Vezérhímek

Az utóbbi években felfordult a magyar televíziózás: a mindenre fogékony fiatalok a legbensőbb titkok kiteregetését is megnézhetik főműsoridőben: válás, verekedés, nemi aktus követhető a képernyőkön a valóságshow-k és a kibeszélőműsorok jóvoltából. A Nemzeti Ifjúságkutató Intézet felméréseit néhány napja hozták nyilvánosságra.

2004. 03. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha nem akarod, akkor is apa leszel! – ígéri beharangozójában az egyik kibeszélőshow, míg a másik Én vagyok a legtutibb, legdagibb! címmel hirdeti magát. A konkurencia ezalatt Pornószínész volt/van a családomban témával próbálja elcsalogatni a nézőket, az önként jelentkező férfiak nagyon nagy nő kegyeiért vállalnak megalázónál megalázóbb feladatokat, miközben a harmadik sorozatánál tartó Való világban hánynak és szeretkeznek a lakók. Mindez egyetlen hét terméke a magyar kereskedelmi tévéken 2004. március havában.
A magyarországi televíziókban 2002 őszén kezdődött el a valóságshow-nak elnevezett új műsortípus nagyüzeme. Korábban a Viasat próbálkozott hasonlóval, de a Bár című kukkolóműsor nem hozta meg a várt sikert, elsősorban amiatt, hogy a nézők zöme nem tudta fogni a műholdas csatornát. A sort a holland licencű Big Brother nyitotta meg a Tv 2-n, amelyet pár hetes késéssel követett az RTL Klub saját készítésű műsora, a Való világ. Az első nézettségi párbajt a Tv 2 nyerte, de utána tarolt az RTL: a Big Brother második folyama megbukott, míg a Való világból a harmadik sorozatot nézhetjük, de túl vagyunk már a szigetes túlélőshow-n, és a nők is megvívhattak egy vezérhímért. A délutáni műsorsávban pedig Balázs, Mónika és Jakupcsek próbál vájkálni mások magánéletében az úgynevezett kibeszélőshow-kban.
A kukkolóműsor ötlete nem új, pszichológusok már korábban kísérleteztek hasonlóval önként jelentkezőkön. Milgram szélsőséges parancsok végrehajtására is rá tudta venni a gyanútlan kísérleti személyeket, Zimbardo hírhedt börtönkísérletéből pedig kiderült, hogy mire képesek az emberek az összezártság és a kiszolgáltatottság hatására. A valóságműsorok természetesen nem tudományos igénnyel készülnek, inkább a kereskedelmi érdek és a nézőcsalogató konfliktusok lehetősége dönt a különböző karakterek kiválasztásánál. Ezekben a műsorokban ugyanis egyszerre van jelen a kooperációkényszer és a versengés, ezért nem alakul ki csordaszellem, és sok esetben a szereplő a kamerának is játszik, taktikázik a szavazatok reményében. A műsorok szerkesztőinek a játék mellett a konkurenciára is figyelniük kell: az RTL előbb elhatárolódott a szexualitás öncélú megmutatásától, aztán – amikor úgy vélte, lemarad a nézettségi versenyben – már nem tartóztatta meg magát a pikánsabb jelenetektől.
Ezek az adások 2002 telére elfoglalták az esti film sávját a kereskedelmi tévékben, s a gyakori ajánlók és bejelentkezések miatt azok is nehezen tudták elkerülni őket, akiknek nem állt szándékukban értesülni az önkéntes villalakók mindennapjairól. Arról nem is beszélve, hogy ez a műsortípus vezette be a nagyfokú bizonytalanságot a magyar televíziózásban: a két adó háborújának áldozatául estek az előzetesen kiadott műsoridők. A nagy nézettség azonban mindent legitimált. Hogy mi az elementáris siker titka, arról megoszlanak a vélemények: sokan a kukkolás ősi vágyát említik, mások az egyén társadalmi felemelkedésének lehetőségét vélik látni az okok között (annak illúzióját, hogy a néző akár maga is bekerülhet a műsorba, és ismert ember lehet – lásd a Majka becenevű szereplő esetét); megint mások szerint ez a műsortípus a korábban sikeres szappanoperákra emlékezteti a nézőt.
