Dónáth Ambrus húsüzeme

2004. 07. 09. 18:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyáron snassz és kellemetlen nyaralni. Mivel majdnem mindenki akkor megy, minden kellemetlenül zsúfolt. Nem is szólva a melegről és a divatos helyeken a kiszolgáltatott vendégek miatt kissé hányavetivé váló pincérekről. Csakhogy az iskolai szünettel nehéz mit kezdeni. Meg a kellően alá nem támasztott elméletek szerint a gyereknek állítólag jót tesz a nem otthon eltöltött vakáció. Gyerek ide, gyerek oda, ez volt az utolsó – hosszú idő után sorban a második – nyári nyaralás. Tavaly akkor fogadtuk meg, hogy soha többé, amikor a burgundiai Saonéban a halak maguktól felforrtak, miközben a hajó fedélzetére helyezett casserole-ban (serpenyőben) nyugodtan elkészíthető volt a boeuf bourgignont (pörkölt). Tűzhely se kellett.
Franciaország történelmének páratlan hőhullámában akkor a szokásos kvótán felül mintegy tizenötezren haltak meg.
Talán nem csoda, hogy hasonló felütéssel kezdődött az idén Sevilla. A kereszteződéseknél elhelyezett idő- és melegjelzők 43 és 47 fok közötti hőmérsékletet mutattak. Ekkor „döntött” úgy az Endesa, a spanyol villamosenergia-szolgáltató, hogy beszünteti a város áramellátását. „Csak” hétszázezer ember maradt villany nélkül. Ami nem csupán azt jelenti, hogy nem működnek a légkondicionálók, a fagylalt pedig patakká változik, hanem azt is, hogy víz sincs a szállodában, mert nincs, ami felnyomja az emeletre. Aki pedig épp üres tankkal érkezett, az menekülni sem tud, mert a benzinkutak villany hiányában szintén zárva tartanak. Hogy mi okozta Spanyolország történetének „természetesen” szintén az első, ekkora áramkiesését, az a másnapi lapokból sem tűnt ki egyértelműen. Egyrészt az Endesa szerint a váratlanul korán jött hőhullám miatt még a korábbinál is többen kapcsolták be légkondicionálójukat, másrészt a francia elektromos művek munkásai a Chirac-kormány privatizációs tervei elleni tiltakozásuk jegyében elvágták a Franciaországot Spanyolországgal összekötő, kiegyenlítő elektromos vezetékeket. Nyilván az EU-szabványnak mindenben megfelelő vágóeszközökkel.
De azért egy kis leleményességgel sikerült elmenekülni és irányt venni Jerez de la Fronterába, a sherry (Jerez spanyolul sherryt jelent) szülőhelyére. A kellemes városkában a bodegásoktól (sherrytermelők) megtudhattuk: a száraz vagy extra száraz sherry (fino) legjobb hőmérséklete 15 és 17 fok között van, míg a sherryk sherryje, az „amontillado” (gyakorlatilag: öreg „fino”) 18 és 24 fok között fogyasztandó. Jerezben, aki teheti, feltétlenül szálljon meg a nyugalom oázisának számító Hotel Villa Jerezben (foglalás: [email protected]), amelyet a Condé Nast Johansens Európa legjobb szállodái között ajánl legújabb kötetében, már csak azért is, mert ott nyoma sincs a Medgyessy-, Havas Henrik-féle újgazdag hangoskodóknak.
Jerezből a Gibraltár felé vezető úton ötcsillagosan ajánlott megállni az emberien kicsi Tarifában, ahol az Atlanti-óceán a Földközi-tengerrel találkozik. Ebédelni is érdemes ott, hogy felkészüljünk arra, ami a brit arcátlanság Dél-Európába kihelyezett fő hadállásán vár ránk. Mert míg a Budapestről a malagai repülőtérre érkező utas még útlevélellenőrt sem lát, nemhogy valaki merészelné elkérni ki tudja, miért kék színű passzusát, a spanyol–brit határon a legkomolyabb az ellenőrzés, holott ismereteink szerint mind az Egyesült Királyság, mind pedig Spanyolország az EU nem is oly újdonsült tagja. A „Sziklához” kígyózó kocsisor el is halad egy tábla mellett, amely megadja azt az uniós szervet, amelyhez az elégedetlenkedők fordulhatnak, ha nem tetszik nekik „a rendszer”.
