Hiteles és felelős környezetpolitikát az MSZP képviselhet majd az Európai Parlamentben (EP) – közölte Hegyi Gyula országgyűlési képviselő, EP-delegált tegnapi sajtótájékoztatóján. Szerinte az MSZP „baloldali pártként, a zöldek szövetségeseként különös hangsúlyt helyezhet a környezetvédelmi ügyek képviseletére, mivel Magyarországon zöldpárt nem tudott listát állítani az EP-választásra.” Az Európai Parlamentben megvalósítandó céljaik közül a képviselő kiemelte a vasúti közlekedés, a folyami szállítás fejlesztését, támogatását, valamint azt, hogy a városi tömegközlekedés is bekerüljön a támogatott programok közé. Lapunk kérdésére Hegyi Gyula elismerte, hogy egyelőre a vasútfejlesztés helyett csak a csődöt sikerült megakadályozni a magyar vonatközlekedésben, de szerinte az alapvető tranzit autópályák kiépítése után lesz lehetőség más közlekedési formák nagyobb támogatására is. A politikus elmondta, hogy fontos kérdésként kezelik majd a megújuló energia, elsősorban a szélenergia és a bioenergia nagyobb arányú magyarországi hasznosítását. Hozzátette, az adópolitikában az ökoadóra való fokozatos áttérést támogatják.
– Továbbra is arra törekszünk, hogy összefogás alakuljon ki a környezetvédelem ügyében a pártoktól függetlenül – közölte lapunkkal Medgyesy Balázs (Fidesz). A kormánypártoknak megvolt a lehetősége, hogy tettekkel bizonyítsa az elkötelezettségét, de ebből az elmúlt két évben szinte semmit nem tapasztalhattunk – tette hozzá. A képviselő örvendetesnek tartja, hogy a jelenlegi kormány nem vetett el minden, az előző ciklusban előkészített programot, és elfogadta a hulladékgazdálkodási törvényt, illetve ratifikálta a kiotói egyezményt. Az viszont szerinte sajnálatos, hogy ez a munka nem folytatódott. – A kiotói egyezményt aláírtuk, de nem jött létre klímavédelmi stratégia az országban, és ez hiányzik a Nemzeti Környezetvédelmi Programból (NKP) is – mutatott rá Medgyesy Balázs, aki szerint maga az NKP sem jött létre. Ennek eredményeként két költségvetést fogadtak el úgy, hogy nem volt mögöttük átfogó elképzelés, ami azt eredményezte, hogy 2002 után az uniós forrásokkal együtt a felére esett vissza a környezet- és a természetvédelem finanszírozása. A megújuló energiaforrások területén az utolsók vagyunk Európában, mert a kormány 3 százalékos arányt vállalt az ilyen termelésben, miközben az EU területén 12 százalékos kell, hogy legyen ez az arány – mondta a képviselő. A politikus kívánatosnak tartja, hogy a kamionforgalmat áttereljék a vasútra Magyarországon. A zöldadónak a bevételszerzés volt a célja, amit a közüzemi számlák emelkedése is bizonyít – jegyezte meg a képviselő.
– A választási kampányban mindenki magát szeretné előtérbe helyezni, de a környezetvédelem egész Európa ügye, és értelmetlen azon versenyezni, hogy ki képviseli azt hitelesen a pártok közül – jelentette ki Kis Zoltán (SZDSZ). Szerinte ugyanúgy számíthat az ország a környezetvédelemben az ellenzékre is, mint a legnagyobb kormánypártra, hiszen számos programot indítottak el az előző ciklusban a hulladékgazdálkodástól kezdve a Vásárhelyi-terven át az infrastruktúra fejlesztéséig. A politikus hangsúlyozta: a környezetterhelési díj csak az első eleme az ökoadó bevezetésének, ezt követnie kell a termékdíjnak és a betétdíjnak is, és az ezekből származó bevételeket az önkormányzatokra és az adócsökkentésre kell fordítani. – A vasútvonalakat a minimálisan szükséges autópálya-beruházások megvalósulása után nagymértékben fejleszteni kell, akár a teherfuvarozás magánosításával is – szögezte le a politikus.
Pettkó András (MDF) szerint az MSZP érezvén, hogy vesztésre áll az európai parlamenti (EP) választásokon saját céljaira akarja használni a környezetvédelem ügyét. Úgy véli, a szocialisták a „verbális környezetvédelmen” túl nem tesznek semmit az ügy érdekében, most is csak a „kampány hevében” vették azt napirendre. Visszautasítva az MSZP-s állítást emlékeztetett: az MDF képviselői igen határozottan léptek fel a verespataki szennyezés felszámolásáért, nemrégiben két fórumos honatya a helyszínre is látogatott részben azért, hogy az ott készülő újabb bányáról tájékozódjon. Megjegyezte, a zöldszervezetek közül azok maradnak talpon, amelyek nem pártpolitikai alapon jöttek létre. Pozitív példaként említette, hogy a Másik Oldal Ökoszociális Mozgalom a megújuló energiaforrások mellett demonstrálva nemrégiben mind a négy parlamenti párt képviselőjét megkereste.
– Az MSZP idehaza sem bizonyult a környezetvédelem szövetségesének, ezért kétlem, hogy hitelesen és főleg őszintén képviseli-e az Európai Parlamentben ezeket az értékeket – jelentette ki Lányi András, a Védegylet alapítója. – Remek, hogy ilyen célokat kíván képviselni az MSZP az Európai Parlamentben, de vajon miért nem képviselik ezeket itthon is? – fogalmazott.
Orbán Viktor: Nem pihenünk, zajlik a kormányülés, hajrá, Dominik! - Képek