Nőügyek

Igen szép gesztus volt annak idején Horn Gyulától, hogy támogatásáról biztosította a bajba jutott Bill Clintont. Kis ország vagyunk, de a segítség akkor is segítség. Mint ahogyan az elhatárolódás is elhatárolódás. A múlt héten az SZDSZ épp idehaza tartózkodó képviselőinek sikerült bátor hangon tiltakozniuk a Hittani Kongregáció katolikus püspökökhöz írt körlevele ellen.

Fáy Zoltán
2004. 08. 14. 16:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Német baloldali pártok sajtóközleményeitől megittasodott hazai liberálisok aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy a Vatikán a „liberális demokráciák törekvéseivel ellentétes célokért szólal meg”, s egyben bizakodásuknak adtak hangot, hogy a magyar katolikus egyház vezetői elhatárolódnak a Szentszéktől. Nincs új a nap alatt, hiszen például a XIV. században a budai polgárok is kiátkozták már a pápát, nyilván ez tekinthető haladó történelmi hagyománynak. De nem kell időben ilyen messzire mennünk, hiszen a közelmúltban is fel-felszólították a katolikus egyházat, határolódjon el a „háborús gyújtogatóktól” és a Vatikán reakciós politikájától. Az 1945-től megjelent szatirikus hetilap, a Ludas Matyi egyik visszatérő figurája a nagy hasú, reakciós plébános, amint élelmiszer-rejtegetésre buzdít, valamint a szikár XII. Pius trónuson ülve, egyik kezét áldón az atombomba fölé terjesztve. Nos, érthető, ha a Magyar Dolgozók Pártja elhatárolódást várt e sötét figuráktól.
És érthető, bár kissé komikus az is, ha egy hazai politikai párt 2004-ben szembefordul az Apostoli Szentszékkel. Közelebbről vizsgálva a történteket, az elhatárolódásnak a körlevélen kívül egyéb oka is lehetett: a történelmi hagyományok, illetve a rendszerváltás utáni évek sajátos politikai kényszerei. 1990-ben az SZDSZ alapító tagja, Hack Péter még így fogalmazott: „Az SZDSZ politikai arculata még nagyon sok tekintetben formálódik. Amikor keresztényként politizálunk ebben a szervezetben, akkor az a célunk, hogy nézeteink minél erőteljesebben érvényesüljenek. Morális elképzeléseinket illetően természetesen közelebb állunk a kereszténydemokratákhoz, mint a liberálisokhoz… Az SZDSZ-en belül úgy érzem, egyre jobban elfogadják a mi meggyőződésünket. Addig maradunk köztük, amíg ez nem okoz számunkra lelkiismereti konfliktust.” Mindez azért érdekes, mivel a Hit Gyülekezete céljai között szerepel „a társadalom radikális átalakulásának elősegítése, a független és demokratikus Magyarország megteremtése, a jogállamiság kiépítése, a tulajdonviszonyok felszabadítása” is, s mindebből jól érthető a politikai szerepvállalás.
A jelek szerint tizenhárom évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy dr. Hack Péternek komoly lelkiismereti konfliktusa legyen, hiszen csak 2003 augusztusában távozott pártjából. Ugyanakkor figyelemre méltó, hogy a kiváltó ok a kormányfő ügynökmúltja volt, ami természetesen nem elhanyagolható erkölcsi kérdés, azonban mégsem tekinthető olyan súlyúnak, mint a liberális párt állásfoglalásai és gyakorlati lépései az abortusz, az eutanázia vagy a homoszexualitás terén.
Hogy milyen módon formálódott az SZDSZ politikai arculata a Hit Gyülekezete által, illetve mennyiben volt kölcsönös az egymásra hatás, kérdéses, de a rendelkezésre álló források szerint a párt alakuló ülésén a nyolcszáz résztvevő fele a gyülekezethez tartozott, és az 1989-es A rendszerváltás programja című politikai dokumentum egyház-politikai vonatkozásait az Új Exodus csoport írta, melynek négy tagja közül hárman a Hit Gyülekezetéhez tartoztak.
