M5-ös: nincs a kormány térfelén a labda

A kormány szerint az M5-ös teljes kivásárlására nincs megfelelő fedezet, a részvények ellenértékét és az adósságot egy összegben kellene kifizetni. Információink szerint az autópálya finanszírozásában ugyanaz a bankkonzorcium lesz érdekelt, mint eddig.

Putsay Gábor
2004. 02. 18. 17:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Részint azért nem kerül állami kézbe az M5-ös autópálya, mert a kormány programjában nem szerepelnek államosítások, másrészt az Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. százszázalékos tulajdonrészének megvételére nem áll rendelkezésre kellő forrás – tájékoztatta az Országgyűlés gazdasági bizottságának tegnapi ülésén a honatyákat Gaál Gyula, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára. Elmondása szerint a tárgyalásokon végig napirenden volt a kivásárlás, ami 475 millió euróba – egy euró 263 forint – került volna; ennek az összegnek az egyösszegű kifizetése a költségvetés jelenlegi helyzetében nem lehetséges. Az AKA Rt.-nek hitelező bankok nem járulnának hozzá kivásárlás esetén, hogy a 205 millió eurós adósság fennmaradjon. Ugyanakkor az autópálya-társaság francia és német többségi tulajdonosai sem támogatták, hogy teljes kivásárlás nélkül az állam szerezzen többségi tulajdont. Gaál elmondta: a szerződés megkötésével a 40 százalékos részesedés 82 millió euróba kerül, abban az esetben, ha 2006–2009 között az állam megvásárolja a fennmaradó részvénycsomagot, további 125 millió eurót, illetve a 14 százalékos évenkénti belső megtérülési többletet fizeti ki. Az AKA nem részesül a matricák bevételéből, ellentétben igen jelentős – évenként 15-20 milliárd forint – úgynevezett rendelkezésre állási díjat kap az államtól az M5-ös üzemeltetésére, továbbépítésére, illetve az ehhez szükséges és a meglévő hitelek törlesztéséhez. Elmondta továbbá, hogy a Postabank Rt. eladásából származó bevételből az államháztartás hiányát finanszírozzák, ennyivel kevesebb hitelt kell ugyanis felvenni. A TriGránit ajánlatát, ami tizenkét százalékos belső megtérülést tartalmazott, azért nem fogadták el, mert a modell egyrészt kötvénykibocsátáson alapult, másrészt felmerült annak a kockázata, hogy egy évet csúszhat az új szakasz építése.
Fónagy János országgyűlési képviselő az ellenzék részéről közölte: a 40 százalékos tulajdonnal az állam továbbra sem tudja megfelelően képviselni érdekeit. Nagy hiba volt a kormány részéről – mondta Fónagy –, hogy hozzájárult az elmúlt évben az AKA kedvezőbb hitelfelvételéhez; az M1-es autópálya ügyét azért sikerült rendezni, mert az Orbán-kormány nem tett ilyen engedményeket. Információink szerint az AKA Rt.-t továbbra is az EBRD, a CIB Bank Rt., egy német és egy portugál pénzintézet alkotta konzorcium finanszírozza, és 20 százalékos részesedést vállal a Magyar Fejlesztési Bank Rt.




Sztráda 2,5 milliárdért
Nem tolakodtak a nemzetközi bankok, hogy hiteleket nyújtsanak a Bors–Brassó autópálya építésére, ezért a román kormány „belenyúlt” az egészségügyi, az igazságügyi és az oktatási tárca büdzséjébe, megkurtítva azok forrásait – írja az egyik legnagyobb román lap, az Adevarul. Hét minisztériumtól összesen több mint 32 ezer milliárd lejt vontak el, s vezényeltek át az útépítéssel foglalkozó minisztériumhoz. Mint kiderült, az amerikai Eximbank kivételével egy nemzetközi bank sem volt hajlandó hitelt nyújtani a projekthez. A minisztériumoktól elvont, hozzávetőleg 82,2 millió euró lesz az első részlet, amit az útépítő amerikai Bechtel cégnek – mely a szóban forgó, 451 kilométeres autópálya építését 2,5 milliárd euróért építi – fog majd átutalni a román kormány. A lap felhívja a figyelmet arra, hogy éppen az igazságügyi minisztérium működésével kapcsolatban kapta a legnagyobb kritikát Románia az Európai Uniótól. Kormányzati források ugyanakkor fenntartják véleményüket, hogy nem lehetett volna más forrásból megoldani a problémát; az említett amerikai bankon kívül más hitelintézet nem volt hajlandó finanszírozni a projektet. (D. Z.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.