Bizonytalan sorsú katonai repterek

Nagyarányú leépítés várható a magyar légierőnél, ezért két katonai repülőteret megszüntethetnek a következő években. A taszári objektumot nemzetközi felhasználás híján bezárhatják, Szentkirályszabadjáról pedig Szolnokra kerülnek a helikopterek. A kecskeméti bázis megtartása biztos, mert ide kerülnek a Gripenek, Pápa pedig átveszi Taszár szerepét.

2004. 06. 14. 19:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Washingtoni tárgyalásai után, 2002. december 18-án járult hozzá a kormány ahhoz, hogy a taszári repülőtér bázisán arab származású, az Egyesült Államok fegyveres erőinek állományába tartozó személyeket képezzenek ki. A Taszáron felépített sátorvárosba háromezer önkéntest várt mintegy 1500 kiképző katona, de végül csupán néhány száz személy felkészítését végezték el. Ezután az ideiglenes kiképzőbázist lebontották, és visszaállították az eredeti állapotot. Azóta a repülőtér hasznosításra vár, de a sorsa bizonytalan, mint számos katonai létesítménynek. Egy időben felreppent a hír, hogy Magyarországon 28 ezer iraki rendőrt képeznek majd ki. Szakértők szerint a közel 400 fő elbocsátásával járó laktanyabezárás miatti gondokat másfél évre megoldhatta volna a bázis ilyen felhasználása, de ezzel ismét kockáztatták volna az ország biztonságát. Felmerült egy svájci befektetőcsoport beruházása is, de végül ebből sem lett semmi. A szaktárca tájékoztatása szerint jelenleg a bázisrepülőtér még működik, készültségi repülések esetén folyamatos tartalékreptérként üzemel, és elláthatja az IFOR- (SFOR-) erők állomásoztatását is. A taszári kifutó fogadta néhányszor az Irakban állomásozó magyar kontingens váltóállományát, illetve innen szállt fel az első An–26-os is, amely az iraki misszió tagjait és felszerelését szállította. Mivel azonban az Egyesült Államoktól nem érkezett ajánlat a bázis hasznosítására, a tervek szerint 2005-ben bezárják a létesítményt.
A védelmi felülvizsgálat megállapításainak eredményeként kerül el Szentkirályszabadjáról a harcihelikopter-ezrednek az a része, amelyet nem számolnak fel. A jelenlegi tervek szerint Szolnokon kívánnak létrehozni egy új alakulatot. A régi szolnoki repülőezred felszámolás alatt áll, a helyi repülőtéren pedig arra várnak, hogy érkezzenek a helikopterek. Egyelőre azonban kérdés, hogy milyen gépekkel gyakorlatozhatnak itt a pilóták, hiszen jelenleg a legkorszerűbb Mi–24-es harci helikoptereink sem NATO-kompatibilisek. A Dunántúlon jelenleg a szentkirályszabadjai helikopterezred forgószárnyasai adják a 24 órás kutató-mentő készültségi szolgálatot, de az ezred telephelyének sorsa megpecsételődött, mert a gépek áttelepülnek, a hajózók nagy részét pedig elbocsátják.
Pápán sokáig arról beszéltek, hogy megszűnik a repülőtér, de a kormány végül úgy döntött, hogy mégis megtartják a létesítményt, mert két és fél milliárd forint kompenzációt kellene fizetnie a magyar államnak a NATO-nak, ha bezárná az objektumot. A pápai bázisrepülőtéren jelenleg különböző, a
NATO-képességcsomagokban meg-határozott beruházások folynak azért, hogy a repülőtér 2005. december 31-ig elérje kezdeti műveleti képességét, és 2006 januárjától átvegye a taszári repülőtér szerepét. Pápán a tervek szerint 13 milliárd forintos NATO-beruházást hajtanak végre. 2004. július elsejétől megkezdődik a katonai szervezet létszámbővítése, októbertől a nyugati régió helikopteres kutató-mentő szolgálata is az objektumba települ.
A haderőreformban az An–26-os szállító repülőgépek és a JAK– 52-es kiképző repülőgépek Szolnokról Kecskemétre kerülnek, mert itt lesz a magyar haderő legfontosabb repülőbázisa. Kecskeméten ugyanakkor tervszerűen befejezi szolgálatát a két MiG–29-es repülőszázad, az egyik 2004-ben, a másik 2009-ben. Kivonják az L–39-es kiképző repülőgépeket is, de 2006-ban ide kerül majd a honvédség 14 Gripen vadászgépe.
Már az Orbán-kormány idején számos beruházást hajtottak végre a bázison. 13 fénytechnikával ellátott fedett repülőgép-állóhelyet, átfegyverző zónát, túlfutópályát és 3 új állóhelyet is készítettek. Elkészült a gépek fogadásához egy folyékonyoxigén-tároló és egy repülőgép-vészelfogó is. Tavaly építettek többek között egy NATO-hangárt, létrejött az üzemanyag-tároló rendszer, de a Gripennel kapcsolatos fejlesztések egy része még várat magára. Egyelőre nem fejeződött be az átképzésre kijelölt állomány felkészítése, a magyar és a svéd repülésbiztonsági rendszerek harmonizálása és a repülőbázis Gripen-szervezetének kialakítása sem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.