Gazdaságunk az exportból él

Magyarország gazdasága erőteljesen exportorientált: a kivitel aránya a GDP-ben az utóbbi években már elérte a 65-70 százalékot, amelynek túlnyomó része az Európai Unió korábbi 15 tagállamába irányul. A kivitelre „szakosodott” gazdaságnak viszont árnyoldala is van: a világgazdasági dekonjunkturális folyamatok tudniillik hazánk exportteljesítményére és ezen keresztül ipari termelésére is rögtön negatív hatással vannak.

2004. 07. 19. 17:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánk gazdaságában a kilencvenes években jelentős átalakulás ment végbe. Miközben a rendszerváltozás első éveit még a gazdaság teljesítményének zsugorodása jellemezte, addig az évtized végére megindult a stabil, évi 4-5 százalékos gazdasági növekedés. A bővülés döntően a külföldi működőtőke-befektetéssel megvalósuló beruházásokra, s a megtelepedett multinacionális cégek exportjára támaszkodik; ezen belül is a gazdaság egészének növekedését az ipar befolyásolta, illetve a termelés bővülésének hajtóereje jelenleg is ez az ágazat.
A KSH adatsora szerint 1995– 2000 között a kivitel lényegében megduplázódott, miközben szerkezete is átalakult a magasabb hozzáadott értéket képviselő termékek és szolgáltatások javára. A kivitel felpörgése jótékony hatással volt a belföldi kereslet alakulására is, amely éves átlagban közel 5 százalékkal növekedett. Mind a hazai, mind pedig a külföldi szakértők állítják: a bővülés egyik meghatározó tényezője a termelékenység gyors, évi átlagban több mint háromszázalékos javulása volt. Ez az ütem mellesleg nagyobb, mint az EU korábbi 15 tagállamának átlaga, valamint a felzárkózó dél-európai országok hasonló rátája.
Az export aránya a GDP-ben az utóbbi években már elérte a 65-70 százalékot, melynek túlnyomó része az Európai Unió korábbi 15 tagállamába irányult. Az adatokból kitűnik, hogy Magyarország úgynevezett világpiaci kitettsége nagy, ez azért jelent gondot, mert egy, a világgazdaságban tapasztalható azonnali visszaesés az erőteljesen exportorientált országban rögtön érezteti hatását. A régióban egyébként hazánk gazdasága számít a legnyitottabbnak: ilyen vonatkozásban lekörözzük Csehországot, Szlovéniát, sőt még Ausztriát is. A szóban forgó kiviteli „szakirány” persze azt is jelenti, hogy határozott különbségek rajzolódnak ki a gazdasági teljesítményben az erősen exportorientált, döntően külföldi tulajdonú nagyvállalati szektor, s a belső piacra termelő, zömében hazai tulajdonú kis- és középvállalati szegmens között.
A nemzetgazdaság szereplőinek óriási kihívást jelent az EU-s tagság. Ezzel kapcsolatban számos felmérés született: a Magyar Kereskedelmi is Iparkamara (MKIK) elemzéséből kiderül, hogy a magyar vállalatok a versenyképesség javítását jelölték meg célként, továbbá a kis- és középvállalkozások pozíciójának megerősítését. Átgondoltabb foglalkoztatáspolitikai intézkedésekre is várnak a cégek, amelyektől az oktatási rendszer, valamint a felnőttképzés innovációját is remélik, illetőleg a kutatás-fejlesztés támogatásának további bővítését szorgalmazzák.
Az idén várható 46 milliárd dolláros magyar export az EU-csatlakozás gazdaságélénkítő hatására 6-8 év alatt három-négyszeresére, mintegy 150 milliárd dollárra is emelkedhet, amihez jelentős mértékben hozzájárulnak a magyar közúti fuvarozók is. Az MTI jelentése alapján a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) legutóbbi közgyűlésén elhangzott, hogy az uniós tagság kettős követelményt állít a kormány elé. Egyrészt a magyar fuvarozók működőképességét meg kell védeni, másrészt az EU előírásainak megfelelően meg kellett nyitni a fuvarozópiacot, és egyenlő elbánásban kell részesíteni a külföldi fuvarozókat is Magyarországon. A magyar jogszabályok a csatlakozás előtt és alatt gyakorlatilag teljes harmonizációba kerültek az uniós jogszabályokkal, ám azok gyakorta változnak és újabbak születnek. A legfontosabb tárgyalási témák közé tartozik jelenleg az autópályák úthasználati díja, valamint a vasutak az EU által rendkívüli energiával szorgalmazott, országokon átívelő szabad pályahasználata. Magyarország sajátossága, hogy földrajzi helyzetét tekintve tranzitország, ugyanakkor az unióban periférikus határállam, amelynek biztosítania kell az összeköttetést például a dél-európai uniós taggal, Görögországgal is.



Ipari boom? Az ipari termelés idén májusban a szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazított index szerint 0,7 százalékkal nőtt az előző havi, és 9,9 százalékkal emelkedett a tavaly májusi szinthez képest – jelentette a KSH. A termelés a 2003. májusit 7,1 százalékkal haladta meg, az első öt hónapban 9,8 százalékkal emelkedett. Tavaly májusban az ipari termelés volumene 4,6 százalékkal emelkedett. A KSH közlése alapján az ipari termelésnek az előző év azonos időszakához viszonyított növekménye továbbra is teljes egészében az export teljesítményéből származik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.