A napi bejelentkezésekben felmutatott viselkedésminták, a versenyzők ruházata, az általuk használt kereskedelmi termékek mind-mind hatnak a nézőkre, és jellegüknél fogva elsősorban a fiatal korosztályok számára jelentenek követendő példát. A Nemzeti Ifjúságkutató Intézet (NII) az Országos Rádió- és Televíziótestület (ORTT) megrendelésére éppen ezért vizsgálta meg a valóságshow-k fogadtatását a fiatalok körében, mérte fel a műsorokkal kapcsolatos véleménystruktúrákat és az erről szóló hétköznapi kommunikációt. A Kiss Paszkál vezette kutatás három szakaszból állt, és telefonos lekérdezéssel zajlott 2002 végén – 2003 elején. Az ezerfős minta reprezentatív a 15–29 éves korcsoportra, a nemre és a lakóhely településtípusára nézve.
A vizsgálat eredményei megdöbbentőek: a fiatalok csaknem kilencven százaléka nézi a valóságműsorokat, így háromszor annyian vannak, mint a politikai vitákat figyelők, és legalább kétszer annyian, mint a kulturális adások fogyasztói. Ennél csak filmet néznek többen (91 százalék). Kiderült, hogy azok is figyelemmel kísérik az adásokat, akik nem szeretik különösebben, ellenkező esetben ugyanis kimaradnának a baráti kör beszélgetéseiből. A megkérdezettek hatvan százaléka mindkét csatorna valóságműsorát nézi, negyvenhárom százalékuk pedig napi rendszerességgel követi legalább egyik történéseit. A munkanélküliek és az inaktívak (diákok) többet ülnek a képernyő előtt, miközben a főiskolát vagy egyetemet végzett fiatalok között találjuk a legtöbb olyan alanyt, aki soha nem néz efféle műsort (17 százalék). Az általános iskolába járók háromnegyede mindennap néz valóságshow-t – s mivel a minta a tizenöt éveseknél kezdődik, csak valószínűsíthető, hogy a kisiskolásoknál is hasonló a helyzet (netán még hűségesebb rajongók).
A válaszolók zöme azért figyeli e műsorokat, mert „közösség alakul ki” a villákban. Fontos volt, hogy mindennapi érzelmeket láthattak, és élhettek át maguk is a képernyő előtt, miközben a szereplőkkel mindig történt valami. Sokan izgalmasnak ítélték a műsort, de meglepően kevesen mondták, hogy azért nézik, mert szeretnek belekukkantani mások életébe, vagy mert a szereplők hasonlítanak rájuk. A válaszolók éles határt vontak a tévében bemutatott valóság és a sajátjuk között – leginkább a kikapcsolódás szándékával nézték a műsort. A vizsgált mintán a kamaszok inkább intim együttlétként értelmezték a versenyzők viselkedését, az idősebbek pedig a teljesítménycentrikusságot emelték ki. A többség úgy vélekedik, hogy a kieséseket kizárólag a nézők döntik el, ebbe a szerkesztőknek nincs beleszólásuk (a felsőfokú végzettségűek és a szakmunkások többsége fordítva gondolja). A végeredmény manipulálását a fiatal nézők egyharmada tartja valószínűnek.
Emberi méltóságot sértő helyzetekre a válaszadók több mint fele nem emlékezik. Azok közül, akik a legtöbb valóságműsort nézik, számosabban tudnak ilyesmit felidézni, ugyanakkor sokkal megengedőbbek ebben a kérdésben, ugyanis valószínűleg jobban bevonták őket a műsorba. A megkérdezett fiatalok háromnegyede elsősorban az esetlegesen megjelenő fajgyűlöletet korlátozná, kétharmaduk a trágár beszédet is kitiltaná, és csak ötven százalék szeretné (zömében lányok) a szexualitás mértékének csökkentését. Hetvenöt százalékukat nem zavarja, ha politikai vélemények is elhangzanak. Csaknem az összes megkérdezett úgy gondolja, hogy a fiatalokat érdeklik ezek az adások; ami minden bizonnyal annak is tulajdonítható, hogy az új műsortípus eleinte jóval nagyobb mértékben volt jelen a közbeszédben (értelmiségi viták pró és kontra, bulvárlapok fokozott figyelme), mint amekkora érdeklődést kiváltottak maguk a közvetítések. A megkérdezettek kilencven százaléka beszéli meg másokkal a képernyőn történteket – még a műsort soha nem nézők felénél is szóba kerülnek a valóságshow-k sztárjai!
A fentiekből következik, hogy az új műsor jött, látott és győzött a fiatalok körében. Jogos tehát a kérdés: miképpen hat a nézők hétköznapjaira? A közéleti vitákban is sok szó esett, esik erről: az aggódók a negatív mintákat említik (az összefoglalókban a játékosok sokat cigarettáznak, isznak, állandóak közöttük a konfliktusok és intrikák, előtérbe kerülnek az excentrikus viselkedési formák), mások azt emelik ki, hogy a műsorok honlapjai és a kiszavazóshow-k miatt jelentősen megnő az internetező fiatalok tábora.
