Csomagból is megárt a sok

2004. 08. 13. 17:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a tavalyi esztendő végétől összesen három megszorító csomagról is döntött a Medgyessy-kormány, a mögöttünk hagyott időszak valószínűleg csak a „lightosabb”, vagyis a könnyebb verziója annak, ami ránk vár. Ha esetleg valaki elfelejtette volna: a múlt év decemberében elsősorban az államadósság növekvő kamatterhei miatt történtek központi befagyasztások, amelyeket Draskovics Tibor beiktatása után – az idén februárban – újabb, 155 milliárd forintos elvonás követett. A kabinet legutóbb áprilisban döntött egy 13,7 milliárdos „fogyókúráról”. Ide kívánkozik, hogy június elején az összes minisztérium pénzmaradványainak zárolását jelentették be, amely 106 milliárd forintra rúg. Utóbbi pusztán annyit jelent – legalábbis így magyarázták a szocialista politikusok –, hogy a pénzügyminiszter kontrollálja majd a tárcák fel nem használt pénzeit.
De a feketeleves csak most jön: egy, a lapunk birtokába került és ismertetett jelentés szerint ugyanis a Pénzügyminisztérium (PM) előre hozott hatósági áremeléseket tart szükségesnek ahhoz, hogy a jövő évre tervezett 4,5 százalékos inflációs cél teljesüljön. A minisztériumi szakértői anyag szerint valamennyi érintett terméknél és szolgáltatásnál a jövőre tervezett 4,5 százaléknál nagyobb mértékű drágításra lenne szükség. Például a villamos energia és a földgáz hat, a vasúti személyszállítás kilenc, az autóbusz-közlekedés hét, a postai szolgáltatás pedig nyolc százalékkal emelkedhet, míg a távfűtés díja öt–nyolc százalékkal nőhet. A jelentés 14 százalékos gyógyszeráremeléssel számol, ami 32 milliárd forintos pluszbevételhez juttatná a költségvetést. A PM szakértői az áremelkedések egy részét az idei évre javasolják előre hozni, amely kapásból tovább pörgetné az amúgy is magas magyarországi inflációt.
A PM másik anyagából pedig az olvasható ki, hogy a tervezett öttel szemben átlagosan két-három százalékkal kell megkurtítani jövőre a minisztériumok költségvetési kiadásait. Ha 2005-ben az említett négy-öt százalékos drágulás „bejön”, úgy a központi kiadások reálértéke hét-nyolc százalékkal csökkenne, ami komoly megszorítást jelentene, hiszen leépítésekre is szükség lesz. Hogy erre mérget vehetünk, bizonyítja az is: a pénzügyi tárca erre külön végkielégítési alapot hozna létre. A lefaragásra persze nemcsak az egyes tárcák számíthatnak vagy az EU integrációs hivatala, hanem a korábbi ígéretekhez képest még az APEH és a VPOP kiadásait is csökkenteni kell! A viszszafogásokat persze nemcsak a központi költségvetési szervek érzékelik majd, hiszen például az amúgy is forráshiányos egészségügyi tárca tételeit is meg kell kurtítani. Lényegében csak olyan szakterületek – vérellátás, mentőszolgálat – „szinten tartását” irányozta elő a szóban forgó anyag, amelyek jelenleg is napi működési nehézségekkel küzdenek. Az már csak hab a tortán, hogy a 2005-ben, a közszférában belőtt 6,5 százalékos béremelésre egyetlen fillér támogatást sem kapnának a minisztériumok, valamint az önkormányzatok sem. De a települések által működtetett alapintézmények (egészségügyi, szociális és oktatási) béremelését sem fedezné teljes egészében a büdzsé. Sőt a minisztériumi és az önkormányzati apparátusokra fordítható működési kiadásokat még öt százalékkal mérsékelni szükséges. Hogy miből fogják kigazdálkodni a központi és a helyi szervek a dologi és anyagi kiadásaik lefaragását? A válasz egyszerű: a leépítésekből. Másból aligha. A költségvetési szervek ugyanis elsősorban nem vállalkozói tevékenységből élnek, így nyereséget sem termelnek…
Magától adódik a kérdés, hogy miért van szükség hatósági, ráadásul előre hozott áremelésekre, továbbá a költségvetési és helyi szerveket érintő megszorításokra? Hiszen hónapok óta másról sem hallani, mint hogy robog a magyar gazdaság, és az éves növekedés üteme 2004-ben 3,5 százalék körül alakul, amely az EU korábbi 15 tagállamának csaknem a kétszerese. Mellesleg számítások alapján az említett idei bővülés 300-350 milliárd forintos többletet jelent a büdzsének. Mire fordítja az állam, a kormány a pénzt?
