Kiből csinálnak bohócot a kereskedelmi tévék?

Az országos kereskedelmi csatornák (TV2, RTL Klub) műsor-szolgáltatási szerződése tartalmazza: a műsorok körülbelül negyven százalékának közszolgálatinak kell lennie. Az Országos Rádió és Televízió Testület azt tartja közszolgálati műsornak, ami kulturális igényt elégít ki, vagy előmozdítja a politikai életben való részvételt, erősíti a nemzeti, illetve a kisebbségi kulturális identitást, és mindezt műfajra való tekintet nélkül magas színvonalon teszi.

Szikszai Péter
2004. 02. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csinos és mágikus erejű lányok harca a fekete csuklyás gyilkossal. Egy film (Bűbájos boszorkák) a TV2 novemberi közszolgálati vállalásaiból. Ez a filmsorozat a csatorna szerint a gyermek- és ifjúsági műsorok, illetve a gyermekvédelem céljait szolgáló ismeretterjesztő, felvilágosító műsorok kategóriájába tartozik – bizonyára kiemelkedő színvonala és nevelő célzata miatt. De a csatorna közszolgálati műsorként akarta elfogadtatni a háziasszonyok körében népszerű Danielle Steel-regényből készült Emlékezés című alkotást és a Kastélyszálló című német szappanoperát is, míg az erőszakos jelenetektől hemzsegő Knight Rider Team című amerikai bűnügyi sorozatot ifjúsági filmként határozta meg.
Nincs min meglepődni: a TV2 műsor-szolgáltatási szerződésében megállapított közszolgálati kötelezettségeit kereskedelmi műsoraival látja el.
A TV2 még az erőemeléssel foglalkozó fogorvost, a szexéhes hölgyeknek ajánlott hímringyókat bemutató Aktív című műsorát is a közszolgálati kategóriába sorolja, és úgy véli, az adás a médiatörvény követelményeinek megfelelően a mindennapi életvitelt segítő, az állampolgárok jogi és közéleti tájékozódását szolgáló, esetleg az egészséges életmódot, a környezetvédelmet, a közbiztonságot, a közlekedésbiztonságot elősegítő ismeretek terjesztését segíti elő. (A kereskedelmi csatorna legalábbis úgy állapította meg a műsor közszolgálati besorolását, hogy az Aktív megfelel ezeknek az elvárásoknak.)
Mondhatnánk: ez arcátlanság, de akkor arra már nem marad szavunk, hogy a Pintér Dezső vezette kereskedelmi csatorna még a saját műsorának ajánlóját (promóját) is közszolgálati műsorszámként tünteti fel, amely nem más, mint a párkapcsolatok kialakításának ősi módját bemutató (azóta véget érő), Nagy Ő című produkció.
Talán bennünk van a hiba, hogy az igazán közszolgálati Frei Tamásnak és sztárutazóinak kirándulása a Föld körül szintén nem látszik tipikus turisztikai magazinnak, hanem inkább utazási irodák promóciós filmjének. És azt is csak az együgyű néző nem veszi észre, hogy a Dalnokok Ligája című műsor (amelyben a dalszövegek témája szigorúan csak a szex és az alkohol, legfeljebb a kutyaszar) tulajdonképpen művészi alkotás, a TV2 ugyanis ebbe a kategóriába tartozónak vélte az egyébként szórakoztató produkciót. De itt van a tévédoktor, a család televíziójának igazán informatív és alapos műsora, amelyben olyan, a modern orvostudományt is próbára tevő jelenségeket és gyógyíthatatlan betegségeket is bemutatnak, mint az izomláz (2003. november 4.). A TV2 ezt a műsort a médiatörvény szerinti G kategóriába sorolta, amely a médiatörvényben foglaltak szerint „az életkoruk, testi, szellemi vagy lelki állapotuk, társadalmi körülményeik következtében súlyosan hátrányos helyzetben lévő csoportok számára” készült.
A Lazac című műsor már önmagában közszolgálati, de a szappanopera-szereplőből okos és tehetséges műsorvezetővé lett Konta Barbarával pedig kiváltképp. A sztárnyereményjátékkal kiegészülő műsor sugárzásával már fokozhatatlanná válik a TV2 társadalmi küldetése. Amire a csatorna azonban igazán büszke lehet, az a közszolgálatian emelt díjas sms-kérdezési lehetőség, amelyben a mindennapi életünkhöz nélkülözhetetlen információkat tudhatunk meg Somától vagy a Nagy Ő című licencműsor egyik hölgyszereplőjétől. A TV2 szerint a Jakupcsek show is segíti az állampolgárok közéleti tájékozódását például Zámbó Jimmy művészi örökségének vagy sztárok heccelődési szokásainak bemutatásával.
Versenytársához hasonlóan az RTL Klub sem marad le az állampolgárok kulturális és informálódási igényeinek kielégítésében.
