Egyetlen percig sem használták, mégis lebontották a Miniszterelnöki Hivatal Kossuth téri székházában azt a két személyfelvonót, amelyeket a nyílt közbeszerzési pályázaton győztes Miskolc-lift Kft. tavaly októberre készített el, de műszaki átadása kudarcba fulladt. A korábbi páternoszter helyére 36 millió forintért épített, üvegtoronyban közlekedő panorámafelvonók a kivitelező szerint kifogástalanul működtek, a beruházást felügyelő Központi Szolgáltatási Főigazgatóság mégis megakadályozta, hogy a szerkezet működőképességét igazságügyi műszaki szakértők vizsgálják meg. Összesen nyolcszor kísérelték meg tanúsítani a liftek üzemképességét, de csak az utolsó próbán derült ki, hogy azok túlsúlyosak, ezért ki kell cserélni a hajtótárcsájukat és a fogókészülékeket. (Hogy a korábbi vizsgálatokkor ezt miért nem vették észre a „szakértők”, azt csak találgatni lehet.)
Bár a Miskolc-lift január 22-re legyártotta az új alkatrészeket, a főigazgatóság addigra szerződést bontott velük, és a kivitelező munkatársainak már nem engedték meg, hogy beszereljék a tárcsákat és a fogókészülékeket, bármennyire kilincseltek is a Kossuth téri hivatalban. Ezzel lényegében a lift működőképessé tételét hiúsította meg a főigazgatóság, így a bíróság által kirendelt független igazságügyi műszaki szakértők munkáját is lehetetlenné tették. (Az ő dolguk lett volna annak megállapítása, hogy a liftek miért nem kapták meg nyolc alkalommal az üzembe helyezéshez szükséges szakhatósági tanúsítványt.) Először május 5-én a Miskolci Városi Bíróság által kirendelt Jálics Károly okleveles gépészmérnök mehetett haza dolgavégezetlenül, mivel azt a kérését, hogy működés közben vizsgálhassa meg a felvonót, elutasították. Június 2-án a Pesti Központi Kerületi Bíróság által megbízott Litavecz György járt hasonlóképpen. A szakértő a bíróságnak írt levelében megemlítette, hogy a liftek a tanúsítási eljárás idején működőképesek voltak, és egy megalapozott szakvélemény elkészítéséhez újra ilyen állapotba kellene hozni azokat.
A Miskolc-lift által felkért igazságügyi szakértő, Nagy István véleménye szerint a liftek határidőre való átadását az tette lehetetlenné, hogy a tanúsításra fölkért szakértőiroda csak a nyolcadik vizsgálatkor közölte a kivitelezővel, hogy a fülkének és az ellensúlynak a számítottnál nagyobb a tömege. Ha ezt korábban mondták volna, akkor a szerződésben kikötött október végi időpontra elkészül a felvonó. Nagy István kiemelte: vétek volna egy ilyen nagy értékű berendezést elbontani, mivel az újraépítés legalább 40 millió forintnyi közpénzt emésztene föl. Ennek ellenére a főigazgatóság májusban közbeszerzési pályázatot írt ki az új felvonók elkészítésére és beszerelésére, amelynek határideje szeptember 15.
Csillik András, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság műszaki és ellátási főosztályának vezetője cáfolta, hogy a felvonók működőképesek lettek volna. Mint lapunknak elmondta, azért bontottak szerződést, mert a Miskolc-lift hibájából a kitűzött határidőre nem készült el a berendezés, amelyet ráadásul a kivitelező által felkért tanúsító cég többszöri nekifutásra sem talált megfelelőnek. Hangsúlyozta: az egyik vizsgálatkor például a fogókészülék bizonytalan működése miatt a lift több métert zuhant. Úgy fogalmazott: a szerződés felbontása után megpróbáltak egyezkedni a kivitelezővel a beépített alkatrészek sorsáról, sikertelenül. Csillik András közölte: az új vállalkozó kijelölése nem jelenti azt, hogy az egész berendezést elbontják, hiszen annak használható elemeit (az üvegezett felvonótornyot és a fülkeajtókat) megtartják, és az ellenértékét kifizetik a Miskolc-liftnek; biztonsági okokból azonban el kell távolítani azokat a részeit, amelyekre a kivitelező nem vállal teljes körű garanciát. – A Központi Szolgáltatási Főigazgatóság eddig nem fizetett vállalkozói díjat a nem szerződésszerű teljesítésre, és a beruházásra szánt összeg, valamint a kivitelezőtől levont bankgarancia lehetővé teszi a felvonók építésének sikeres befejezését – mutatott rá Csillik András. (Hogy ez pontosan hány millió forinttal több közpénzt jelent, mint az eredeti 36 milliós gázsi, arról nem tájékoztatott.) Hozzátette: a kirendelt igazságügyi szakértők egyikének nem volt jogosultsága felvonók vizsgálatára, emiatt kifogással éltek a bíróságon, másikuk pedig gyakorlatilag megállapította, hogy a lift működésképtelen.
Ehhez azért tegyük hozzá: alkatrészek nélkül még a liftek sem működnek. És mivel a kancellárián a szerződésbontásra hivatkozva megakadályozták az új hajtótárcsák és fogókészülékek beszerelését, borítékolható volt az eredmény.
Karnóczi István, a Miskolc-lift ügyvezető igazgatója szerint végig arra ment ki a játék, hogy ne szülessen meg a tanúsítás, ezért csak a nyolcadik alkalommal közölték, amit már első alkalommal kötelességük lett volna, vagyis hogy a fülke tömege nagyobb a számítottnál. Ez esetben tíz napon belül leszállíthatták és beszerelhették volna a két, összesen 168 ezer forintos alkatrészt, és a felvonók azóta is üzemelnének. Elmondta: a 22 éves múlttal rendelkező Miskolc-lift az egyetlen magyar cég az országban, amely felvonókat gyárt és szerel be, és az utóbbi öt esztendőben a közbeszerzési pályázatok körülbelül hatvan százalékát megnyerték, ezzel komoly vetélytársai lettek a multinacionális cégeknek. Az ügyvezető igazgató úgy érzi, ennek is köze lehet a mostani vesszőfutásukhoz. Karnóczi István szerint az impozáns megjelenésű és kifogástalanul működő panorámafelvonók elbontása és újraépítése több tíz milliós többletköltséget jelent a kancelláriának a komoly megszorítások időszakában, teljesen feleslegesen. Leszögezte: mivel a kancellária hibájából nem készülhetett el egyetlen igazságügyi szakvélemény sem, mert megakadályozták a bíróság által kijelölt szakértők munkáját, ráadásul lebontották a szerkezetet, ezért beperlik a Miniszterelnöki Hivatalt.
Tüntetők várták Balatonalmádiban Magyar Pétert, aki a testőreiről és a külföldi támogatásról is hazudozott - videó