Nos, hiába a „káprázatos” bővülés – a 3,5 százalékos gazdasági növekedéssel egyébként a májusban az unióhoz csatlakozott országok középmezőnyében vagyunk megtalálhatók –, ha elképesztően magas az államháztartás hiánya. Arról már nem is beszélve, hogy ha a 4,6 százalékos deficitcél nem teljesül, újabb pénzügyi bizalmi válság alakul ki körülöttünk. Elemzők ugyanakkor arra is figyelmeztetnek, hogy a tervezettnél magasabb 2004-es drágulás miatt az infláció 2005-ben is átlépheti a remélt szintet. Hogy az olajárak folyamatos ingadozását már ne is említsük… A félretervezett költségvetés tátongó lyukait tehát aligha lehet betömködni pusztán a magyar GDP bővülésével.
A helyzetet rontja, hogy a magyar gazdaság gyorsulását tápláló belső és külső növekedési források is kezdenek gyengülni. A KSH kimutatásai alapján az építőipar például elveszítette „erejét”: az évekkel ezelőtt még az egyik legfontosabb növekedési motornak számító ágazat bővülése lassan egy számjegyűre apad. Mindez a kormányzati lakástámogatási visszafogások következménye. A reálbérek idei bővülésének tervezett mértéke csak egy százalék, ám ebből az igen szerény tervszámból is csak 0,4 százalék „valósult” meg az első öt hónapban, ami lényegében stagnálás. Ha viszont a háztartások bevétele nem gyarapodik, az a fogyasztást veti vissza; a statisztikák alapján ez máris megmutatkozik a kiskereskedelemben. Az előzetes becslések szerint az idén egy-két százalékos fogyasztásnövekedés várható. Az említett építőipari gyengélkedés ráadásul a hitelfelvételi ütemet is visszafogja, ami árt a fogyasztásnak, ezzel együtt a növekedésnek. A folyamat hasznát nem a reálgazdaság, vagyis a termelői szféra, hanem a bankok fölözik le, hiszen az említett hitelfelvételi ügyek megcsappanása a banki megtakarításoknak kedvező. Gond, hogy a bankok hitelezési tevékenysége, legalábbis a tapasztalatok szerint, nem terjed ki a hazai kis- és közepes vállalkozásokra. Ebben a szektorban ugyanis elképesztő méreteket ölt a körbetartozások mértéke, miután bankhitelhez jutni továbbra is kiváltságnak számít.
A legnagyobb problémát persze az jelenti, hogy az állami beruházások sem lendítik előre a magyar gazdaságot. Mindössze az autópálya-építkezések indultak be, ám hatásuk még nem is mérhető. S most diszkréten nem is térünk ki arra, hogy a 2002-es választási kampányban beharangozott 800 kilométernyi autópálya helyett jó, ha 200-300 kilométer megépül a ciklus végére. Meg kell említeni azt is, hogy az EU által feltételként szabott beruházási követelmények – elsősorban a környezetvédelem terén – a termelői fejlesztések kerékkötői, hiszen pénzeket kell átcsoportosítani például csatornaépítésre, miközben nem jut forrás egy összeszerelő üzem támogatására. Eközben a külső gazdasági feltételek sem a legjobbak: fontos piacunk, vagyis az EU évi bővülése csak kétszázalékos, és aligha javítja a helyzetet az Egyesült Államok várható lassulása.
Úgy látszik, a kormánynak nincs más receptje, csak a megszorítások, a kiadások visszafogása, a hatósági árak folyamatos emelése s új adónemek bevezetése. Holott az üzleti beruházásokat kellene serkenteni és javítani a versenyképességet, s végre rendbe tenni a költségvetést – de nem politikai alapon. Egyébként pedig – látva a népszerűségi mutatókat, miszerint az ellenzék stabilan vezet a kormánypártok előtt – a Medgyessy-kormánynak a reformok remélt sikere, politikai értelemben legalábbis, már nem oszt és nem szoroz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.