Így aztán, bár időről időre érzékelhető volt a párt és a kisegyház közötti feszültség, sokszor kibogozhatatlan, hogy némely egyház-politikai vagy erkölcsi kérdésben tett megnyilvánulás mennyiben tekinthető a Hit Gyülekezete hatásának, s mennyiben következik a liberális párt belső meggyőződéséből. A legtöbb átfedés vélhetőleg a katolikus egyház elleni nyílt vagy burkolt fellépések területén található. A közvélemény-kutatások adatai szerint ez a társadalom egészét tekintve csak meglehetősen kevés ember számára okozott/okoz lelkiismereti problémát, hiszen a liberális párt támogatóinak csekély százaléka vallja magát katolikusnak, viszont e kisszámú, magát hívőként és liberálisként azonosító értelmiségi nagyon is aktívan igyekszik nyomást gyakorolni a magyar katolikus egyházra, felhasználva a baloldal tekintélyes mennyiségű sajtóorgánumát.
Ennek a jelenségnek legkézzelfoghatóbb jele a kilencvenes évek elején, hogy a nagy múltú, mértékadó katolikus periodika, a Vigilia egyre többet foglalkozott a kereszténység és liberalizmus kapcsolatával, sokkal nagyobb terjedelemben, mint például a kereszténység és konzervativizmus kérdéskörével. Mindez természetesen jól indokolható azzal, hogy az előbbi kapcsolat lényegesen kevésbé egyértelmű, mint az utóbbi; hálásabb és ígéretesebb téma a problémák „kibeszélése”, megoldása, de mit sem változtat azon a tényen, hogy befolyásos vagy annak tartott gondolkodók komoly erőfeszítéseket tesznek a látszólagosnak vélt problémák feloldására.
„Mekkora ma Magyarországon a Pax Romana hatása? A haladóbb szellemiségű, »liberális katolikusok« által megfogalmazott és szorgalmazott reformtörekvéseknek van-e visszhangjuk a hivatalos egyházvezetésben?” – tette föl a kérdést a közelmúltban Kunstár Csaba az ultraliberális hetilap, az ÉS hasábjain Boór Jánosnak, aki válaszában sietve leszögezte, hogy minden látszat ellenére a szervezet nem kötődik egyetlen párthoz sem, viszont nem utasította vissza a Magyarországon kissé kellemetlen emlékeket ébresztő „haladó szellemiség” szókapcsolatot. Ez a kommunista diktatúra alatt az egyház megosztásának egyik fő szlogenje volt. „Sok »régi vágású« katolikus szemére veti a Pax Romanának, hogy túlságosan kötődik a Szabad Demokraták Szövetségéhez…” – hangzik a még egyértelműbb kérdés. „Erről természetesen szó sincs – válaszolja Boór. – Ezt a kritikát egyébként sem a Pax Romanát jogosan képviselő szervek, hanem a mozgalom egyes aktív tagjainak megnyilatkozásai váltották ki.”
Ennek ellenére némi feszültséget okozott korábban, hogy a jelek szerint a Pax Romana nem minden tagja számára volt világos a szervezet és a Soros-alapítvány kapcsolata. Az alapítvány évkönyve szerint 1994-ben 500 000, 1998-ban 4 500 000 forintot kapott az MPR. Kérdéses, hogy a szervezet 2002. január 5-i közgyűlésén kipattant botrány adatai, amikor is az ellenőrző bizottság egy tagjának bejelentése nyomán fény derült a vezető tisztségviselők a Soros-alapítványtól kapott rendszeres juttatására, az évkönyvben is szereplő összegeket jelentik, vagy azok fölött értendők-e.
