Üveggyári capriccio

2004. 03. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amíg Magyarország harmadik legnagyobb üveggyára, a fejlesztéseket tervező tokodi egy környezetvédelmi engedély kései kiadása miatt a jövő héten leállásra kényszerül, s ezzel együtt több mint háromszáz dolgozóját szélnek ereszti, addig egy izraeli székhelyű gyémántcsiszoló üzem állami támogatást kap – salgótarjáni munkahely-teremtési ígérvény fejében. Magyarán: egy több mint százéves tradíciójú komárom-esztergomi vállalat gyors áldozata lesz a környezetvédelmi szakhatóság eljárásának, egy idetelepülő, nálunk egyébként meglehetősen ismeretlen munkát végző, külföldi tulajdonú cég 115 fős gárda alkalmazása reményében pedig rögtön költségvetési ingyenpénzhez jut. A történethez kívánkozik: ha összejön az izraelieknek az üzlet, akkor – de csak a termelés optimális felfuttatása után – 2006-ban az alkalmazottak száma Salgótarjánban már a 300 főt is meghaladhatja. Tehát évek múltán annyi új munkahely létesülhet Nógrádban, mint amennyi egyik napról a másikra megszűnik Komárom-Esztergomban.
Jó üzlet. Feláldozni egy gyárat, s ezzel 320 család megélhetését veszélyeztetni bürokratikus eljárásokkal, míg másiknak százmilliós vissza nem térítendő támogatást nyújtani jövőbeni siker reményében. Bravó!
Aki esetleg nem ismeri a részleteket: Magyarország harmadik legnagyobb üveggyárára azért kerül lakat alá, mert egy környezetvédelmi engedély csaknem félezer napig elhúzódó kiadása miatt nem tudták megvalósítani a gazdaságtalan és környezetterhelő technológiát kiváltó új beruházást. „Amikor volt pénzünk, nem kaptunk engedélyt, most, hogy már nincs a beruházásra pénzünk, 490 nap után megkaptuk az engedélyt” – mondta a tokodi üveggyár vezérigazgatója az MTI-nek, utalva arra, hogy az Észak-dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőségtől március 9-én érkezett meg a céghez a dokumentum. A vállalat pár nappal e levél megérkezte előtt csődeljárást kezdeményezett maga ellen, mert a tervezett fejlesztést a hatóság elhúzódó eljárása miatt nem tudta elindítani. A cég internetes honlapján Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi miniszter e témában úgy fogalmazott: az engedélyezési eljárásban részt vevő szervek egyike sem követett el jogsértést, mindegyik eljárás a jogszabályban meghatározott ügyintézési határidők betartásával folyt. A szakminiszter azt közölte a társaság vezérigazgatójával, hogy az általuk felajánlott peren kívüli egyezséget nem áll módjában elfogadni. Persányi a legfrissebb hírek szerint vizsgálatot rendelt el Tokod ügyében…
Nagy kérdés, hogy számolt-e a következményekkel Persányi Miklós, no és a leginkább érintett kormánytag, Burány Sándor. Milyen lépéseket tett például a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium annak érdekében, hogy az észak-dunántúli üveggyár megússza a csődhelyzetet? S mi lesz a speciális szaktudású munkásokkal, akiket másutt nehezen lehet elhelyezni? Számoltak-e azzal Budapesten, hogy Tokod önkormányzata a gyárbezárás miatt tízmilliós adóbevételtől esik el? Felfoghatatlan, hogy Burány Sándor Tokod ügyében miért nem tudott egyeztetni, egyezségre jutni Persányi Miklós környezetvédelmi miniszterrel, a kollégájával?
