Kínai nagykörút

2004. 02. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tökkelütött nép lehet a magyar – valószínűleg ez a benyomásuk támadt a Kínai Népköztársaság kiválasztott turistáinak, amikor is körbeudvarolták őket hazánkban a politikusok, a turisztikai szakemberek és a vidéki elöljárók. Ha esetleg valaki nem emlékezne rá: tizenhét főből álló kínai mintacsoport szűk két hét alatt ismerkedett Magyarország látnivalóival, nevezetességeivel.
Ennek az útnak az volt a meghirdetett célja, hogy itt-tartózkodásukat követően az ázsiai vendégek multiplikátorként hirdessék az igét az egzotikus Magyarországról. Rövidebben: az idelátogató kínaiak ezreitől várjuk gyengélkedő idegenforgalmunk talpra állását.
A tudósítások szerint vendégeinket – akiket igazán nem akarok megbántani – magas rangú, jelenlegi és egykori államhivatalnokok, kiemelt tanácsadók – a többi között Pál Béla és Huszty András – is fogadták, vidéki városainkban pedig polgármesterek és a megyei közgyűlési elnökök lesték kegyeiket. De mivel kecsegtethet bennünket ez a study tour? Nos, a magyar idegenforgalom valószínűleg soha az életben nem függ majd a kínaiak pénztárcájától. Egyrészt, mert Magyarország nem kínál olyan, turisztikai szempontból kifejezetten világhírű látnivalókat, amelyekért a tehetősebbeknek érdemes volna e távoli országból idezarándokolniuk. Vagyis: a kínai átlagember bevételeiből aligha fog dagadni a magyar turisztikai kassza, a gazdagabbak pedig nem a lepusztult budapesti belváros épületeiben kívánnak gyönyörködni, s nem a nyolcvanas évek óta sajnos – csak szinten tartott – balatoni hotelek szolgáltatásaira vágynak.
A bevételek alakulásának szempontjából fontos megemlítenünk, hogy az összes külföldi vendégéjszakának 80–90 százaléka immár évtizedek óta az európai forgalomból származik, az uniós tagálla-mok részesedése ezen belül is eléri a 70 százalékot. Az pedig, hogy a német vendégéjszakák aránya továbbra is döntő, vagyis az összforgalom csaknem 40 százalékát az EU legerősebb gazdaságából érkezők produkálják, ebben az országban talán mindenki előtt ismert. Ha máshonnét nem: a felkapottabb helyeken még mindig se szeri, se száma a Zimmer Frei-tábláknak. Ha pedig ehhez hozzátesszük, hogy az osztrákok hányada a teljes vendégéjszakák 10 százalékát teszi ki, akkor a napnál is világosabb: az ágazatot a német és az osztrák vendégsereg tartja el. E körben azonban nincs jó hírünk: a turisztikai kimutatásokban hiába a fölényes túlsúlyuk, Ausztriából és Németországból évről évre kevesebben jönnek hozzánk.
Vajon mit tesz az ezen a területen működő államapparátus? A gond az, hogy a szó valódi értelmében sajnos nincs is ilyen. Az idegenforgalmi bevételek hiába adják a magyar GDP 10 százalékát, a gazdasági tárcához rendelt, egykor az ágazat erős bástyájának számító Magyar Turizmus Rt.-t lecsupaszították, a szervezethez tartozó regionális marketingigazgatóságok működését pedig ellehetetlenítették. Hazánk kevesebb szakvásáron vesz részt, s a legfrissebb kimutatások szerint – bonyolultsága miatt – a német nyelv nálunk népszerűtlen. S akkor nem szóltunk még a gyatra idegenforgalmi infrastruktúráról. Csoda-e, hogy az úgynevezett szocializmusban a legvidámabb barakknak nevezett országnak jelenleg nincs arculata külföldön?
Ha én kínai turista lennék, bizony elcsodálkoznék, hogy Magyarország olyan piac irányába nyit, ahol lehetőségei minimálisak, ezzel szemben a legfontosabb országokat elhanyagolja. Mert pillanatnyilag úgy fest, hogy tizenhét kínai turista miatt csapkodjuk a térdünket örömünkben. Pedig az odavesző német piacot kellene siratnunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.