Büdzsé, politikai alapon

2004. 07. 14. 19:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

El sem akarom hinni: a jövő évi tervek kapcsán politikai költségvetést emleget Medgyessy Péter miniszterelnök. Ennek hátterében valószínűleg az áll, hogy ezek után nem a Pénzügyminisztérium szakértői, hanem egy, a Fidesz által ironikusan csak politikai bizottságra keresztelt testület tagjai döntenek majd a tételekről. Persze nem arról van szó, hogy ezek után az összes kiadási és bevételi rubrikát az MSZP és az SZDSZ fő politikusai fogják kitölteni, hanem sokkal inkább arról: 2005-ben már érezhető közelségben lesznek a következő országgyűlési választások, így a lehetséges szavazóknak is juttatni kell majd valamit. Ám a mozgástér felettébb szűkös, amikor a nyilvánosságot kapó elképzelések döntően a megszorításokról, a minisztériumok kereteinek zárolásáról, valamint a közszféra további leépítéséről szólnak. Sőt 2005-ben a mainál kisebb államot ígért a magyar gazdaság szereplőinek a pénzügyi tárca első számú vezetője.
Mellesleg nem teljesen új keletű felvetés a költségvetés politikával való hígítása: ha például fellapozzuk pénzügyminiszterünk tavaszi nyilatkozatait, akkor bizony előkerül ez a recept. Draskovics Tibor kora tavasszal mondotta volt: a korábbiaktól eltérően – mármint a László Csaba fémjelezte periódushoz képest – többször lesz egyeztetés a kormánypártok frakcióival a költségvetés témakörében. Ez egyébként a maga módján példátlan, hiszen a fő pénzügyérnek, illetve a szaktárca apparátusának leginkább az érintettekkel, így például a minisztériumokkal, a költségvetési intézményekkel és az önkormányzatokkal kellene egyeztetniük, nem pedig ilyen-olyan pártdelegáltakkal.
Azt azonban nem értjük: ha a jövő évi büdzsé politikai alapú lesz, akkor az ideit minek nevezzük, s minek tekintsük? Szakmainak? Ugyan-ugyan. Aki esetleg nem tudná: a költségvetés hiánya a nyárra már elérte az éves deficit csaknem 90 százalékát. Ezek szerint az év hátralévő részében – még további hat hónapról van szó (!) – a központi kiadások elvileg nem haladhatnák meg a bevételeket. Na de erre – ismerve a kormányzat eddigi gazdaságpolitikai teljesítményét – ne vegyünk mérget.
A másik – egyáltalán nem elhanyagolható – problémát az jelenti, hogy májustól a mindenkori magyar költségvetés alakulása nemcsak belügy, tudniillik hazánk tagja az Európai Uniónak. Ez pedig nemcsak az ezzel kapcsolatos hivatalos örömujjongást és szüntelen dáridózást jelenti, hanem azt is: a nyugati közösség előírásait nekünk is be kell tartanunk. Márpedig az EU által meghatározott, háromszázalékos deficitszintet előbb-utóbb rajtunk is számon kérik, ha pedig nem tartjuk be a kritériumot, Brüsszel bírságolni fog, de legalábbis komoly figyelmeztetésre számíthatunk. Szóval az idei, már az év elején felfelé módosított, amúgy nem biztos, hogy tartható, 4,6 százalékos hiánycéllal azért legalább ne büszkélkedjünk.
Visszatérve a 2005-ös költségvetésre, nagy hibát követ el a kormány, ha a kiadások visszafogását, illetve a bevételek gyarapítását a politikai érdekeknek s a háttérben jól működő kapcsolati tőkének rendeli alá. A feladat ugyanis adott: támogatni a beruházásokat, gyarapítani a hazai kis- és közepes vállalkozásokat és munkahelyeket teremteni, eközben pedig hatékony, a polgárok és nem a politika igényeit kielégítő közigazgatást működtetni. Ez viszont a nadrágszíj ismételt meghúzásával nem megy. Azon ugyanis már nincs mit rántani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.