Szolnokra költöznek a helikopterek

Három és fél évtizedig volt katonai helikopterek otthona a Veszprém és Almádi között fekvő szentkirályszabadjai repülőtér. A létesítmény és az itt állomásozó alakulat mától osztozik taszári, pápai és tököli társainak sorsában: a sokadik védelmi felülvizsgálat áldozatává válik. A „túlélő” forgószárnyasok és a hozzájuk kötődő szakmai közösség Szolnokon folytathatja – állítja a védelmi vezetés.

2004. 07. 09. 18:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elhangzott a takarodó, újabb pótolhatatlan alakulatától vált meg tegnap a honvédség. Szentkirályszabadján befejezte repüléseit a 87. Bakony Harci Helikopterezred. Az egység búcsúzóul még tizenhat forgószárnyast emelt a levegőbe, és a megjelenteknek demonstrálta, hogy milyen sokoldalúan alkalmazhatók a helikopterek. Bár a személyzet egy része másik alakulatoknál tovább szolgálhat, sokan nem vállalták a költözéssel járó megpróbáltatásokat: kétszázan a civil életben próbálnak szerencsét. A leszálló helikopterek személyzetének jelentős része tapasztalt századosként és őrnagyként vonul nyugdíjba, és sokan arra hívják fel a figyelmet, hogy az ő kiképzésükre fordított milliárdok most kárba vesznek.
Az ezred 1969-ben került Szentkirályszabadjára, miután légi szállítással foglalkozó jogelődjei Kecskeméten teljesítettek szolgálatot 1958-tól. Máig legnagyobb jelentőségű tettüket 1970-ben hajtották végre: a tiszai árvíz által elöntött területekről közel ötezer szerencsétlenül járt embert menekítettek ki. Már ekkor világossá vált, hogy a haderőnek talán éppen a helikopterek azok az eszközei, amelyek a leginkább hasznosak a lakosság szempontjából. Készen állnak a természeti csapások következményeinek elhárítására, de végezhetnek olyan speciális munkákat is, amelyekhez a civil cégek nem rendelkeznek megfelelő eszközökkel. A magyar katonai helikopterek az elmúlt évtizedekben számtalan építkezésre emeltek be szerkezeti elemeket. Legutóbb Visegrádon a bobpálya melletti felvonó pilonjainak elhelyezésében segédkeztek.
A helikopteresek azonban úgy érzik: a készenlét árát már hosszú évek óta nem fizeti meg a finanszírozásról döntő politika. Miként a honvédség összes repülőeszközének, a szentkirályszabadjai helikoptereknek is rendkívül alacsony a hadrafoghatósága. Hiába képes magyar cég, a Dunai Repülőgépgyár a forgószárnyasok időről időre szükségessé váló nagyjavításának elvégzésére, ha az üzemben tartáshoz szükséges alkatrészek nem állnak rendelkezésre. A rotorlapátok, reduktorok vagy hajtóművek nélküli helikopterek a repülőtér hatvan állóhelyének jelentős részét megtöltik: a béna gépek jellegzetes képet nyújtanak, így aligha véletlen, hogy ezt a szomorú területet csak Jurassic Parkként emlegetik errefelé.
Ahhoz, hogy folytathassák feladatukat, és az utóbbi években egyre gyakoribbá váló árvizek idején megfelelő számban tudjanak segíteni, sürgős lépésekre van szükség – állítják a helyiek. A közepes szállító helikopterek régebbi példányai – a Mi–8-asok, becenevükön minyók – mára elöregedtek, teljesítményük egy meleg nyári napon nem elégíti ki a korszerű követelményeket. Újabb, nagyobb teljesítményű testvéreikre, a Mi–17-esekre is ráférne némi korszerűsítés, mivel jelenleg csak rendkívül korlátozottan alkalmazhatók éjjel. Ha a Mi–8-asok kiesnek, a jelenleg alig maroknyi Mi–17-esek számát is növelni kellene: az angol repülőgépiparral megtámogatott orosz gyártó rövid határidőre vállalná a szállítást, de a szentkirályiak attól tartanak, hogy a drága Gripen vadászgépek részleteit nyögő védelmi költségvetésben erre aligha találnak most pénzt. Összehasonlításképpen megjegyzik: a svéd gép légi utántölthetősége miatti pluszköltségek több tucat Mi–17-es beszerzését fedeznék. Márpedig ezeknek az eszközöknek békében is hasznát veszi az ország – teszik hozzá.
Bizonytalanság övezi a Mi–24-es harci helikoptereket üzemeltetők jövőképét is. Az oroszok által csak krokodilnak vagy repülő lőszeresvagonnak nevezett, félelmetes küllemű gépek nem felelnek meg a korszerű igényeknek, műszerezettségük és fegyverzetük elavult, személyzetük éjszaka nem „lát”, és egy potenciális ellenfél korszerű rakétákkal könnyen lelőheti őket. Miután a modernizációra indított visegrádi együttműködés kútba esett, most a nagyjavításokért felelős magyar cégre vár a megmérettetés, ám végső döntést még erről sem hoztak a Honvédelmi Minisztériumban.

NDK-s helikopterek a honvédségben. A Dunai Repülőgépgyár hétfőn adja át a honvédségnek a cégnél nagyjavított első Mi–24P típusú harci helikoptert. A gépet eredetileg a keletnémet nemzeti néphadsereg (NVA) használta, majd Németország egyesítése után több társával együtt ajándékozták Magyarországnak. A keveset használt forgószárnyasok tíz évet várakoztak a szentkirályszabadjai reptéren, amíg döntés született felújításukról és használatba vételükről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.