Kerék a Kerkán

Kizárólag az állam dolga-e helyrehozni pusztulásnak indult építészeti emlékeinket, ipari értékeinket? Ha igen, akkor meddig győzi ezt a munkát a mindinkább leépített állam? Ha nem, akkor hol az a civil tőke, hol az a módos polgárság, amely legalább részben átvállalhatja tőle ezt a sürgősen elvégzendő feladatot, elodázhatatlan kultúrmissziót? S csodálkozzunk-e, ha olykor – kellő szakmai hozzáértéssel, pénzzel, leleménnyel, pályázati kultúrával, sőt fanatizmussal – mégiscsak adódik ez utóbbira is példa? Az újjászülető szécsiszigeti vízimalom esete jelentőségét tekintve alighanem túlmutat önmagán.

Csontos János
2004. 08. 21. 12:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szécsisziget egy darabka az elveszett paradicsomból. Valahol Lenti és Rédics között félúton, a magyar– horvát–szlovén határ szegletében, a festői Kerka folyócska mentén még a levegőben van a dolgos századok emléke: az emberek főképp erdei és mezei munkából éltek, a romlatlan vidéket szerencsésen elkerülte az iparosodás uniformizáló hatása. A hamisítatlan falusi turizmus kedvelőinek a csömödéri kisvasút és a Dél-zalai Erdőtáj kerékpárútjai nyújtanak errefelé izgalmas kalandozási lehetőséget. S ebbe a kínálatba nem csupán az alig háromszáz lakosú falucska kapcsolódik be műemlék barokk templomával és a Szapáry–Andrássy-kastéllyal, amely újabban a határokon átnyúló natúrpark központja, de a közeli mároki kápolna, a ma már nem létező Petróc község hajdani temploma is. A szécsiszigeti szőlőhegyet az országos borút is érinti a zalai történelmi borvidék muravidéki körzetén belül: az itt készült hegyközségi borok karaktere hozzáértők szerint hasonlatos a tokajihoz.
Ritka eset, hogy egy ilyen kis lélekszámú település négy országosan védett műemlékkel is rendelkezzen. Márpedig itt ez a helyzet. A kastélyon és a két templomon kívül a negyedik egy volt uradalmi vízimalom, amelynek évtizedeken át a pusztulás volt az osztályrésze. Az 1896-os statisztika Zalában még harminchat gőzmalomról és 547 vízimalomról számol be – ez utóbbiakból kilencvenet a Kerka vize hajtott. Mára a szécsiszigeti maradt hírmondónak, s ez is csak omladozott, míg egy lelkes, építészekből és más értelmiségiekből álló csapat fel nem fedezte és valósággal bele nem szeretett. Papíron van ugyan még tucatnyi más fellelhető malomépület is a környező falvakban, ám ezekben – ha ugyan időközben építőanyagnak szét nem hordták őket – manapság családok laknak, panziót vagy raktárat működtetnek; s akad olyan is, amiben focilabdákat varrat egy olasz vállalkozás.
Kelemen Zsolt és Komár Pál egy felemásan sikerült Tokaj vidéki borház-rekonstrukciós kísérlet után kerestek valami különleges, férfipróbáló feladatot, s újsághirdetés révén akadtak rá a szécsiszigeti romos malomra. Az építésznívódíjjal, Europa Nostra díjjal is büszkélkedő tervező–építésvezető páros első pillantásra meglátta a lehetőséget a hajdani uradalmi malomban, aminek a környékét akkoriban embermagasságban verte fel a gaz. Nemcsak az épületet vásárolták meg 2002 februárjában, hanem a hozzá tartozó kültelki nádast, a hajdani malomtavat is. A területet áthatolhatatlan elefántfű borította, a tó korhadó fákkal volt tele. Eltökélt szándékuk volt, hogy nem csupán a műemlék malmot állítják helyre, de a hajdani természeti környezetet is. Lelkesedésüket fokozta, hogy a barokk épület feltárásakor 1736-ból származó Szapáry-monogramos téglákat is találtak. Óriási szerencse volt, hogy a malom korabeli gépeit kivételesen nem tüzelték el: nyolcvan százalékuk restaurálható állapotban maradt, és jelenleg egy pajtába menekítve várja, hogy a megújult malomban egyszer ismét munkába állhasson.
