézgépjárműveket Dabasról. Ide tartozó friss hír az is, hogy a GKM pályázatot írt ki az M6-os autópálya Érdi-tető–Dunaújváros közötti szakaszának megépítésére és 22 éves koncessziós üzemeltetésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.