Privatizációs „kiállítás” a Hungexpón

A Magyar Nemzet megbízható forrásból származó információi szerint a Hungexpo Rt. vásárszervező cégének privatizációs pályázati eljárása során a múlt héten a legtőkeerősebb francia befektetőt, a GL nevű céget kizárták a további versenyből. Így a pályázat nyertese vagy a Magyar Kiállításszervező Konzorcium, vagy – értesülésünk szerint a pályázatot kiíró Hungexpo Rt. vezetésével már a kiírás előtt a vásárcég fejlesztésével kapcsolatban előrehaladott tárgyalásokat folytató – Expomedia Group lesz. A pályázatok értékelésének első szakaszában ugyanis a magyarok konzorciumba tömörülő pályázói mellett a Hungexpo vezérigazgatójával, Barabás Jánossal tavaly egy figyelemre méltó különügyletet előkészítő, Mark Shashoua nevével fémjelzett londoni székhelyű céget, az Expomediát tartotta jobbnak a franca céggel szemben.

2004. 02. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint arról korábban beszámoltunk (MN, 2003. december 22, illetve 2004. január 29.), a Hungexpo vásárszervező céget – egy tavaly nyáron meghozott tulajdonosi döntés értelmében – úgynevezett tőkeemeléses privatizációs eljárás keretében magánosítják úgy, hogy a pályázatot megnyerő befektető tőkét emel a Hungexpo cégében, és ezzel 51 százalékos tulajdonossá válik. A vásárváros kiállítócsarnokait pedig a 49 százalékban kisebbségi tulajdonossá váló Hungexpo Rt.-től bérli. Vagyis a verseny fontos alapelemei a tőkeemelésre szánt összeg nagysága, a felajánlott bérleti díj az ingatlanokra és az üzleti terv, amely kimutatja például azt is, hogy a kisebbségi állami tulajdonos milyen nyereségre tehet szert a befektető nyereséges tevékenységéből adódóan. Az sem elhanyagolható szempont ilyen versenyben, hogy a magyar kiállítások szervezését milyen szakmai referenciákkal, illetve milyen tőkeerővel rendelkező cégre bízza a privatizációt lefolytató állami cég, tekintettel az üzleti kockázatokra.
A Magyar Nemzet korábbi információi szerint Barabás János, a Hungexpo Rt. vezérigazgatója már tavaly előrehaladott tárgyalásokat folytatott Mark Shashouaval „vegyes tulajdonlású vállalat” alapításáról. A Hungexpo vásárszervező cége tőkeemeléses privatizációs tenderének határideje január 15-én járt le. A három „érvényes” pályázó között van Shashoua egyik cége is, amellyel kapcsolatban elterjedt a hír vásárpiaci szakmai körökben, hogy ez a cég lesz a pályázat nyertese, ezért állítólag több szakmai befektető távolmaradt a tendertől. Ezt támasztotta alá az a korábban, dokumentummal alátámasztott értesülésünk is, amely nem kevesebbet bizonyított, mint hogy a vásárszervezéshez szorosan kapcsolódó internetszolgáltatás külön- megállapodási kereteiről már tavaly szóbeli egyezséget kötött Barabás és Shashoua.
A Hungexpo vezérigazgatója nem cáfolta a Magyar Nemzet birtokába került dokumentummásolat tényeit, ám állította: ez a szerződés nem teljesült. E megállapodás egyébként lehetőséget teremtett az Expomedianak, hogy a Hungexpo Rt.-t gazdaságilag mélyrehatóan átvilágíthassa a privatizációs pályázat benyújtásának határnapjáig. A Hungexpo Vásár és Reklám Rt. tavaly ősszel kiírt pályázati felhívásával a Budapesti Vásárközpont fejlesztésére keres tőkeerős szakmai befektetőt. Értesüléseink szerint a – további versengésből a múlt héten kizárt – francia pályázó volt a legtőkeerősebb cég, 2002-ben a saját tőkéje 27 milliárd forintnak felelt meg, szemben a második fordulóba jutott Expomedia 5 milliárd forintos saját tőkenagyságával. A magyar konzorcium mögött is jelentős tőke – 23 milliárd forint – áll. A három pályázó közül az első körben kiejtett francia szakmai befektetőcég volt a legeredményesebb is a 2002-es gazdasági évben, eredménye elérte a 2,65 milliárd forintot, míg a magyar pályázó nyeresége 1,3 milliárd forintot tett ki. Ezzel a szemben a favorizált londoni székhelyű Expomedia 600 millió forintnyi veszteséget könyvelhetett el.