A felmérés szerint e korosztály tagjai (majdnem kilencven százalékuk) maguk is úgy gondolják, hogy ezek a műsorok megváltoztatják a többiek életét, például külső megjelenésben, dohányzási, alkoholfogyasztási, étkezési és tévézési szokásokban, intim és társas kapcsolatokban, valamint politikai nézetekben. Magukra nézve már másként gondolják (alig több mint harmaduk vallotta be a közvetlen hatást), de ez elsősorban a fiatal korra jellemző önigazolási kényszernek, lázadásnak, egoépítésnek köszönhető, hiszen a kamaszok többsége szuverén, nehezen befolyásolható egyéniségnek tartja magát.
A másik műsortípus, az úgynevezett kibeszélőshow-nézők vizsgálatának célja a gyermek korcsoportba tartozó rendszeres tévézők és a gyermekes szülők véleményének felmérése volt. A négy fókuszcsoportos felmérést tavaly decemberben végezte az NII: nyolc-nyolc felnőttet és kiskorút Salgótarjánban, hat-hat személyt pedig Budapesten kérdezett ki.
Lényeges megjegyezni, hogy ezeket a műsorokat kora délután sugározzák a kereskedelmi tévék, többnyire olyankor, amikor a szülő még nem ért haza a munkából, így a gyereknek jobbára nincs kivel megbeszélnie a látottakat. Pedig a Balázs-szembesítőshow, a Mónika-show (RTL Klub) és a Jakupcsek (Tv 2) című beszélgetőműsor bőven adna témát – igaz, az utóbbiban kevesebb a civil megszólaló, és a magánéleti témák sem annyira hangsúlyosak, bár nem hiányoznak teljesen. Talán ennek is köszönhető, hogy a tizenkét éves megkérdezettek „unják”, túlságosan komolynak találják a Tv 2 műsorát. A műsorvezető nem olyan barátságos, mint a vetélytársai – vélik; néha „beszól” a vendégeknek, akik „primitívebbek”, a berendezés pedig unalmas. (Jakupcsek vendégei általában szakértők vagy valamely szervezet képviselői.) Ezzel szemben a szülők ezt tartják az egyetlen elfogadhatónak a három műsor közül. Számukra a Jakupcsek című adásból a „családközpontúság és a szeretet domborodik ki”, míg a másik kettőben általában valaki mond valamit, amit az összes többi meghívott hevesen ledorongol. Felháborítónak tartják a gyakori trágár beszédet, a vitapartnerek egymás iránti tiszteletlenségét, az erőszak és a szexualitás köré csoportosuló témákat.
A gyermekek számára a fő vonzerőt a nevetés – a történetek és a szereplők kinevetése – jelenti! Számukra a műsorokban időként előforduló verekedés is inkább vicces, mintsem fölháborító vagy félelemkeltő. Összefüggéseket látnak a különböző csatornák fogásai között: egy budapesti kislány szerint: „ha verekednek a Mónikában, akkor másnap a Jakupcsekben is”. Salgótarjáni társa szerint a műsorok lényege, hogy „minden ember kibeszéli a saját nyomorát”. „Meghívnak butább embereket, és azok leégetik magukat, hogy szerepeljenek a tévében” – vallják, miközben felvetik a műsorvezetők felelősségét azért, hogy néha kellemetlen, méltatlan helyzetbe hozzák vendégeiket. Mindkét korosztályban felmerül annak gyanúja, hogy a beszélgetések – vagy azok egyes elemei – nem valóságosak, a kitalált történeteket statiszták adják elő.
A budapesti serdülők is idegenkednek az extrém témáktól és viselkedési formáktól, mégis nézik a műsorokat – hogy nevessenek. A szülők félnek ezek káros hatásaitól; úgy vélik, a fiatalok eltanulják, hogy bárkiről és bármiről lehet rövid idő után markáns véleményt megfogalmazni, és lemásolják a hamis konfliktuskezelő mintákat.
A korhatárt jelző karikákat mindkét csoport fölöslegesnek és a szándékolttal ellentétes hatásúnak gondolja. A gyerekek közül többen említették, hogy kíváncsiak azokra a műsorokra, amelyeket igazából nem nézhetnének. A szülői tiltás sem túl hatékony, mert már a legtöbb gyermek szobájában van tévé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.