Megerősíti tapasztalataimat Ócsai Béla, az Országos Tisztiorvosi Hivatal közegészségügyi főosztályvezetője: nálunk a piacgazdasággal járó kötelezettségeket a vállalkozók egy rétege eléggé sajátosan értelmezi. Megjegyzi azt is, hogy egy olyan morális közegben, ahol az a hagyomány, hogy a szabályokat, előírásokat miként lehet a legügyesebben kijátszani, e tekintetben sem lehet pusztán a jogkövető magatartásban bízni. Igaz, választási lehetőség nálunk is van. A vevők megtehetnék, hogy elkerülik azokat az üzleteket, ahol a körülmények kritikán aluliak, ám egyelőre úgy tűnik, ezeket a boltokat is „eltartják”.
– Mindazok a higiénés előírások, amelyek ellen most berzenkednek a kereskedők, már egy 1996-os rendeletben benne foglaltattak. A 2003-ban hozott szabályozás lényegét tekintve nem mond mást, tehát igazán lett volna idő mondjuk egy kézmosó felszerelésére, hogy egyszerű példát említsek – mondja Ócsai doktor. – Sajnos a felkészüléssel és a teendőkkel kapcsolatos tárgyalásokon azt tapasztaltam, hogy a kereskedők érdekvédelmi szervezeteinek képviselői nem azokat a vállalkozókat támogatták, akik eleget tettek a rendelkezéseknek. Inkább a kifogásokat keresték, hogy mit miért nem lehet megcsinálni. Volt, aki egyszerűen megkérdezte, miért kell folyóvíz az üzlethelyiségbe, vagy két külön hűtőgép?
Ma még – főleg az extraprofitot termelő, nonstop üzletekben – láthatóan az a gyakorlat, hogy „fregolikat” alkalmaznak. Olyan személyzetet, aki egy személyben pénztáros, árufeltöltő és kiszolgáló. A kézmosás, a fóliakesztyű – amelylyel a felvágotthoz, sajthoz nyúlnak – ezeken a helyeken ismeretlen fogalom volt eddig.
Kritikus a helyzet az úgynevezett garázsüzleteknél, amelyek engedélye szintén csak csomagolt áruk forgalmazására – ásványvizek, italok, konzervek – szól. E családi házak alagsorában meghúzódó, peremkerületi üzleteket amolyan kényszervállalkozásként jegyzik. Számos esetben sem a hely, sem a szakértelem nem elégséges a hosszabb távú tevékenységhez. Mivel többnyire itt is eltértek az eredeti funkciótól, a létük valóban kérdéses, hiszen nem rendelkeznek megfelelő hűtőgépekkel, és nincs mód például a rendelkezésekben előírt gazdasági bejárat kialakítására.
– Az EU-tagságot sokan amolyan automatikus záróvonalnak tekintik. De hát ki fogja az előírások betartását ellenőrizni? – kérdezem Ócsai doktort.
– A közelmúltban a kormányzati létszámleépítés miatt 554 munkatársunktól kellett megválnunk, a költségvetésünket tizenhat százalékkal csökkentették. Ennek elsősorban a vidéki ellenőrzések látják kárát, hiszen az utazás pénzbe kerül. Így nyilvánvalóan számosan kiesnek a látókörünkből. Az ellenőrzések gyakoriságára egyébként nincs előírás. Budapesten az üzletek 68 százalékába jutunk el, vidéken 35 százalék alatt van az ellenőrzések száma. Ma az országban 353 munkatárs, orvosok és közegészségügyi felügyelők feladata a forgalomban lévő élelmiszerek, a higiénés állapotok ellenőrzése. A bírság ötvenezer forinttól a „plafonig” terjedhet. Extrém esetek azért nem fordulnak elő, mert a megállapításokat és a bírságot zokszó nélkül fogadják a kereskedők. Az ember óhatatlanul arra gondol, mi lehet még, amiről nem tudunk…
Van az a pénz meg pofátlanság, ami miatt a Real Madrid is meggondolja magát
