Wizz Air: légből kapott mutatók

Májusban indít járatokat az új diszkont légitársaság, a Wizz Air, a cég vezetője által várt működési és hatékonysági mutatók túlbecsültek, és jócskán alulértékelik a hagyományos társaságokat – mutatnak rá szakemberek.

Putsay Gábor
2004. 02. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megalapozatlannak, sok esetben esetben túlzónak tartják a lapunknak nyilatkozó légügyi szakemberek a piacra készülő új diszkont légitársaság, a Wizz Air által közzétett adatokat. Ismeretes: a brit, holland, svájci, magyar és lengyel tőkéből alapított Wizz Air Ltd. májusban indítja első járatait Katowicéből, illetve Budapestről Londonba, amennyiben megállapodnak a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt.-vel. A cég vezérigazgatója, Váradi József – aki korábban a Malév Rt. vezérigazgatója volt – közölte: a társaság kilenc repülőgéppel indul, a jelenlegi hárommillió dolláros alaptőkét heteken belül további 40–60 millió dollárral növelnék, így a vállalat végső értéke 50–80 millió dollár lehet. Tájékoztatása szerint a fapados társaságoknál a repülőgépek napi kihasználtsága tizenkét óra a hagyományos cégek 7–9 órájával szemben, a Wizz Air esetében a kilenc repülő közlekedtetése évente 4,5 millió székkapacitást jelent.
Szakemberek ugyanakkor rámutatnak: a gépek kihasználtságát nem lehet hitelesen összehasonlítani, hiszen a hagyományos cégek elsősorban a csatlakozásokhoz igazítják a menetrendet, ami
a fapadosoknál nem elsődleges szempont. Ráadásul komoly az ellentmondás a napi tizenkét órás üzem, illetve az összesített 4,5 millió szék között, hiszen utóbbi esetben minden egyes gépnek naponta 7,61 járatot kellene teljesítenie, ami a repült, a forduló- és a szervizidőket figyelembe vé-ve megoldhatatlan. A klasszikusokkal összevetett járatkihasználtság azért megtévesztő, mert az olcsó jegyeket – amelyek nem garantálják a megtérülést – könynyebb értékesíteni, emellett alábecsülik más piaci szereplők hatékonyságát.
Váradi József szerint a kilenc Airbus 300 millió dollár értéket képvisel. A gépeket bérlik, a pénzintézetek ugyanakkor hitelt és tőkét az üzleti tervre és a tevékenységre adnak, ami a Wizz Air esetén meglehetősen túlbecsült – vélekednek illetékesek. A fapados társaságok ugyanis nagyon kockázatos befektetésnek számítanak, a Wizz Air értéke azon múlik majd, hogy az üzleti tervet mennyiben tudják megvalósítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.