A Barátok közt című napi szappanopera, amely Berényiék kalandos történetét tárja a nézők elé, enyhén szólva is esélytelenül pályázik a Közszolgálatért díjra, ám ezt a csatorna mégis másképp látja. Tavaly az RTL Klub megbízta a Tárki közvélemény-kutató céget, készítsen felmérést arról, hogy a nézők közszolgálatinak tartják-e a műsort, vagyis hozzájutnak-e általa az életvitelükhöz fontos információkhoz. (A kérdés feltevése egyébként jól jellemzi azt is, hogy mit gondol az RTL Klub a magyar társadalom értelmi képességeiről.) A Tárki kutatása a csatorna által várt eredményt hozta: a nézők harmada közszolgálati tartalmakat fedezett fel a szappanoperában. Információink szerint azonban az ORTT kontrollmérése egyáltalán nem erősítette meg a Tárki vizsgálatát, ugyanis a médiahatóság kutatása szerint a megkérdezetteknek csupán két százaléka vélte úgy, hogy a sorozat megtekintése által életviteléhez szükséges információkhoz jutott.
Az RTL Klubnak szerződése szerint főműsoridőben negyven percig kell a közjót szolgálnia, heti átlagban pedig legalább 23 perc A kategóriás főműsoridős produkciót, amely „művészeti alkotás, az egyetemes, a magyar és a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségek kultúráját, valamint a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségek életét, a kisebbségi álláspontokat bemutató közlés”.
Az RTL Klub másik zászlóshajója a Fókusz, amelynek közszolgálatiságát még 2000-ben maga Csepeli György, az azóta államtitkárrá lett szociológus bizonygatta az ORTT-nek egy tanulmányban. Mentségére legyen mondva, ma már ő sem tartja közszolgálatinak a Fókuszt. Az RTL azonban igen, hiszen minősítése szerint a fakírokat, szexmániásokat felvonultató riportok, a termálfürdőt otthonában létrehozó idős úr bemutatása és Marsi Anikó beleérző képessége, amint felkonferálja a vágóhídi gázrobbanás egyik áldozatáról szóló filmet, megfelelnek egy közéleti tájékozódást elősegítő magazin ismérveinek.
Azt nem tudni, hogy a kereskedelmi csatornák gúnyt akarnak-e űzni a közszolgálatiságból és a nézőkből, vagy csupán a médiahatóságból és a médiatörvény alkotóiból kívánnak bohócot csinálni. Az viszont tény, hogy a kereskedelmi csatornák többször nem tartották be a műsor-szolgáltatási szerződésükben foglaltakat azzal, hogy nem teljesítették kötelezettségeiket. Az is tény, hogy emiatt az ORTT időnként többmilliós kötbér megfizetésére kötelezte az RTL-t és a TV2-t is. A büntetést mindkét csatorna vagy nevetve zsebből kifizette, vagy jogi útra terelte az ügyet – a TV2-t ilyenkor általában az MDNP tagja, Kónya Imre szokta képviselni a bírósági eljárások során –, de mindenképpen változatlan módon folytatta műsorpolitikáját. A Sláger-ügyben már tapasztalható volt, hogy a hatóság a koncessziós díj befizetését szabotáló műsorszolgáltatóval is inkább egyezkedik, minthogy a végsőkig kitartana a jogi eljárás mellett. Az is tudvalevő, hogy a nyilvánvaló presztízsveszteség ellenére az ORTT előszeretettel köt alkut műsorszolgáltatókkal, és az egyezkedések után még sosem a kereskedelmi médiumok jártak rosszul. Ezért nem meglepő, hogy az ORTT a TV2 kérésének is engedett, nemrég ugyanis mérsékelte a csatorna közszolgálati kötelezettségeit. A 2003 decemberében aláírt szerződés – amelyet a jogharmonizáció miatti törvénymódosítás végett is módosítani kellett – 2004. január 1-jétől lépett hatályba.
Lapunk a szerződés részleteit illetően a következő tájékoztatást kapta az ORTT-től: „A Testület áttanulmányozta a műsorszolgáltató közszolgálati vállalásainak csökkentésére benyújtott javaslatot, azonban új koncepciót dolgozott ki és fogadott el, figyelembe véve a műsorszolgáltató ajánlatát, s a közszolgálati vállalások teljesítésének területén jelentkező problémáikat, és természetesen szem előtt tartva a csatornánál a közszolgálati értékek jövőbeni jelenlétét, közvetítését. Az eredeti szerződésben az összközszolgálati vállalás (azaz mindhárom műsorsávban, az összes közszolgálati kategóriát figyelembe véve) napi 40,81 százalék volt, a módosítással ez 32 százalékra csökkent. Jelenleg a műsorszolgáltató heti minimális közszolgálati vállalása 2420 perc, szemben a korábbi 3693 perccel.”
Sajtóhírek szerint már mindkét kereskedelmi csatorna azért lobbizik, hogy 2007-ben meghosszabbítsák lejáró műsor-szolgáltatási szerződésüket, s csökkentsék koncessziós díjukat, és nyílt titok, hogy az ORTT meg is fogja újítani mindkét kontraktust. Valószínűleg a műsor-szolgáltatási díj is mérséklődik majd, legalábbis – szintén a TV2 kérésére – a médiahatóság már megbízott egy piackutató céget a tévépiac alakulásának vizsgálatával. Reméljük, hogy a vizsgálat felszínre hozza azt a már elfeledett tényt is, hogy a Magyarország nemzeti kincsének számító három országos (földi) televíziófrekvenciából kettőn szexualitásban, erőszakban, balesetekben és egyéb tragédiákban tobzódó műsorokon keresztül terjesztik a kultúrát és a közérdekű információkat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.