Öngyilkos verseny

2004. 08. 21. 11:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rövid időn belül a pékségek egyharmada kerülhet a csőd szélére, ha továbbra sem emelkedik az iparágban a jövedelem – állítják a Magyar Pékszövetségnél. A kisebb és nagyobb sütödéket összefogó, nemrég alakult új szervezet nem titkolt célja a határozottabb érdekvédelem, amit Ilonka Boldizsár elnök az egyenlőtlen piaci versennyel magyaráz. Elsősorban a hipermarketekkel vették fel a hazai pékségek a küzdelmet, mert úgy gondolják, hogy nagyrészt a bevásárlóközpontoknak köszönhető az öngyilkos árverseny.
A magyar sütőiparban már 1992 óta folyamatosan csökken a jövedelem. Tizenkét évvel ezelőtt az ágazatban 7,4 százalékos volt a nyereséghányad, ami mostanra a negyedére olvadt. Egy átlagos fehér kenyér árának 24 százalékát teszi ki a liszt költsége, 30–37 százalékot számolhatunk a bérre és ugyanenynyit az energiára, 10 százalékot az egyéb kiadásokra. Ha mindent összeadunk, hamar kiderül, hogy a pékek nyeresége általában egy, jobb esetben két százalék – érzékelteti számokkal a helyzetet Ilonka Boldizsár. Ebből nem sokra telik. Az uniós előírások és az erősödő verseny azt követelnék meg, hogy a következő nyolc–tíz esztendőben évi 10–12 százalékos arányt tegyen ki a sütödék jövedelme, amiből már lenne mit visszaforgatni az üzemek korszerűsítésére. Az elmúlt években a pékségek évi 2–2,2 milliárd forintot költöttek fejlesztésre. A következő hat esztendőben évente ennek legalább a kétszeresére lenne szükség.
Az érdekvédelem álláspontja szerint a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumnak (FVM) is ki kellene vennie a részét a hiányzó jövedelem pótlásából. A sütőipar képviselői a napokban egy két-három milliárd forintos keretösszegű címzett támogatás tervével látogatták meg Benedek Fülöp közigazgatási államtitkárt, aki Ilonka Boldizsár elmondása szerint nyitottnak mutatkozott az elképzelés előtt. Az ötvenszázalékos önerő esetén folyósítható támogatást a technológia és a gépjárművek cseréjéhez, valamint – az uniós szinten levédendő kovászolt magyar kenyér árusítására is jogosult – saját üzlethálózat kiépítéséhez kérné a pékszövetség. Az utóbbira azért van szükség, mert a sütőipar képviselői szerint a kenyerek, péksütemények árának 55 százalékát a kereskedelem teszi zsebre. A kilónként 160 forint körüli áron kapható fehér kenyeret például 110–120 forintért adják át a boltoknak a pékségek.
Némelyik hipermarketben ezzel szemben kilónként 75 forintért is megvásárolható a helyben sütött kenyér, ami a beszerzési ár alatti értékesítés tilalmába ütközik – jelentette ki Ilonka Boldizsár. Az elnök számításai szerint, ha a hetvenöt forintból levonjuk a tíz forint áfát és az egyéb alapköltségeket, a liszt kilónkénti 45–50 forintos ára alá jutunk. Mégis hogyan hozható ki ilyen olcsón a bevásárlóközpontokban sütött kenyér? Ilonka Boldizsár szerint egyértelműen veszteséggel, amit más árucikkek hasznából pótol keresztfinanszírozással az áruház. Ezt a könyvelési módszert pedig tiltja a számviteli törvény. A Magyar Pékszövetség ezért nemrégiben a Gazdasági Versenyhivatalnál és az APEH-nál emelt panaszt. Az FVM közigazgatási államtitkáránál pedig az élelmiszer-biztonsági előírásokra hivatkozva kezdeményeztek vizsgálatokat a multiláncok ellen. Az érdekvédelmi szervezet fő kifogása ezzel kapcsolatban, hogy a bevásárlóközpontok sütödéi lényegében az eladótérrel közös légtérben működnek. Ugyanez vonatkozik a szeletelésre és a csomagolásra, valamint a szociális helyiségekre vonatkozó előírásokat sem teljesítik mindenhol. Ugyanakkor az ilyesfajta hiányosságokat a pékségekben és az általuk fenntartott üzletekben a hatóságok szigorúan büntetik. A szövetségnél úgy érzik, a hivatalok könnyebben szemet hunynak a szabálytalanságok felett, ha a bevásárlóközpontokat ellenőrzik.
A pékek nem véletlenül „kóstolgatják” a hipermarketeket. Szervezetük kimutatásai szerint a bevásárlóközpontok a kereskedelmi láncokkal együtt ma már a sütőipari termékek hetven százalékát forgalmazzák. Már a kisboltok is mindenhol a multik alacsony árait kérik számon beszállítóikon. A láncok viszont úgy vélik, a beszerzési ár alatti értékesítésre vonatkozó vádak megalapozatlanok, az olcsóság oka a megspórolt szállítási és energiaköltségekben rejlik, és abban, hogy a nagy üzletközpontok kevesebbért jutnak hozzá az alapanyagokhoz. Vonatkozik ez a készen beszállított pékárura is, nem véletlen, hogy az ipar az utóbbi években rendszeresen bejelentett áremelési szándékainak csak a töredékét tudta valóra váltani. A kereskedelem mindig arra törekedett, hogy a csalogató terméknek használt termékkör fogyasztói árát tartósan alacsony szinten tartsa, és ebben nagy szolgálatot tettek az éles versenyben egymás alá ígérő pékségek.
Ennek a világnak vége – szögezte le Ilonka Boldizsár. Már nincs hova hátrálni, az ipar szereplői között erősödik az összefogás. Ezt jelzi a Magyar Pékszövetség megalakulása, melyhez a hazai pékségek hetven százaléka csatlakozott. Az üzemek többsége szerint most sem ártana egy 10–15 százalékos áremelés, de arra még korai válaszolni, vajon drágul-e a következő hetekben az új kenyér. Az elnök szerint minden attól függ, hogy a malmok többet kérnek-e a lisztért. Ha igen, akkor a pékek is lépésre kényszerülnek. Ugyanakkor más piaci elemzők azt sem tartják kizártnak, hogy a tavalyi rekordbúzaár után a liszt valamivel olcsóbb lesz az idén. Az árversenyt az ipar szerint bizonyos mértékig kordában kellene tartani. S hogy e szándék miatt ne érje kartellvád a sütödéket, a szövetség a Gazdasági Versenyhivataltól kérte az úgynevezett irányadó ár megállapításának lehetőségét, amit a reális költségekből számolnának ki.
A pékek tehát úgy vélik, a kereskedők évekig az ő bőrükön spóroltak a vevők becsalogatása érdekében. Szeretnének véget vetni ennek a folyamatnak, mert az véleményük szerint hamarosan csődhullámhoz vezet, aminek nemcsak a kicsik, a közepes cégek is áldozataivá válhatnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.