A koronagyarmat Gibraltár dafkesége a parkolóban is folytatódik: eurót éppen úgy nem fogadnak el, mint forintot. Gibraltárban – mint Londonban vagy Plymouthban – a font az úr.
A Sziklára vezető meredek úton a világ egyetlen farkatlan majomfajtája. Etetésük illegális, és börtönbüntetéssel jár. Ahhoz képest a majmok a törvénytelenséget maguk követik el rükvercben: ők bontják fel a szemeteszsákokat.
Igazi öröm visszatérni bázisunkhoz, a Marbellától néhány kilométerre keletre fekvő apró Artolába, és lenyugodni. És vizsgálódni. EU-normák iránt.
A legközelebbi miniplazában, a „Sítio de Calahondában” a pékség ajtaja résnyire nyitva. A stelázsikon elhelyezett croissant-ok, a spanyoloknál is kedvelt francia eredetű péksütemények mellett mintegy öt centire a felmosóvödör, ronggyal. És míg nálunk cukrászdákat kényszerítenek újabb vécék nyitására, az ottani evőhelyek sorában hiába keresünk illemhelyet. Olyan toalettek viszont százával kínálják magukat, amelyek a konyhától nyílnak másfél méterre, netán belőlük a lépcsőházra lehet látni, és viszont.
De az EU-szabványoknak a leginkább talán a bikaviadal felel meg. Mint a tengerparttól nagyjából 10 kilométernyire a hegyekhez ragasztott, tiszta fehér házakból álló Mijas falucska arénájában, ahol a vasárnapi viadal váratlan fordulatot vett. A három matador közül a biztos nyugdíjazás előtt álló szenyornak a bika váratlan fordulattal felnyitotta a nadrágját és alsónadrágját, melyet követően, némi vér társaságában, előbukkant a nemi szerve. A feszültség hullámzó röhögésben oldódott fel, majd a bika obligát ledöfése következett. A penge vajként futott át a hátától a hasa aljáig, és a kétoldalt sugárban ömlő vér felfelé lökte a tőrt. Az esélytelen, egyre szomorúbb szemű állat térdre rogyott. Ezután a matador egyik segédje zsebéből elővette dikicsét, belemártotta a bika nyakszirtjébe, ott megkutyulta az anatómiailag ellen nem álló részeket, majd a kést a bikából kihúzva és annak szőrén megtörölve, visszatette zsebébe. Ezután a bikát két lóval kihúzták a városi húsfeldolgozó ott várakozó hűtőkocsijához. Feltételezhetően a brüsszeli bürokrácia nagyobb dicsőségére.
Néhány héttel Mijas előtt is láttam húsfeldolgozót. Az műtő- és steriltiszta volt. A professzor kinézetű Dónáth Ambrus és ugyancsak mérhetetlenül rokonszenves fiának nagykőrösi húsüzemét. Őket januártól tették tönkre, az EU-ra hivatkozva. Akkor 24 embert foglalkoztattak. Mára csak ötöt. Krómozott, gyönyörű főzőszekrénye ellen a hatóság kifogása például az volt, hogy abban túl sokat tud termelni. Üzemüket nem EU-konformnak nyilvánították. Így a tőlük 15 kilométerre lévő Fornettinek, addigi legnagyobb vevőjüknek már nem szállíthatnak. A külföldi multik több ezer kilométerről viszont igen. Ha úgy esik, Malagából talán EU-barát mijasi bikákat is kaphatnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.