Információink szerint az Expomedia alaposan elszámolta magát a pályázati anyaga szerint a privatizált cég költségtervében és az erre alapozott finanszírozási tervezetében is. Úgy tudjuk, hogy a hibás árbevételi tervek korrekciója után, az Expomedia üzleti terveinek adatai szerint a Hungexpo vásárcége három év alatt összesen 6 milliárd forint veszteséget halmozna fel. Vagyis, az általa privatizált cég évekig képtelen lenne osztalékot fizetni, de még a bérleti díjat sem tudná kifizetni már az első évben sem.
A magyar konzorcium ezzel szemben 2005-től 730 millió forintról 2018-ig 1,04 milliárd forintra emelné az államnak megfizetendő bérleti díjat, míg a kizárt francia pályázó 2005-től 670 millió forintról 1,67 milliárdra emelte volna az árenda díját.
A bemutatott szakmai referenciákat illetően is kérdéses, vajon miért nem a francia befektető jutott tovább az Expomedia helyett. Ugyanis, míg az Expomedia által bemutatott 111 kiállítás közül saját bevallásuk szerint is csupán 10 saját kiállítás felelt meg a pályázati követelményeknek, ám ezeket sem tudják auditált adatokkal alátámasztani. Az Expomedia nem tagja a szakmai szervezeteknek, sőt arra is akad példa, hogy a hatalmukba került egyik vásárcéget (a katowiceit) kiléptették a lengyel szakmai szervezetekből.
Meglepő ugyanakkor, hogy a francia pályázó referenciaként bemutatott kiállításait nem támasztotta alá auditált adatokkal, összevont kerekített adatokat közöltek, amely gyanút ébresztett a pályázat értékelőiben. A magyar konzorcium e tekintetben magasan a legjobb referenciát mutatta fel. A társaság összesen 378 – európai norma szerint hitelesített – auditált kiállítást tudhat maga mögött, ezek közül 60 kiállítás felel meg a pályázati kiírás követelményeinek.
Ráadásul kiderült, az Expomedia referenciái csupán ingatlanüzemeltetési tapasztalatokat igazolnak, ugyanis az Expomedia nem szervezett még egyetlen kiállítást sem. Vagyis, híján van a rendezvényszervezési tapasztalatoknak. Magyarán: aligha nevezhető szakmai befektetőnek, szemben a francia céggel és a Magyar Kiállításszervező Konzorciummal.
De ha az ingatlanüzemeltetési tapasztalatoknak adtak volna prioritást a pályázat bírálói, akkor sem a franciákat kellett volna kiejteni, hiszen a GL events összesen 312 ezer négyzetméter kiállítási célú ingatlant üzemeltet, szemben az Expomedia 30 ezer négyzetméterével. E tekintetben is a magyarok a nyerők, ők 372 ezer négyzetméter kiállítási célú ingatlan üzemeltetéséről tudtak számot adni Kelet-Közép-Európában.
Vélhetően a vállalt tőkeemelés nagysága miatt jutott tovább a versenyben az Expomedia és a magyar konzorcium. Összességében mindketten kétmilliárd forinttal emelnék meg a Hungexpo vásárszervező cégének a tőkéjét, szemben a franciák 1,76 milliárd forintos ajánlatával.
Tovább árnyalják az ajánlatok közötti különbséget a pályázók által felajánlott biztosítékok. Az Expomedia azt „ígéri”, hogy a privatizációról kötendő szindikátusi szerződés aláírásakor – vagyis, ha már eldőlt, hogy ők nyertek – ad garanciát a fizetésre.
E cég felajánlott 2,5 milliárd forintos hitelt is, ám ezt úgy kell érteni, hogy ebből 2 milliárd a tőkeemlésre fordított összeg. A maradék 500 milliót tagi kölcsön címén folyósítanák, erre is csupán a szindikátusi szerződés aláírásakor hajlandók bankgaranciát adni.