Természetesen hiba volna messzemenő következtetéseket levonni az elhallgatott támogatás tényéből; azt azonban a Pax Romana idézett prominense sem cáfolta, hogy a mozgalom egyes aktív tagjainak megnyilatkozásai alapján köztük és a szabad demokraták között bizonyos kapcsolat meglétére következtethetünk. A történelmi egyházak vezetőihez intézett nyílt levelek pedig egyenesen azt a látszatot keltik, mintha a liberális párt ilyen módon igyekezne üzenni, illetve nyomást gyakorolni.
Sajnos a hely szűkössége nem teszi lehetővé annak részletezését, hogy magukat a protestáns egyházakhoz soroló egyes személyek, csoportok milyen eszközökkel igyekeznek sokszor a kis liberális párt és folyamatosan fogyatkozó holdudvara állásfoglalásainak szellemében befolyásolni egyházi vezetésüket. De esetenként ez a kapcsolat lényegesen egyértelműbb, az összefüggések könnyebben megragadhatók.
Valószínűleg a Hittani Kongregáció július 31-én közzétett, a katolikus egyház püspökeihez írt levele, mely a férfi és a nő együttműködéséről szól, nem csupán az egyházi vezetők körében nem vált ki elhatárolódási hullámot, hanem más egyházi vagy magukat annak tartó szervezetek sem fognak tiltakozni, hiszen a Rómával való nyílt szembehelyezkedés nagymértékben rontaná esélyeiket a későbbiekben. Az SZDSZ viszont minden különösebb következmény nélkül bírálhat, és határozhatja meg, hogy melyek azok a kérdések, melyekkel a katolikus egyház foglalkozhat, s melyek azok, amelyekkel nem. Az augusztus 3-án kiadott közlemény ugyanis azontúl, hogy bizonyos jelek szerint a Hittani Kongregáció levelének ismerete nélkül íródott meg, erre tesz kísérletet.
A Joseph Ratzinger bíboros, a Hittani Kongregáció prefektusa és Angelo Amato érsek, a kongregáció titkára által aláírt levél szerves folytatása II. János Pál pápa tanításának, s hivatkozik is a Familiaris consortio (1981), Mulieris dignitatem (1988), Levél a családokhoz, Levél a nőkhöz (1995), Katekézis az emberi szerelemről szövegeire. A kérdéssel egyébként a Katolikus Nevelés Kongregációja és a Pápai Családbizottság is foglalkozott, tehát meglehetősen jól előkészített és a tanítás egészébe ágyazódó dokumentumról van szó.
A baloldal több tagja által kifogásolt szöveg elsősorban a nőkérdéssel, a szexualitás értelmezésének új tendenciáival, valamint a túlzó feminizmussal és a homoszexualitással, illetve annak védelmezőinek felfogásával foglalkozik. A körlevél szembeszáll azzal az elgondolással, mely szerint a férfi és nő közötti különbözőség csupán kulturális hozadék, nem antropológiai-biológiai eredetű, s ezért eltörlendő. Ennek a gondolatnak ugyanis súlyos következményei vannak: ha a homoszexualitás és a heteroszexualitás egyenlő, akkor kérdésessé válik a család, közelebbről pedig a két szülő szerepe.
E törekvés hirdetői szerint a személyiség szabad alakításának jegyében szükséges tagadni az ember nemi meghatározottságát, hogy semmi se kösse béklyóba az önmegvalósítást. Hiszen micsoda tehertétel a mondjuk magát nőnek képzelő férfi számára, hogy a természet nemeken átívelő szabad kibontakozása elé akadályokat gördít. Ugye, milyen igazságtalan? És természetesen létezik a problémának biblikus teológiai hozadéka is: ha az emberi szabadságnak a nemiség jelentené a gátját, akkor természetesen nincs jelentősége, hogy az Isten fia ténylegesen férfinak született, amikor felvette az emberi természetet, és az is egyértelmű, hogy küzdeni kell a Biblia patriarchális szemlélete ellen. Értelmetlen, de legalábbis következmények nélküli lesz így a bibliai útmutatás, mely szerint Isten az embert saját képére és hasonlatosságára, férfinak és nőnek teremtette.
