Huszonhétszeres különbség

2004. 07. 16. 17:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Világszerte szerencseszám a huszonhetes. Sikkes ezzel a két számjeggyel különböző szerencsejátékokon kockáztatni, tradíciója miatt a 27-es feliratú mezekért több ezer dollárt is elkérnek az Egyesült Államokban, továbbá számos helyen úgy tartják: egy nyereménnyel is felér, ha valaki ezen a napon születik. Nekünk, magyaroknak még ez sem jön be, hazánkban tudniillik ez a szám mást jelent: Magyarországon huszonhétszeres a különbség a társadalom 5-6 százalékát jelentő felső osztály, divatos szóval: az újgazdagok és a hozzávetőleg 30 százalékra tehető, a munka világából már teljesen kiszorult réteg egy főre jutó jövedelme között. (E statisztikát amúgy a kormánypárti Népszabadságban olvastuk.)
De mit is jelent a huszonhétszeres szorzó a gyakorlatban, a hétköznapok világában? Első megközelítésben annyit, hogy a társadalom egyre jelentősebb része – a hivatkozott felmérésben ez 30 százalék, azaz hárommillió (!) ember – pár tízezer forintos állami segélyből vagy önkormányzati támogatásból tengődik, valamint esélye sincs, hogy állást találjon, azaz visszakerüljön a munkaerőpiacra. Ezzel szemben van egy napról napra gyarapodó, az ország lélekszámához képest meglehetősen szűk réteg – ha hihetünk a kimutatásnak, hozzávetőleg 5-600 ezer ember – aki havonta milliókat tesz zsebre.
Bizonyára sokan emlékeznek rá, a jelenlegi kormánypártok a 2002-es országgyűlési választások felvezetéseként a többi között jóléti rendszerváltozást, szociális fordulatot és a regionális különbségek mérséklését ígérték. Persze igaztalan volna a 27-es szorzót a Medgyessy-kormány nyakába varrni, ám tény: az elmúlt két évben nemhogy csökkentek volna a társadalmi differenciák, azok felerősödtek, hiszen a fizetések között óriási az eltérés, a regionális különbségek pedig elképesztőek. Sőt, a megállíthatatlannak tűnő folyamat már odáig vezetett, hogy a kistelepüléseken rövidebb az élet, mint a fővárosban. Az alábbiakban az érthetőség kedvéért pontról pontra haladva kísérlünk meg látleletet adni az ország társadalmi-gazdasági helyzetéről, az eltérések alakulásának folyamatáról.
1. A jövedelmi s ezzel együtt a regionális különbségek egyik oka, hogy Magyarországon aránytalanul fejlődik a gazdaság. Budapest, illetve a főváros agglomerációja nemcsak közigazgatási vízfej, hanem hazánk gazdasági centruma és egyben a GDP fő termelője is. A kimutatások szerint a magyarországi GDP felét ebben a térségben állítják elő. Vagyis: egy kétmilliós nagyságú övezet vetekszik, persze csak gazdasági értelemben, a fennmaradó nyolcmilliós országrésszel. A legtöbb külföldi vállalat – noha az utóbbi években mind az ipari telkek, mind a munkaerő vonatkozásában a drágulás mértékének üteme elképesztő – sokkal inkább választja letelepedésének színhelyéül Budapestet, illetve a főváros környékét, mint a nagyságrendekkel olcsóbb kelet-magyarországi megyéket. Egyenlőtlen tehát a beruházási hajlandóság. Ugyanakkor kedvező a helyzet a Dunántúlon, különösen annak északi és nyugati részén. A KSH által közzétett adatok tanulsága szerint például Győr és Székesfehérvár üzleti pozíciója kiemelkedő. Persze ez is viszonylagos, miután a tavaly tavasszal megkezdődött látványos vállalati kivonulások alól e két megyeszékhely sem vonhatta ki magát. Ha azonban megvizsgáljuk, hogy a Budapest, Győr és Székesfehérvár által előállított GDP a magyarországi adat 65-70 százalékát is kiteszi, akkor bizony nem tudni, hogy mit csinálnak az ország amúgy is fejletlenebb, keleti részében. Részletekre bontva ugyanis döbbenetes a statisztika: az egy főre jutó GDP Budapesten már jócskán meghaladja a 20 ezer dollárt, míg Győr-Sopron-Moson megyében ez hozzávetőleg 15-17 ezer dollárt ér el. A KSH e vonatkozású összeállítása szerint Nógrád és Szabolcs-Szatmár-Beregben ugyanakkor az egy főre eső GDP csak 5900 dollár.