A lehetséges válaszok egyike, hogy Burány Sándor idejét minden bizonnyal lekötötte az izraeli cégnek juttatandó 864 millió forint kijárása. Sajnos nem tudunk másra gondolni: az északkeleti Nógrád, amely közismerten szocialista bázis, valahogy kedvesebb a Medgyessy-kormány szívének, mint a földrajzi fekvése révén már eleve „gyanús” Komárom-Esztergom. Ha pedig nyomon követjük az eseményeket, feltűnik a színen a szocialisták kismoszkvai lobbistája, Boldvai László is, erősítve annak látszatát, hogy a kormányzó elitet nem a gazdasági, hanem – csak és kizárólag – a politikai ráció motiválja. S ha még azt is számba vesszük, hogy Boldvai László neve a szocialisták egykori pártpénztárnokának személyét takarja, akit a Tocsik-ügy egyik főszereplőjeként ismerhettünk meg, fölmerül bennünk a kérdés: vajon a politikai szempontú gazdaságirányítást nem fűti-e a magánérdek is? S az ilyen szempontok szerint „elsumákolt” százmilliók nyomán nem álságos-e arra hivatkoznia a kormányfőnek, hogy nincs pénz az államkasszában, mert az Orbán-kormány (két évvel ezelőtt) az utolsó fillért is elköltötte? Ha pedig arra gondolunk, hogy Draskovics Tibor sűrűn egyeztet a szocialista frakcióval, a kép összeáll…
A Medgyessy-kormány hónapok óta sikersztorinak állítja be a hazai munkaerő-piaci folyamatokat. Alacsony a munkanélküliség, jól működik az ellátórendszer, s egyre több új állás létesül – harsogják a baloldali politikusok rendületlenül. Pedig ha van valami, ami neuralgikus pontja a magyar gazdaságnak, az éppen a munka világa. Kicsi tudniillik az aktivitás, vagyis kevesen dolgoznak: a kimutatások szerint tízmillió állampolgárból alig négymillió. Ez persze már nemcsak azoknak feltűnő, akik kénytelenek munkanélküli járadékból, ilyen-olyan juttatásokból és önkormányzati segélyekből egyik napról a másikra tengődni, valahogyan átvészelni a kilátástalan helyzetet, hanem Nyugaton is berzenkedést vált ki. A világ legfejlettebb harminc tagállamát tömörítő Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) a közelmúltban terjedelmes kiadványban számolt be a magyar állapotokról. Az OECD szakemberei úgy látják, hogy Magyarország munkaerőpiaca az előbbi gondok miatt nemcsak nyugati viszonylatban, de még a közép-európai térségben is elmaradott. Ahhoz, hogy a foglalkoztatás helyzete érezhetően javuljon, százezres nagyságrendben lenne szükség új állásokra. Meg sem kottyanna a magyar gazdaságnak félmillió új munkahely – állítják a szakemberek. Ehhez persze jelentősen csökkenteni kellene az adókat, a járulékokat, vagyis az élőmunka költségeit. Ám a Medgyessy-kormánynak ez valójában nem áll szándékában, hiszen így a magyar büdzsé fix bevételeitől búcsúzhatna el.
A további problémát az okozza, hogy nyugati értelemben vett modern munkahelyek nem létesülnek az ország különböző részein, s a tavalyi nagyvállalati kivonulások sem tettek jót a foglalkoztatottságnak és az ország hírnevének. Eközben százezres a kényszervállalkozói kör. Apropó: mi a helyzet azzal a kormányzati javaslattal, miszerint rendbe teszik a „számlás munkavállalók” jogi helyzetét? Arról nem is beszélve, hogy az európai uniós csatlakozás nyomán a magyarországi kis- és középvállalati szektor jelentős része lehúzhatja a rolót, az EU-normákat a tőkeszegény cégek nem tudják teljesíteni. A Kisosz számításai szerint hozzávetőleg 50–60 ezer kisvállalkozás fog majd padlót. Az érintettek vagy beállnak a feketén fusizók milliósra dagadó táborába, vagy pedig kivárják, míg az Európai Unió megszünteti a diszkriminációt velünk szemben. Ez az idő viszont a célországokban, vagyis Ausztriában és Németországban csak 2011-ben jön el. Az egészet tehát úgy sommázhatjuk, azért ilyen „alacsony” a magyar munkanélküliségi ráta, mert kevés a „mérhető” alkalmazottak száma. Miközben a kormány magát ünnepli, addig képtelen új munkahelyeket teremteni. Túlzás nélkül állítható: ebben a helyzetben minden munkahelyre, minden, a tradicionális ipari és termelési kultúrát felmutató magyar vállalatra szükség van. Az évszázados múltú tokodi üveggyárra pedig különösen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.