Érdekesség, hogy az Expomedia nagyvonalúan felajánlja, hogy nem vesz ki jövedelmet (sem osztalékot, sem szolgáltatási díjat) a privatizált vásárszervező cégből mindaddig, amíg a kisebbségi állami tulajdonos, vagyis a Hungexpo jövedelmét nem termelte meg. Ugyanakkor igényt tart az általa hozott új kiállítások menedzselési jutalékára. Csakhogy az osztalékra – a magyar résztulajdonost megillető osztalékelsőbbségének jogán – amúgy sem tarthatna igényt az állami tulajdonos kifizetése előtt, nem beszélve arról, hogy a korábban ismertetett durva számszaki tévedés „kijavítása” után nemhogy osztalékfizetésre, de még a bérleti díjra sem futná az Expomedia többségi tulajdonba adott vásárszervező cégnek.
A francia pályázó bankgaranciája a BNP Paribastól származik, és körülbelül úgy szól, hogy „a bank kész megfontolni bármilyen GL eventstől származó hitelkérelmet”. Erre mondják mifelénk, hogy „nesze semmi, fogd meg jól”. Hasonló banki ajánlattal rendelkezik a francia szakmai befektető a Credit Lyoonnais Banktól, ők készek megvizsgálni 2,5 milliárd forintos hitel nyújtásának lehetőségét.
A Magyar Kiállításszervező Konzorcium ajánlatát e tekintetben is lehetetlen immár felülmúlni, nekik letéti igazolásuk van a CIB Banktól 1,5 milliárd állampapír e pályázati célból való lekötésére, ami csak tőkeemelésre fordítható, a papírokat letevők immár nem is rendelkezhetnek a 1,5 milliárdos értékpapírcsomag fölött. Ezen túl a vállalt kétmilliárdos tőkeemeléshez szükséges 500 millió forintról is CIB-banki igazolást csatoltak, egy, a bank által kibocsátott 1,2 milliárd forintos kötelező érvényű hitelígérvényről, a tőkeemelési célra lehívható félmilliárdos összegről. Sőt a magyar pályázó 2 milliárd többlethitel nyújtására vállalkozik, vagyis összesen 4,7 milliárd forinttal finanszíroznák üzleti tervüket.
Ezzel szemben áll versenyben az az Expomedia-ajánlat, amely a hitelfelvételéhez a Hungexpo G épületét jelzálogba adná, és ehhez a Hungexpo Rt. hozzájárulását igényli.
Az Expomedia KPMG által auditált 2002. gazdasági évről szóló mérlege szerint a cég konszolidált forgalma hétmillió euró volt, míg konszolidált éves vesztesége elérte a 2,4 millió eurót. A 2003. évi első féléves adatok szerint négymillió eurós forgalom mellett a cég még mindig veszteséges, összesen 1,3 millió euró volt az „eredmény” mínuszban.
***
Kérdések a privatizációs pályázatot kiíró Hungexpo Rt.-ben az állami tulajdonost képviselő ÁPV Rt. kommunikációs igazgatójához: „Kérem szíveskedjék megerősíteni vagy cáfolni, hogy a múlt héten a Hungexpo vásárszervező cég privatizációs pályázatára jelentkező három pályázó közül a francia GL céget kizárták a további versenyből! Kérem szíveskedjék megerősíteni vagy cáfolni, hogy a Magyar Kiállításszervező Konzorcium mellett versenyben maradó Expomedia pályázati anyagáról a bírálatba bevont szakértő cég lesújtó szakvéleményt adott! Kérem szíveskedjék tájékoztatni arról, hogy az Expomedia kinek az engedélyével »módosíthatta« a pályázat benyújtási határideje után számszakilag elhibázott pályázati anyagát!”
Az ÁPV Rt. válasza: „A pályázat kiírója a Hungexpo Rt., és nem az ÁPV Rt. A pályázat eredményéről a Hungexpo közgyűlése fog határozatot hozni. Az ÁPV Rt. mint többségi tulajdonos figyelembe fogja venni a Hungexpo Rt. előterjesztését, melyben a társaság ismertetni fogja a beérkezett ajánlatokat, és javaslatot fog tenni a Hungexpo Rt.-nél működő értékelőbizottság értékelése alapján a pályázat eredményére. A pályázati eljárás következő szakaszában a két legjobb ajánlattévővel a közeljövőben kerül sor tárgyalásokra.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.