Újra itt a lajstrom?

Ami ellenzékben még emberi jogokat sértő lajstromozás, kormányon már rendteremtés – legalábbis ez tűnik ki a kisebbségi törvény választójogi részének tervezett módosításából. A koalíció elképzelései szerint ugyanis a kisebbségi önkormányzati választásokon csak az vehetne részt, aki egy bizottság döntése alapján felvételt nyer a kisebbségi választási listára. Reformra szükség van – ebben minden parlamenti párt egyetért, ám a regisztráció terve megosztotta a hazai kisebbségeket. A Független Cigány Kerekasztal-szövetség tegnap, a nemzetközi roma napon Komáromban demonstráción tiltakozott bevezetése ellen (képünkön), és megemlékeztek a cigány holokauszt 60. évfordulójáról is.

Szarka Ágota
2004. 04. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

M ár kodifikálásakor is több sebből vérzett az 1993-ban meghozott kisebbségi törvény, ám jelentőségét nem lehet vitatni. Magyarország deklarálta, hogy elismeri kisebbségeinek jogait, nemcsak egyéni, de kollektív szinten is. A hiányosságok azonban hamar nyilvánvalóvá váltak: megállíthatatlanul terjedt az úgynevezett etnobiznisz, ugyanakkor a kisebbségi önkormányzatok – annak ellenére, hogy hivatalosan megválasztott testületek voltak – tulajdonképpen úgy működtek, mint az egyesületek. Nem volt az országos önkormányzatok fölött törvényességi felügyelet, nem álltak rendelkezésükre anyagi és jogi lehetőségek, hogy valóban kiépíthessék saját intézményrendszerüket. A kisebbségek maguk is a változtatás szükségét hangsúlyozták, de érdemi lépések öt évig nem történtek az ügyben, egészen az Orbán-kormány színre lépéséig.
A törvény módosításának előkészítése 1998-ban elkezdődött, annak ellenére, hogy ez nem szerepelt a kormányprogramban. A Hargitai János (Fidesz) vezette albizottságba minden párt delegált egy főt – a szocialisták két szakértővel erősítették a csapatot, amely valóban alapos szakmai munkát végzett. Nemcsak az összes érintett minisztériumot keresték meg, de a közigazgatási hivatalokat, az Állami Számvevőszéket és az összes számba jöhető szereplőt.
– Mind a kisebbségi törvény, mind a választójogi rendszer módosításában szakmai konszenzus alakult ki, ám a törvény már nem kerülhetett a parlament elé. Mindössze arra volt idő, hogy az indítványt két bizottság még megtárgyalhatta. Majd következett a kormányváltás, s a kialakult gyakorlat szerint az addig megalkotott javaslatokat semmisnek kell tekinteni, ismét a nulláról indul minden – nyilatkozta lapunknak Hargitai János, az albizottság volt vezetője.
Medgyessyék kormányprogramjában ugyan szerepelt a kisebbségi törvény módosítása, ám hatalomra jutásuk után körülbelül egy évig nem történt semmi az ügyben. Layer József honatya (Fidesz) indítványára az emberi jogi bizottság javaslatára végül az Országgyűlés határozatban kötelezte a kormányt, hogy 2003. december végéig terjessze a parlament elé a törvénymódosítást, ám erre végül csak ez év elején került sor. Mint Hargitai mondja, az előző ciklusban elvégzett, csaknem három évig folyó munka nem veszett egészen kárba, hiszen a szociálliberális koalíció által most benyújtott tervezet szinte megegyezik azzal, ami az előző kormány idejéből rájuk maradt. A módosítás révén a kisebbségek törvényi és anyagi garanciákat kapnak, hogy valóban képesek legyenek kulturális autonómiájuk megvalósítására: a tervek szerint többek között oktatási és más kulturális intézményeket tarthatnának fenn, olyan állami finanszírozás mellett, mint amilyenben az egyházak részesülnek. Ezzel megnyílik a lehetőség, hogy a hazai kisebbségek kiépítsék saját intézményrendszerüket. A Fidesz mindezt támogatja, és az oktatási törvény módosításakor – amely már a kisebbségi törvényt is érintette – mellette szavazott.
Az egyik markáns eltérés a kormánykoalíció és a legnagyobb ellenzéki párt elképzelései között éppen a kisebbségi választási regisztráció bevezetésének terve, aminek céljával, az etnobiznisz megfékezésével, egyetért ugyan a Fidesz is, ám a módszert erősen aggályosnak tartja – hangsúlyozta Hargitai János, hozzátéve: a regisztráció ötlete az előző ciklusban is felmerült, az ad hoc bizottság egy ülésen körbe is járta a választói névjegyzék felállításának problematikáját, ám végül – többek között a hazai kisebbségek vezetőinek egyöntetű, erőteljes tiltakozása miatt – elvetette az ötletet. Akkor a választójogi rendszer módosításánál az alkotmány két, bizonyos szempontból egymásnak ellentmondó pontját kellett figyelembe venni. Az egyik, a 68. szakasz azt mondta ki, hogy a kisebbségekhez tartozók jogosultak a helyi és országos kisebbségi önkormányzatokat létrehozni, a 70-es szerint viszont minden magyar állampolgárnak választási joga van, és választható a kisebbségi önkormányzati voksoláson.
