A gyártás közel harminc éve alatt 22 millió autó viselte a Golf nevet. A kategóriateremtő modell titka az állandóság és az újító szellem ritka egyvelege volt: optikailag mindig egy arasznyival a versenytársak előtt járt, ugyanakkor generációról generációra jól követhető és azonnal felismerhető volt a Golf-arculat.
Egészét tekintve nincs ez másképp az új, ötödik modellnél sem. Az autó arányai gyakorlatilag változatlanok maradtak, nem utolsó sorban az egyre vaskosabbá váló, jellegzetes C-oszlopnak köszönhetően. Ugyanakkor a Golf szemből és hátulról nézve alig emlékeztet nagy elődeire: a lámpatestek hátul a spanyol házibarát Seat modelleit, elöl a Touran fényszóróit idézik. Az innovatív tűz ez alkalommal gyengébben pislákolt, hiszen a modell egyes részletei egyenesen a konkurenciát idézik – hiába, az előző generáció bevezetése óta nagyot változott a piaci szereplők ízlése.
De nagyot változott a Golf is. A Volkswagen bevált stratégiája szerint más modellekkel közös padlólemezen nyugszik a több mint 4,2 méteres autó. Ez alkalommal azonban az osztozkodás feltétlenül előnyére szolgál a népautónak: éppen eddigi legneuralgikusabb pontjai, az igénytelen hátsó futómű és a megdöbbentően szűk hátsó lábtér változtak előnyükre. A hátsó kerekeket gyakorlatilag az Audi A3-assal azonos, többlengőkaros szerkezet vezeti meg, a tengelytáv pedig 6,7 centiméterrel nőtt. Még a csomagteret is kibővítették, igaz, az 5 százaléknyi tágulás inkább csak jelképesnek nevezhető.
Annál tiszteletre méltóbb viszont a karosszéria-választék gazdagodása. Az eleinte csak a két hagyományos változatban, három- és ötajtós ferdehátúként kínált Golfból a későbbiekben készül majd Variant- és Bora-utód is. Az emelt hasmagasságú Country is visszatér, a kor szellemének megfelelően adaptálva, és a hírek szerint a VW kötelező gyakorlatként keménytetős kupé-kabriót is készül gyártani.
Komfort és biztonság dolgában nehéz lesz versenyre kelni a Golffal. A karosszéria torziós szilárdságát majdnem megkétszerezték, a hagyományos elnevezésű felszereltségi szintek tartozéklistáján pedig olyan elemekkel találkozhatunk, mint a hat légzsák, a tolatáskor automatikusan belső keringetésre átálló kétzónás klímaberendezés, vagy a négy irányban állítható elektromos deréktámasz. Alapfelszerelés lesz az ESP menetstabilizátor, az átdolgozott futómű és fékrendszer pedig a nagyobb kategóriákra jellemző menetkényelmet és precíz úttartást ígér.
A VW motorválasztéka bármelyik ellenlábasával felveszi a versenyt. Az új, 140 lóerős 2.0 TDI dízelhez szintén új hatfokozatú manuális, vagy az R32-es változatból ismert, ugyancsak hatfokozatú szekvenciális váltómű társul. A másik közvetlen befecskendezéses erőforrásnál, a 115 lóerős 1.6 FSI benzinmotornál kézi vagy automatikus váltó között dönthet a vásárló – a fokozatok száma itt is hat. A kínálat alján két ismert motor: a 75 lóerős 1,4-es benzines, illetve a 105 lóerős 1.9 TDI áll. A későbbiekben két további FSI motor, egy SDI szívódízel, valamint két izompacsirta: a GTI kétliteres turbómotorja, illetve az R32 250 lóerőre növelt teljesítményű VR6-os blokkja színesíti a palettát.

Nem a jegybank hölgymunkatársának fenyegetése az első: bemutatjuk Magyar Péter agresszív természetét