2. A fizetések alakulását, a jövedelmi viszonyok helyzetét nagyban befolyásolja a munkaerőpiac is. A fenti vállalati invesztíció ugyanis az állások gyarapodásával járt hazánk szerencsésebb sorsú vidékein. Ám a Nógrád, Heves és Borsod-Abaúj-Zemplén megyék alkotta Észak-Magyarországon, illetve az Észak-Alföld bizonyos térségeiben a munkanélküliségi ráta még mindig többszöröse az országos átlagnak. Egyes körzetekben a lakosság 20-30 százalékának nincs állandó munkahelye, és a jelek szerint remény sincs arra, hogy az érintettek visszataláljanak a munkaerőpiacra. Mindez a roncstársadalom kialakulásáig vezet, hiszen az idősebb generációk a koruk miatt, míg a fiatalabbak gyakorlat hiányában nem jutnak álláshoz. A pályakezdők tehát kettős szorításban vannak: hiába a diploma, ha az érintett cég a munkahely betöltését tapasztalathoz köti, azt viszont éppen a helyzet fonáksága miatt nem szerezhetnek az iskolapadból frissen kikerülők. Ugyancsak kormányzati „érdem”, hogy a munkanélküliek táborán belül a diplomások aránya már eléri a 30 százalékot.
3. Az ország egyfajta látlelete az is, hogy minél kisebb településen él valaki, annál rövidebb ideig tartó életre számíthat. Bármilyen meglepő: még a budapestiek által is csak büdösnek és piszkosnak titulált fővárosban is tovább tart az élet, mint falun. Vidéken ugyanis hiányzik, vagy felszámolásra került az egészségügyi intézményhálózat, ebből fakadóan orvoshiány van. A KSH adatai szerint Budapesten tízezer lakosra 68 orvos jut, viszont Borsod-Abaúj-Zemplénben 24,5, de Nógrádban ettől is elkeserítőbb a helyzet: csak 21,9 gyógyító jut tízezer emberre. Ezek után semmi csodálkoznivaló nincs azon, hogy a betegek többsége is vidéki. Az Országos Alapellátási Intézet készülő elemzése szerint a legkevesebb zöldséget és gyümölcsöt éppen a tanyás településeken lakók eszik. No comment.
4. A legnagyobb problémát persze az jelenti, hogy a kormánynak nincs igazából válasza a jövedelmi és regionális különbségekből fakadó kérdésekre. Nem tudni, hogy a ciklus hátralévő részében elkezdődnek-e a korábban beharangozott felzárkóztatási programok, s azok a gyakorlati értelemben mit is jelentenek majd. Állami építkezéseket, netán a magántőke átterelését az ország fejletlenebb részeibe, esetleg a szociálisan hátrányos réteg felkarolását, helyzetük normalizálását? S a kormány magára, illetve a szabad piac kénye-kedvére hagyja-e a jelenleg még nagy létszámmal termelő cégeket?
Ugyanakkor gond, s ezt már a baloldali hinterland is feszegeti, hogy a jelenlegi hatalom nem számol a világgazdasági folyamatokkal, a globalizáció okozta kihívásokkal. Hazánk alapvetően az exportból él, így világpiaci kitettsége óriási, pusztán a hazai erőforrásokra pedig nem lehet építeni.
Visszatérve az alapproblémára, a kutatások szerint tehát a magyar társadalom harminc százaléka számít kifejezetten szegénynek, azonban egy félmilliós réteg nyugodtan urizálhat ebben az országban. A szóban forgó huszonhétszeres szorzó amúgy dél-amerikai ráta, nem pedig uniós szabvány. Persze az Európai Unió korábbi 15 tagállamában is voltak és vannak jövedelmi különbségek, ott azonban a fizetések közötti átlagos eltérés mutatója csak négy-ötszörös lehet. Demokráciában és piacgazdaságban a magyarhoz hasonló szituáció ugyanis nem fordulhat elő; Nyugaton a többi között ezért tartják fenn az államot, és ezért van a kormány. Úgy tűnik, nálunk azonban a szélesebb rétegek érdekében nem érdemes az államot és a kormányt működtetni. Csak a választási kampány idején.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.