Az unióba való belépésünk napján megváltozik a jogi környezet, mivel ez utóbbi szakasz, ami mindenkinek választójogot ad, hatályát veszti. Ezt a döntést négypárti egyetértéssel hozta meg a parlament 2002 végén, éppen az etnobiznisz megfékezéséért. Hargitai János úgy véli: a kisebbségi választói névjegyzék felállítása elől ugyan elhárult egy alkotmányos akadály, ám korántsem biztos, hogy nem ütközik más passzusokkal. Nem beszélve arról, hogy ez a módszer – legalábbis a jelenlegi feltételekkel – akár éppen a kívánt cél, a kisebbségek megerősítése helyett, főként a kisebb közösségek esetében, azok felmorzsolódását, elkopását eredményezheti – adott hangot aggályainak Hargitai János. Mint mondta, különös, hogy még az előző ciklusban mind a 13 bejegyzett kisebbségi vezető egységesen elutasította bármiféle lajstromozásnak még az ötletét is, most viszont több mint felük elfogadja a regisztrációt. Elgondolkodtató az is, hogy amikor a népszámlálás kérdéseiről folyt a vita, micsoda felháborodást keltett mind a jogvédők, mind a nemzetiségek, mind az akkori ellenzék körében a nemzetiségi hovatartozásra vonatkozó kérdés. Pedig a népszámlálás anonim módon folyt. Ehhez képest most meglepő fordulat a kisebbségek név szerinti regisztrációjának támogatása – vélekedett.
Mint ismert, még a fenntartásaikat hangoztató szabad demokraták is elfogadták a választási listát.
A célt, hogy a kisebbségi választásokon a kisebbségek vegyenek részt, az előző ciklusban született elképzelések szerint azzal segítették volna elő, hogy időpontját más napra tették volna, mint a többségi önkormányzati választásét. Majd később felmerült az a lehetőség is, hogy ugyanazon a napon, de más épületben vagy helyiségben kellett volna szavazni a kisebbségi képviselőkre. Azzal, hogy nem lehet mindkét önkormányzati voksolást egy füst alatt letudni, elősegítették volna, hogy a valóban öntudatos szavazók, az adott közösség tagjai járuljanak az urnákhoz, hiszen az időben vagy térben elkülönített szavazás az adott kisebbségi identitás nyílt vállalását is magában hordozza, pluszerőfeszítést igényel a választópolgártól. Hargitai János úgy véli, ez a módszer „sokkal elegánsabb”, ráadásul nem idéz rossz emlékeket, nem kelt szorongást.
– A választási névjegyzék bevezetésével sem lehet teljes mértékben kiszűrni a viszszaéléseket. A törvénytervezet szerint egy laikusokból álló névjegyzékbizottság döntené el, hogy az adott választó, aki jelentkezik a listára, az adott közösség tagja-e. De milyen alapon lehetne megtagadni, hogy az illetőt felvegyék? A tervezet igen kevés fogódzót kínál a bizottságoknak, „puha” feltételeket szab, mint például a közösség nyelvének ismerete. De ki dönti el, hogy milyen mélységben van erre szükség? Nem beszélve arról, hogyha adott esetben megtagadják valakitől a választási jegyzékbe való felvételt, és ő ezért bírósághoz fordul, jogi szakértők véleménye szerint egyértelműen a javára fognak dönteni. Ugyanis törvény garantálja a szabad identitásválasztást, ezért az ő egyéni jognyilatkozatát fogadják el – szögezte le a képviselő, hozzátéve azt is: fennáll a veszélye annak is, hogy a névjegyzék bevezetése hosszú távon elkoptatja a kisebb közösségeket. Ugyanis a tervek szerint a feliratkozási procedúrát négyévente meg kellene ismételni, mert a listákat a választások után adatvédelmi indokokból megsemmisítik. Az emberek egy idő után belefásulhatnak ebbe a macerába, és inkább nem élnek jogaikkal. Ez hozzájárulhat a kisebbségek elfogyásához, ami nem kívánatos.
– Köztünk él az a generáció, amelynek tagjai – az ismert történelmi okok miatt – joggal tartanak mindenféle listázástól. A regisztráció megosztja ezeket a közösségeket, meggondolandó, hogy vállalható-e ez. A Fidesz úgy látja: korántsem biztos, hogy a regisztráció meghozza a kívánt eredményt, ugyanakkor érzékenységet sérthet. Aggályos az is, hogy ebben a rendszerben a választójogot, ami törvényesen jár a magát kisebbséginek valló személynek, egy laikus bizottság mérlegelésének tárgyává tennénk, amelynek esetleges elutasító határozata nem áll meg a bíróság előtt. Szerintünk a regisztráció csak akkor elfogadható megoldás, ha a közösségekhez tartozók megértik és elfogadják, és természetesen ebben az esetben is még sok-sok pontosításra van szükség – mutatott rá Hargitai János. Elmondta azt is: a határainkon túl élő magyarok jövőjének szempontjából is nagyon lényeges, hogy Magyarország végül milyen kisebbségi törvényt alkot. A Fidesz javaslatára került be a tervezetbe, hogy a tartósan itt letelepedett uniós állampolgárok is kapják meg a kisebbségi választójogot a saját hazai nemzeti közösségükben, hiszen az uniós jog szerint az önkormányzati választásokon is részt vehetnek, nemcsak szavazhatnak, de választhatók is. Mint rámutatott, az EU-ban egyelőre nincs egységes szabályozás a kisebbségi kérdésben, ám a most csatlakozó országok sajátosságai révén nagy valószínűséggel felmerül az igény annak megalkotására. Az unió pedig rendszerint a tagországok valóban jól működő gyakorlatát veszi alapul a jogalkotásban. – Olyan mintával szolgálhatunk tehát, aminek révén elősegíthetjük a nemzet határokon átívelő egyesítését, ami uniós csatlakozásunk egyik legfontosabb célja – szögezte le Hargitai János.
Mint mondta, a Fidesz éppen ezért úgy véli: jobb most megállni egy kicsit, és tovább csiszolni a tervezetet. A módosításhoz kétharmados többség kell. A törvény legkorábban ősszel kerülhet a parlament elé.




Megosztottak a kisebbségek









Alkotmányjogászok pró és kontra:


Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.