A háromkerekes malomnak nemcsak a száz évvel ezelőtti tűzvészt, hanem a szocialista nemtörődömséget is át kellett vészelnie. Addig, amíg az itt termelt árammal oldották meg a község közvilágítását, még megmenekülhetett a hajdani uradalmi létesítmény, amely nemcsak a háború alatt üzemelt megszakítás nélkül, de valóságos csoda folytán az államosítást is elkerülhette egészen 1952-ig. Sőt a kezelői jogot megkapó községi tanács még egy korszerűsítésbe is belefogott 1957-ben: a régi kerekeket a kustányi malom húszas évekből való víziturbinájával váltották fel. Akkortájt titkos párthatározat indította újra ezeket az egyszer már halálra ítélt malmokat – de például Szécsiszigeten korántsem azért, hogy gabonát őröljenek, hanem hogy a helyi közvilágításban és fűrészüzemben gyakorta bekövetkező áramszüneteket suttyomban kiküszöböljék. A Kerka 1963-as szabályozása azonban e „második műszaknak” is véget vetett: a malom a téeszé, az enyészeté, majd spekulánsoké lett, hogy aztán bő két esztendeje megvásárolja a romokat a Kelemen–Komár duóból és hasonlóan gondolkodó barátaiból megalakult Kerka Vízimalom Egyesület.
A tíz taggal alapított egyesületnek mára harminc tagja van, és szigorúan nonprofit kulturális szervezetként működik. Munkát, pénzt és energiát fektettek a kollektív álom megvalósulásába, hogy a malomnak új, működőképes kulturális funkciót találjanak. Nem afféle lokálpatrióta projektről van szó: a lelkes csapat az ország minden részéből verbuválódott. Ami közös bennük: erős kötődés az épített örökséghez, a magyar hagyományhoz és a népi építészethez. Amint mondják: nem izgatja őket az autó és a balatoni telek mint életcél – szerintük a polgár arról ismerszik meg, hogy a maga módján értéket teremt. Ezt a fajta értékteremtést pedig nem csupán az Európai Unió, hanem a hazai műemlékvédelem is méltányolni látszik. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma két ízben is támogatta a szécsiszigeti pályázókat, s ugyanígy kétszer nyertek a Jövőház pályázaton is, amihez a Magyarországon tevékenykedő, de külföldi tulajdonú építőanyag-gyártó cégek biztosítják a forrást. Ezt a fajta mecenatúrát már csak azért is nélkülözhetetlennek mondhatjuk, mert kizárólag gyermekintézményeket és műemlékeket támogatnak, ráadásul nyolcvan százalékban olyanokat, amelyek aprófalvas vidéken tevékenykednek.
A szécsiszigeti malom rehabilitációját az első perctől környezettudatosan gondolták végrehajtani. A békalencsés tó és környezete olyan ökoszisztémát alkot, ami megőrzésre érdemes – ezért a malom környezetébe környezetvédelmi tábort, erdei iskolát álmodtak. (Hogy a kivételesen szép flóra átmentése nem is olyan egyértelmű, azt jól mutatja, hogy az új tulajdonosokat az önkormányzat előbb a terület kaszálására szólította fel.) A Kerka vize manapság mélyebben van, mint valaha, ezért a malomfelújításon kívül a tájrehabilitáció is igen költséges a vízkiemelési kényszer miatt. Eddig tizenkét-tizenhárom milliót költöttek a malomra (ennek nagyjából a felét fedezték a sikeres pályázatok), s még csupán a munkálatok felénél tartanak. Nyár végére azonban befejeződik a műemléki rekonstrukció, a malomipari skanzen mellett kutató- és vendégszobákkal, eredeti állapotában rekonstruált molnárkonyhával. A három vízikerékből egyelőre egy jár majd; később a másik kettő is. A legnagyobb gond az volt, hogy a finomliszt őrléséhez szükséges hengerszék nem maradt fenn – valóságos vadászat folyt hát rá a környék ma már működőképtelen vízimalmaiban. Jövőre az egyesület az önerőből felépült, Pethő László által tervezett diáktáborban Lenti és Zalaegerszeg környezettudatos tantervű iskoláiból már csoportokat is fogadhat a tanösvényre alapozva; 2006-tól pedig indulhat az erdeiiskola-program is. Eltökélték, hogy a malomkertbe kizárólag őshonos magyar növények kerülhetnek: Megyesi Tünde kerttervező koncepciója szerint a háromszázféle fű, bokor és fa lépcsőzetesen, így a diákok számára is jól áttekinthetően lesz telepítve.
