Évek óta hevesen tiltakoznak a Kiskunfélegyháza határában épülő üzemanyagtöltő állomás ellen a közelben lakók. Már szinte minden létező fórumon fellebbeztek a házuktól alig tíz méterre tervezett benzinkút miatt, de küzdelmük egyre kilátástalanabbnak látszik, hiszen június végén megkezdődött az építkezés. Pedig a Bács-Kiskun Megyei Közigazgatási Hivatal májusban azt állapította meg, hogy az ingatlan eladása jogszabályba ütközött, hiszen akkor még az önkormányzat forgalomképtelen törzsvagyonához tartozott. A szomszédok a megyei főügyészségen és a legfőbb ügyésznél tettek panaszt. Úgy vélik, ha az értékesítés szabálytalan volt, akkor a terület még mindig a városé, vagyis a kivitelező jelenleg is birtokháborítást követ el az építkezéssel.
A Csongrádi út melletti terület pályázati úton történő értékesítéséről még 2000 októberében döntött a képviselő-testület gazdasági bizottsága, pedig tisztában kellett volna lenniük azzal, hogy az akkor hatályos önkormányzati vagyonrendelet szerint az forgalomképtelen törzsvagyonnak számított. Ennek ellenére két hónappal később már alá is írták az adásvételi szerződést a Mini Tank Kft.-vel. A kivitelező decemberben az elvi építési engedélyt is megkapta, amely a lakók – végül elutasított – jogorvoslati kérelme miatt csak 2001. május 30-án emelkedett jogerőre. (A vagyonrendeletet csak ezután módosította a képviselő-testület, és az ingatlan kikerült a törzsvagyoni elemek közül.)
2001. július 1-jén azonban hatályba lépett a levegő védelmével foglalkozó kormányrendelet, amely leszögezte, hogy az újonnan létesített levegőszennyező források (ilyen például egy üzemanyagtöltő állomás is) körül ötvenméteres védőtávolságot kell biztosítani. Továbbá azt is kikötötte, hogy a védett övezetben még átmeneti emberi tartózkodásra szolgáló építmény sem lehet. Ezek után nem volt meglepő, hogy az Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi Felügyelőség, majd a Mini Tank fellebbezése után a Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőség sem adta meg a szükséges szakhatósági engedélyt az építkezéshez.
A bonyodalmak azonban nem értek véget. A kivitelező közigazgatási pert indított, amelynek során a Bács-Kiskun Megyei Bíróság megsemmisítette a környezetvédelmi főfelügyelőség határozatát, mondván, ha korábban az elvi építési engedélyhez hozzájárultak, akkor a megváltozott jogszabályok ellenére sem akadályozhatják meg az építési engedély kiadását. A bírósági döntés nyomán a főfelügyelőségnek következő nekifutásra már meg kellett adnia a szakhatósági engedélyt, pedig továbbra is nyilvánvaló volt, hogy a lakóházaktól néhány méterre épülő benzinkút sérti a hatályos jogszabályokat. Miután a további fellebbezéseket a bíróságok sorban elutasították, június végén elkezdődött az építkezés.
Farkas Márta, a lakók szószólója kiemelte: ha megépül a benzinkút, éjjel-nappal kamionok fognak elviselhetetlen zajjal és füsttel dübörögni a házaktól tíz méterre, amibe nem törődnek bele, készek akár a strasbourgi Európai Emberi Jogi Bíróságig is elvinni az ügyet. Úgy véli, lakásuk teljesen el fog értéktelenedni, hiszen senki nem költözne ilyen helyen lévő épületekbe. Remélik, hogy sikerül megakadályozni az állomás befejezését, de ha elkészül, utána is minden lehetséges módon küzdeni fognak az igazukért.
Dinnyés Zoltán, a Mini Tank Kft. ügyvezetője érthetetlennek tartja a lakók viselkedését, hiszen állítása szerint minden engedélyt megszerzett a 120 millió forintos beruházáshoz. Négymillió forintért zajvédő falat is készítettek a közvetlenül érintett három porta elé, ráadásul leaszfaltozzák és csatornázzák a szomszédok előtti kis utcát. Dinnyés Zoltán szerint csupán néhány lakónak van gondja a benzinkúttal, a többség örül, hogy végre rendbe lesz téve az idáig lepusztult, sivár terület.
Ficsór József, Kiskunfélegyháza szocialista–szabad demokrata támogatású polgármestere a Magyar Nemzetnek elmondta: a terület hasznosítása nem az ő, hanem a gazdasági bizottság hatáskörébe tartozott, amelynek tevékenységét Bencsik Károly vagyonhasznosításért felelős akkori alpolgármester felügyelte az értékesítést előkészítő gazdasági osztály munkájának figyelembevételével. Neki mint polgármesternek nem volt joga felülvizsgálni vagy megsemmisíteni a jogügyletet. Ficsór József adminisztratív hibának minősítette, hogy az eladás időpontjában a terület az önkormányzat törzsvagyonához tartozott, amit alátámaszt az is, hogy a megyei közigazgatási hivatal sem tett törvényességi észrevételt az adásvétellel kapcsolatban. Hozzátette: a város jegyzője „munkáltatói intézkedést foganatosított” a gazdasági osztály vezetőjével szemben az önkormányzat vagyonrendeletének megsértése miatt.
Hogy ez a szép hivatali nyelven megfogalmazott szóhalmaz pénzbüntetést, kirúgást vagy testi fenyítést jelentett-e, nem sikerült kiderítenünk. Mint ahogy az is homályban maradt, miért nem az eladásért felelős kisgazda alpolgármesteren kérték számon a mulasztást. A lapunk által elérhetetlennek bizonyuló Bencsik Károly egyébként botrányos ügyei miatt évekkel ezelőtt visszavonult a politizálástól.
Az építkezést a jogi hercehurcán kívül immár tragédia is beárnyékolja: a napokban egy munkást halálos áramütés ért, miközben a területen lévő nagyfeszültségű vezetéket szerelte. Erre szokták mondani: csőstül jön a baj. És a történetnek a jelek szerint még koránt sincs vége…
Rokoni szálak. Kicsi a világ, Kiskunfélegyháza pedig különösen. Miközben Fricska József független képviselőként a város képviselő-testületében és annak gazdasági bizottságában is tevékenykedik, addig a zárt, meghívásos pályázaton győztes Mini Tank Kft.-ben is dolgozik, illetve dolgozott rokona – legalábbis a cégbírósági adatokból ez derül ki. A társaság 93 százalékos tulajdonosa például Dinnyés Zoltánné Fricska Katalin, 1994 és 1997 között pedig Fricska Nándor is a tagok között szerepelt. Az is lehet, hogy nem a világ kicsi, hanem a család nagy, ami abból is sejthető, hogy 1998-ban még a Nagycsaládosok Országos Egyesületének támogatásával lett képviselő Fricska József, aki tavalyi vagyonnyilatkozata szerint a Félegyháza Kábeltévé Kft.-nek is ügyvezetője.