Ezzel ellentétben a Hittani Kongregáció szerint a férfi és a nő Isten képmása, és a második teremtéstörténet jobban kiemeli a szexuális különbség fontosságát: Ádám segítő társat kap, akivel kapcsolatba kell lépnie. A pápa magyarázata szerint a nő a másik „én” az emberi közösségben. A nemi különbségnek a kommunió, a szeretetközösség felé kell irányulnia, és a férfi és nő személyi kapcsolata lényeges. Az ember mint személy éppen a férfi és a női különbségek folytán alkalmas a jegyesi princípium megtestesítésére, vagyis a különbségek révén fejezheti ki a szeretetet, válhat önmaga ajándékká és valósíthatja meg a létezés értelmét. A férfi és a nő egymásért, egyik a másikért létezik. A körlevél szerint ez a személyi közösség hasonlít a Szentháromság szeretetközösségéhez.
A hazai liberálisok valószínűleg a német baloldali parlamenti pártok éles bírálatát vették alapul tiltakozásuk megfogalmazásakor. A liberálisok (FDP) és a zöldek élesen bírálták a Vatikán nyilatkozatát. Ina Lenke, az FDP családpolitikai szóvivője úgy vélte, „vízözön előtti” a dokumentum, amely teljesen „elszakadt a valóságtól”. Ekin Deligöz, a zöldek szociálpolitikai szóvivője szerint a római egyház „alighanem leragadt a középkor és az újkor között – holott az inkvizíció és a boszorkányégetés ideje már régen elmúlt”. Még fölényesebben nyilatkozott a melegek és leszbikusok szövetsége, amely szerint a Hittani Kongregáció olyan „öregurak klubja, amely szeretné visszaforgatni az idő kerekét a felvilágosodás előtti időkbe”.
Ehhez képest a hazai bírálat szinte visszafogott.
„Az emberi történelemben gyökerezik annak a különös torzulásnak a titka, amelynek következtében a szabadság azt képzelte magáról, hogy le kell győznie az egyház, a hit és az igazság zsarnokságát” – írta Jean-Marie Lustiger. Amikor a hazai szabad demokraták aggodalmuknak adnak hangot a Vatikán tanítása miatt, voltaképpen a szabad véleményalkotás korlátozására törekednek; s túllépve Lustiger metaforáján, nem csupán az egyház, a hit, az igazság „zsarnokságát” támadják, hanem közvetlenül magát a szabadságot.



Joseph Ratzinger bíboros vatikáni megbeszélésre érkezik. Legfőképpen a bajor főpap nevéhez kötik azt a körlevelet, amely a feminizmus, a nemek közötti különbségek elmosása vagy éppen a nemek közötti háború koncepciója ellen foglalt állást. A német sajtóban csak „Panzer-Kardinal”-ként emlegetett Ratzinger, akit liberális bírálói körében afféle modern kori inkvizítorként emlegetnek, nem először kerül a sajtó reflektorfényébe. A nyolcvanas években a „felszabadítási teológia” – amely a latin-amerikai baloldali mozgalmakat kívánta összeboronálni a helyi katolikus egyházakkal – ellen lépett fel, majd a homoszexualitással kapcsolatos egyházi állásfoglalás okán került ismét bírálói célkeresztjébe. Legutóbb egy olyan bizalmas vatikáni feljegyzését szivárogtatták ki, amelyben azt veti fel, hogy az abortusz engedélyezéséért síkraszálló katolikus politikusok ne áldozhassanak a szentmisén. Ez olyan álláspont, amely – amennyiben a Vatikán magáévá teszi – ügy lehet az amerikai elnökválasztáson is, hiszen a demokrata John F. Kerry katolikus, noha az abortuszvitában pártja liberális álláspontját képviseli.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.