Munkaerő-piaci anomáliák

2004. 04. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sikertörténetként állítja be a Medgyessy-kormány, illetve a szaktárcát vezető Burány Sándor foglalkoztatási és munkaügyi miniszter a munkanélküliség alakulását, illetve a hazai munkaerőpiacon bekövetkezett változásokat. „Kevés az állástalanok száma, sőt még az Európai Unió átlagánál is jobb a helyzet” – halljuk unos-untalan. A kormányzat PR-gépezete szerint ezen a területen végre megtört a kedvezőtlen trend, és a beindított nagyszabású programok megoldják a gazdaság és a társadalom problémáit. Az alábbiakban az egyszerűség kedvéért pontokba szedtük a fenti, kormányzati logikával szembeni ellenérveinket.
1. Tény, hogy „alacsony” a magyar munkanélküliségi ráta. A statisztikai hivatal legfrissebb jelentése szerint a munkanélküliségi ráta 2003. december és 2004. február között 6 százalék volt. A nyilvántartott állástalanok száma ebben az időszakban 248 ezer, míg egy évvel korábban 259 ezer fő volt. Tény, hogy az Európai Unióban 8,8 százalékos ez a mutató. Első pillantásra tehát jobb a helyzet a több évtizedes lemaradással küzdő Magyarországon, mint Nyugat-Európában. Ha ugyanis megvizsgáljuk, hogy miért „ennyire” alacsony a munkanélküliség, bizony lehangoló a helyzet. A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) nemrég egy terjedelmes tanulmányban ízekre szedte s elmarasztalta a magyarországi foglalkoztatás állapotát. Az idevonatkozó passzus szerint Magyarországon a foglalkoztatási ráta a második legkisebb az OECD-tagállamok körében. A szervezet szerint hazánkban a mutató mindössze 56 százalék, azaz a 15–61 éves korú népességen belül ennyien próbálkoznak elhelyezkedni – munkanélküliként. A szóban forgó KSH-felmérés szerint a foglalkoztatottak száma 3,918 millió fő volt a 2003. novembertől 2004. januárig terjedő időszakban: azaz tízmillió magyarból közel négymillió dolgozik. A gondot fokozza, hogy elsősorban a legaktívabb, tehát a 25–54 éves korosztályhoz tartozó férfiak foglalkoztatása marad el a nemzetközi átlagtól.
2. A KSH jelentése szerint a munkanélküliek 46,5 százaléka egy éve vagy annál régebben keresett állást. Ezek szerint a regisztrációban szereplők fele tartósan munkanélküli, vagyis huzamosabb ideje nem talál magának állást. Kikről is van szó? A nyilvántartottak vagy „túlkorosak” (a mai Magyarországon ez a negyven év felettiekre jellemző), vagy pedig nem rendelkeznek piacképes ismeretekkel. Nagy kérdés, hogy az előbbi kategóriában lévőkkel mit lehet tenni. A vállalatok zöme nem szívesen alkalmaz „kiöregedett” munkaerőt, míg a legfiatalabbakat, a pályakezdőket gyakorlat hiányában nem veszik fel. Antagonisztikus ellentét feszül tehát a munkaerőpiacon, s elgondolkodtató, hogy a munkaügyi kormányzat miért nem talál ki és alkalmaz olyan foglalkoztatási konstrukciókat, melyek révén ez a réteg is hasznosnak érezné magát. Léteznek persze ilyen-olyan formák, ám láthatóan ezek nem különösebben gyakorolnak pozitív hatást erre a tarthatatlan állapotra. Míg az idősebb generációk munkához juttatása kivitelezhetetlennek tűnik, addig a pályakezdők még tőlük is kilátástalanabb helyzetben vannak. Még elszomorítóbb, ha ezen belül is a fiatal diplomások helyzetét vizsgáljuk. Az egyetemekről, főiskolákról kikerülők körében már 25-30 százalékos a munkanélküliség. Ők a jóléti rendszerváltásnak nevezett folyamatban két dolgot tehetnek: vagy egy másik diplomát szereznek, vagy külföldön próbálnak szerencsét. Miután azonban az EU jelenlegi tizenöt tagállama ilyen-olyan diszkriminációval korlátozza az elhelyezkedés lehetőségét, ezt az alternatívát sem pipálhatja ki a huszonéves értelmiség.
