Kérdőjelek terhelik a magyar árampiaci nyitást

Egyelőre nem látják tisztán a feljogosított fogyasztók, hogy mi vár rájuk a júniusban újabb nyitási szakaszába lépő magyar villanypiacon. A versenytől elvileg az árak csökkenését várják, de egyes szakértők szerint hazánkban már most is ennek éppen az ellenkezője figyelhető meg, a jövő januárban életbe lépő uniós emissziókereskedelmi szabályok pedig árrobbanást eredményezhetnek. A folyamat haszonélvezői minden bizonnyal az erőművek és a szolgáltatók lesznek.

Erdősi Csaba
2004. 02. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idén újabb szakaszához érkezik a magyar energetikai piac nyitása: a nagyfogyasztók után június elsejével minden nem háztartási fogyasztó kiléphet a szabadpiacra, vagyis attól vásárolhat, akitől akar, és annyiért, amennyit kialkuszik az áramért. Az összfogyasztók 70 százalékát érintő lépést a jelek szerint az ágazat egyik szereplője sem várja vérmes reményekkel, a szakemberek pedig egyelőre megjósolni sem tudják, mennyire látják majd vonzónak a szabad kereskedelmet például az önkormányzatok, a közepes vagy a nagyobb energiaigényű kisvállalkozások döntéshozói.
A már tavaly januárban a szabad piacra lépő félszáz nagyfogyasztó mindenesetre felemás tapasztalatokat szerzett. Beszerzési áraikat csökkenteni tudták ugyan, de a szűkös és a paksi 2-es blokk leállásával tovább zsugorodó eladható készletek miatt a kezdetektől veszélyben érezték folyamatos ellátásukat. A túl nagy kereslet hamar az árak emelkedéséhez vezetett, a két jelenség együtt pedig többeket arra késztetett, hogy átgondolják stratégiájukat, s visszalépjenek a drágább, de legalább biztonságos közüzemi piacra.

Egyes szakemberek ráadásul úgy látják, hogy a szabadpiac a közüzemi szektorra is negatív hatással volt. Porpáczy Dezső, a Magyar Energiafogyasztók Szövetségének alelnöke szerint a két tavalyi kisfogyasztói áremelés egyértelműen a villanypiaci liberalizáció hatásának tudható be. Úgy tapasztalja, hogy mivel a feljogosított nagyfogyasztók nyolcmilliárd forinttal csökkentették energiaköltségeiket, a befektetők lobbija felfelé nyomta a közüzemi árakat, vagyis a villamos energiáról szóló törvény tiltó paragrafusai ellenére a közüzem keresztfinanszírozta a szabad piacot.
A magyar liberalizáció története tehát eddig nem tekinthető túlságosan sikeresnek. Az okokat az elégtelen jogszabályi környezetben, a hazai és az importkapacitás elosztásának rendjében, a két egymás mellett élő piac kevéssé hatékony elválasztásában, illetve a hálózatot birtokló Magyar Villamos Művek (MVM) Rt. és az azt üzemeltető Magyar Villamos Ipari Rendszerirányító (Mavir) Rt. ellentmondásos kapcsolatában látják a szakértők. Szerintük át kellene alakítani a közüzem számára lekötött és szabad kapacitások rendszerét is, de ezt nehézkessé teszi, hogy az erőművek többsége hosszú távú – 10-20 éves – átvételi szerződést kötött a közüzemi szektort kiszolgálni köteles MVM-mel.
A piac fogyasztói nem találnak bőséges külföldi forrást sem – a szűk határkeresztező kapacitás nem enged át elegendő külföldi áramot. A patthelyzetet a fentiek adminisztratív rendezésén túl is csak újabb erőművek építésével lehetne feloldani, a szakemberek szerint viszont a beruházásoknak nem kedvez majd a jövő januárban életbe lépő európai uniós emissziókereskedelmi direktíva.

Az Európai Unió tavaly nyáron fogadta el s októberben hirdette ki az üvegházhatású gázok kibocsátásának szintjét szabályozó direktíváját. Az irányelv az 1997-ben aláírt, ám az Egyesült Államok és Oroszország kihátrálása miatt végül eleddig be nem vezetett kiotói egyezményen alapul. Eszerint 2012-re az 1990-es szinthez képest 5,2 százalékkal kell csökkenteni az üvegházhatásért, vagyis a világméretű felmelegedésért közvetlenül felelős gázok kibocsátását – globálisan.
Az EU egységesen nyolc-, Magyarország pedig hatszázalékos csökkentést vállalt, méghozzá az 1985–1987-es szinthez képest. Így hazánknak, éppúgy, mint a többi uniós országnak, pontosan meghatározott kibocsátási kvóta jut, amelyet megfelelő arányban leoszthat a szektor résztvevői között, de amelyet nem léphet túl – elvben. Csakhogy a szigorú szabályozás alól létezik kibúvó, méghozzá az úgynevezett emissziókereskedelem. A zöldszervezetek által kategorikusan elítélt, Amerikából hozott gyakorlat azt használja ki, hogy mivel a kibocsátást globálisan kell csökkenteni, a végeredmény szempontjából teljesen mindegy, hogy a környezetszennyezést lokálisan hol fogják vissza. Azok az országok tehát, amelyek „túlteljesítenek”, vagyis alatta maradnak a kvótának, az engedélyezett és a tényleges kibocsátás közötti mennyiséget szabadon eladhatják. A szaksajtó szerint egy tonna plusz szén-dioxid kibocsátását lehetővé tévő kvóta ára öt-tíz euró lesz.
Első pillantásra Magyarország helyzete kedvezőnek látszik ebből a szempontból, hiszen a viszonyítási alapul vett időszak óta rengeteg szennyező gyár bezárt, ezért most úgy tűnik, hogy a kiotói vállalást könnyedén teljesíteni tudjuk, sőt két-három millió tonnányi kibocsátást még értékesíthetünk is. Energetikai szakértők viszont arra figyelmeztetnek, hogy ha az erőművek ajándékba kapják ezt az üzletet, az értelemszerűen nem a magyar piac sikeres nyitásához és az ellátásbiztonsághoz elengedhetetlenül szükséges új egységek építésére, hanem a kevésbé hatékony régiek bezárására ösztönzi őket.
Az eredmény még szűkebb hazai piac, vagyis elkerülhetetlen áremelkedés lesz, túl azon, hogy a kvótakereskedelem miatt beépülő pluszköltségek borítékolhatóan tovább növelik az európai nagykereskedelmi árakat.
Baráth Barna, a Vertis Környezetvédelmi Kft. munkatársa az energiainfo.hu-nak nyilatkozva a hazai árak kilowattóránkénti 1–6 forintnyi drágulását prognosztizálta az emisszió-adásvétel beindulása után. A kisfogyasztókra nézve negatív fejlemény minimalizálásában alapvető fontosságú lehet, miként osztják el a kvótákat az erőművek között, hogy kaphatnak-e kvótát, s ha igen, mennyit az újonnan épülő egységek. Fontos, hogy egységesen és megbízhatóan állapítsák meg a kibocsátási adatokat.
A részletek kidolgozására a gazdasági és a környezetvédelmi minisztérium tárcaközi bizottságot hozott létre, amely a 600 érintett vállalkozással egyeztetésbe kezdett. Kérdés azonban, hogy a döntéshozók képesek-e és akarnak-e valójában ellenállni a privatizált termelő- és szolgáltatószektor lobbinyomásának, vagy tovább gazdagítják azokat – a még állami kézben lévő szállító- és irányítóvállalatok, illetve a kisfogyasztók kárára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.