A zalaegerszegi Göcsej Múzeum felvetette a malom olyasfajta hasznosításának lehetőségét is, hogy újra biolisztet őröljön, sőt korabeli olajütőként is működjön. A Balaton-felvidéki Nemzeti Park illetékesei árvízvédelmi szempontok miatt nem engedélyezték ugyan a Kerka visszaterelését a malomtóba, de a malom beindításához szükséges vízmennyiséget átemelőzsilipekkel megoldhatónak vélik, sőt a tó kotrásához is hozzájárultak. Szécsiszigeten nemrég termálkutat fúrtak, az épülő M70-es út pedig kisvártatva bekapcsolja a vidéket az országos, sőt a nemzetközi vérkeringésbe is. Remények és esélyek tehát vannak a megújult vízimalom rentábilis működtetésére. Meg arra is, hogy a szécsiszigeti kezdeményezés nem marad elszigetelt. Az országban van ugyan még egynéhány működő vízimalom, de magántulajdonban igen kevés. A röjtökmuzsajit például negyvenmillióért újították fel, de lényeges körülmény, hogy a Széchenyi-kastély nyolcszázmilliós rehabilitációjának részeként. Vilonyán meg benne lakik a malomban a molnár családja. Olyan vízimalom azonban, amely látogathatóvá is tehető, emellett a szándék is megvan a felújítására a tulajdonosban, mindössze négy-öt található még az országban.
Az egyesületi álmok megvalósulásához is szükség van még jó pár millióra, de aligha kétséges, hogy a lelkes felújítók nem adják fel. Nemcsak azt vallják ugyanis, hogy a polgár dolga az értékteremtés, de azt is, hogy a lokális értékek árfolyama erősen felszökik majd a XXI. század során. Ahogyan az ötletgazdák fogalmaznak: a globalizáció után is van élet. Például ott, a festői Kerka völgyében.



Napóra és molnárház

A hajdani virágzó magyarországi malomkultúrának a XXI. századra már csak a nyomait találhatjuk. Van azonban néhány olyan hazai példa, melyeket – a teljesség igénye nélkül – felidézve képet kaphatunk az európai viszonylatban is ritka magyar ipartörténeti épületkincsről. Míg a vácrátóti arborétum vízimalmának működőképességét nem sikerült megőrizni, a nagybörzsönyi Antal-féle malomét igen. A XIX. század közepén emelt nyeregtetős épület lakóház, malom és istálló is volt egyben. A fertőrákosi barokk stílusú, volt püspöki vízimalom a XVII–XVIII. században épült; homlokzatán festett napóra és Madonna-kép látható. Manapság turistaszálló; udvarán régi, a malomban használt tárgyakat állítottak ki. A teljesen helyreállított túristvándi vízimalom népi ipari műemlékvédelem alatt áll, s nagy idegenforgalmi vonzerővel bír. A dunaalmási Öregmalom, amely az Által-ér mellé épült, hasonló rehabilitációs kihívás volt, mint a szécsiszigeti. Már a török korban is működött, kezdettől négy vízikerékkel. Az államosított, majd bezárt malmot a bős–nagymarosi vízlépcsőrendszer tervezett vízszintmagassága miatt kis híján teljesen lebontották, ám végül csak a molnárház és a melléképületek estek áldozatul a gátépítésnek. A Balaton északi partján lévő örvényesi vízimalom is múzeumként működik. Építése a XI. századra tehető, mai formáját az 1800-as években nyerte el. 1892-ben a tihanyi apátság eladta, ezután magánkézben maradt egészen 1951-ig, amikor államosították. A Malomipari Vállalat 1955-ben a malmot lényegesen átépítette, majd ismét üzembe helyezte. Manapság is üzemképes, de a vízhiány miatt őrölni nem tudna – az élénk idegenforgalom miatt csak technikatörténeti érdekességként szolgál a nagyközönség számára. Többek között Kapolcson és a zalaegerszegi skanzenben is látható helyreállított, autentikus vízimalom. (Cs. J.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.