3. Az Orbán-kormány idején a baloldali pártok azzal vádolták meg a polgári kabinetet, hogy magára hagyja a hátrányos helyzetű térségeket, elsősorban Kelet-Magyarországot. Ha felidézzük a 2002-es országgyűlési választások eredményét, kitűnik, hogy azokban a régiókban, ahol viszonylag nagy volt a munkanélküliség, tarolt az MSZP. Az ottaniak valószínűleg bedőltek annak, hogy a magát szociáldemokratának nevező hatalom kiemelten foglalkozik majd sorsuk alakulásával. Mi a helyzet most? Röpke két év leforgása során egyes megyékben, térségekben – Heves megye északi és déli részén, Borsodban és Szabolcsban, továbbá az Észak-Alföldön – rekordokat dönt a munkanélküliség: 20–40 százalék némely körzetben. Vagyis nemhogy mérséklődött volna a keleti régiók lemaradása, még többen vannak az utcán. Anélkül, hogy dramatizálnánk az ország hátrányos részének kilátástalanságát, álljon itt a legfrissebb szociológiai felmérés: az utóbbi évek során még inkább dél-amerikanizálódott a társadalom. Míg korábban hét és félszeres volt a szorzó a leggazdagabb és legszegényebb rétegek között hazánkban, addig most nyolc és félszeres. Legrosszabbul a Dunától keletre élnek.
4. A tavalyi esztendőt látványos nagyvállalati kivonulások tarkították, s eközben viszszaesett a működő tőke beáramlása is. Kaotikus állapotok uralkodnak a gazdaságban, amit nemcsak az támaszt alá, hogy egyre-másra jelennek meg a hazánk mélyrepüléséről szóló elemzések, s nyugati lapok arról cikkeznek, hogy az egykori kirakatország a térség sereghajtója lett, hanem az is: a kormányzat nem tudja, mi lesz azoknak a beruházásoknak a helyén, amelyek hamarosan „elköltöznek”. A kilencvenes években idetelepült multik a szinte ingyen megszerzett üzemekért, az olcsó és viszonylag képzett munkaerőért s az adókedvezményekért valósítottak meg fejlesztéseket. Miután lassan letelnek a kedvezmények, a cégek Romániát vagy Bulgáriát, esetleg Kínát választják új bázisul, hátrahagyva az itteni munkaerőt… S akkor még nem szóltunk arról, hogy uniós csatlakozásunk nyomán több tízezernyi munkahelyet számolnak fel a hazai kis- és közepes vállalkozások. Ezek a tőkeszegény társaságok nem tudják majd teljesíteni a szigorú brüsszeli előírásokat.
5. A nyugaton honos munkaerő-piaci és versenyképességi szűrők Magyarországon teljességgel alkalmazhatatlanok. A fentebb említett gyenge aktivitásnak ugyanis egyik okozója, hogy a nyugdíjkorhatár alacsony, amit viszont az egészségtelen magyar életmód sajnálatosan alátámaszt. Problémát jelent, hogy kicsi a lakásmobilitás, de van hová fejlődnie a részmunkaidős foglalkoztatásnak is. Szakértők úgy látják, a családi támogatásokat is rugalmasabbá kellene tenni. Mellesleg a munkaképes korúak 18 százaléka nyugdíjas, illetve mintegy 9 százaléka rokkantnyugdíjas – ez rekordnak minősül az OECD-államokban. A felsoroltakat tetézi, hogy magas az adóztatás: az összes adóbefizetés a GDP csaknem 40 százalékát teszi ki, ezen belül is a munkabéreket terhelő elvonás kiugróan nagy. Az átlagos magyar járulékszint a bérkifizetések 46 százalékára tehető.
Ahhoz tehát, hogy Magyarország visszaszerezze nemzetközi versenyképességét, ki kellene használni a munkaerő eddig rejtett forrásait. Magyarul: növelni kell a foglalkoztatás szintjét. Nemcsak azért, hogy elérjük a nyugati életszínvonalat, hanem azért is, mert előbb-utóbb gazdasági-társadalmi feszültséget okoz, hogy négymillió dolgozó tart el hatmillió embert egy tízmilliós országban. Amikor az Orbán-kormány idején a teljes foglalkoztatottság elérése volt a célkitűzés, nemcsak a baloldali pártok mosolyogtak rajta, hanem a szakértők is.A fentiek tükrében ma már nem ez a legnagyobb elvárás. Ez lenne ugyanis a minimum.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.