Tulajdonosi ellentét az AKA-nál

Nem csak az állami pénz hiánya, illetve az M5-ös autópályát üzemeltető társaság által kért magas összeg nehezíti a megállapodást a kivásárlásról és a matricás rendszer bevezetéséről, lapunk információi szerint az osztrák–német, illetve a francia főtulajdonosok között is igen nagyok az ellentétek.

Putsay Gábor
2004. 02. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindkét érdekcsoport a lehető legnagyobb hasznot kívánja húzni az M5-ös autópálya konceszsziós jogainak értékesítéséből, adott esetben a további üzemeltetésből, de a legjobb üzletnek az újabb szakaszok megépítése ígérkezik, ebben viszont még nincs egyetértés a tulajdonosok között. Mint ismert, az AKA Rt.-nek az osztrák–német Bau Holding AG, valamint a francia Bouygues TP a többségi tulajdonosai, s mindkét cég érdekelt az autópálya-építésben. A Bau Holding megtette ajánlatát az M5-ös Kiskunfélegyháza és Szeged közötti szakaszának megépítésére, a társaság a 45 kilométer hosszú, teljesen sík szakaszt rekordösszegért, 90–100 milliárdért vállalná, hiszen az államnak nincs arra pénze, hogy egyszerre megvásárolja a részvényeket – ami a társaság adósságával együtt legkevesebb 120 milliárd forint –, illetve továbbépítse az autópályát. Ugyanakkor lapunk információi szerint nem tisztázott, hogy a franciák ebben az esetben milyen szerepet kapnának a hazai útépítéseken, s ez a megállapodás egyik akadálya. Ennélfogva bármilyen egyezség lesz az M5-ös autópálya további üzemeltetéséről, visszavásárlásáról, továbbá a matricás rendszer bevezetéséről, a háttéralkuk elkerülhetetlennek látszanak. Mint arról már beszámoltunk, a gazdasági és közlekedési tárca vezetője januárban – az M5-ös kivásárlásáról és a matrica bevezetéséről szóló kormánydöntéssel szinte egy időben – jelentette be, hogy az M6-os autópálya Érd és Dunaújváros közötti szakaszának megépítésére még az idén koncessziós pályázatot írnak ki. Ez azonban még egyáltalán nem vehető biztosra, a franciák pedig a megállapodás előtt garanciákat szeretnének kapni, hogy a Bau Holdinghoz hasonlóan meghatározó szereplői lesznek a hazai beruházásoknak. Említésre méltó, hogy a Bau Holding cégének, a Strabag Rt.-nek az M7-es és az M70-es épülő szakaszainak átadása után felszabadulnak a kapacitásai, ám a földmunkákhoz már most is hozzákezdhetnének Kiskunfélegyháza és Szeged között. A Strabag egyébként rendelkezik Szegeden egy építési egységgel és képzett szakembergárdával, ám egyelőre nem tudnak számukra munkát biztosítani.
Úgy tűnik, a kormány által megbízott tisztviselők nemcsak hogy nem tudnak meghatározó szerepet vállalni, de eddig sem volt és most sincs egységes irányvonal, aminek mentén rendezni lehetne az M5-ös-ügyet. Ismert, hogy Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a kormányváltást követően Szalai Béla helyettes államtitkárt nevezte ki az M5-ösért felelős miniszteri biztosnak, őt követte néhány hónap múlva Kovács Ferenc helyettes államtitkár. Meghatározó szerepet kapott Réthy Imre közigazgatási államtitkár is, ám a legutóbbi napokban Gaál Gyula politikai államtitkár került a középpontba.
Mivel a részvények megvásárlásához nincs elegendő állami forrás, fennáll a lehetőség, hogy a kormány a rövid távú megoldás mellett dönt: bevezethető lesz a matrica, ám az AKA-részvények nem kerülnek állami tulajdonba, hanem az állam bérleti díjat fizet vagy az AKA-nak, vagy egy másik befektetőcsoportnak. Illetékesek rámutatnak: ezzel a választásokig mindenképpen rendezni lehet az M5-öst, de a magas bérleti díjak miatt az országos matricák ára is bizonyosan emelkedik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.