Rongyrázás

2004. 08. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Unalmasnak, szürkének és érdektelennek egyáltalán nem lehet minősíteni ezeket a napokat, heteket: miközben például Medgyessy Péter Mallorcán nyaralt, a legmagasabb, harmadfokú árvízvédelmi készültség lépett érvénybe a Hernád mentén. Az esőzések miatt Északkelet-Magyarországon egyre jelentősebb az anyagi kár, ám a miniszterelnök emiatt nem szakítja meg vakációját. Az ottaniak abban reménykedhetnek, hogy végre, tartósan jobbra fordul az idő; az elmúlt két évben tudniillik egy centiméter gát sem épült a folyók, patakok megfékezésére. Mellesleg a nehéz sorsú térségek sorsuk jobbra fordulását nem várhatják helyi, megyei vezetőiktől sem: ők ugyanis saját maguk javadalmazásával vannak elfoglalva. Országos tünet, hogy a közismerten szociális érzékenységgel megáldott szocialista–szabad demokrata polgármesterek és megyei közgyűlési elnökök havi több százezer forintos jövedelmük mellé milliós jutalmakat is kaszálnak. Eközben a tönk szélén az önkormányzatok, hiszen a „jogállami módszerekkel” folyó állami falurombolás – gondoljunk csak a postahálózat felszámolására, a hónapok óta betöltetlen háziorvosi posztokra, a mezőgazdasági vállalkozások ellehetetlenítésére, a MÁV vonalainak karcsúsítására vagy az ország egyes régióiban soha nem tapasztalt, 20-30 százalékos munkanélküliségre – lassacskán a nyolcvanas évek Romániáját idézi.

Természetesen nyaral Demszky Gábor is. Pedig a főpolgármester már igyekezhetne haza, kiállhatna a nyilvánosság elé, és elmagyarázhatna egyet s mást. Például isztriai vagyongyarapodásának körülményeit, valamint azt: hány terepjáró szükségeltetik zavartalan kikapcsolódásához. S egyáltalán: ha a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt.-nek telik egy német luxusdzsip üzemeltetésére – a szóban forgó Volskwagen Touareg néha a főpolgármestert fuvarozza –, miért néz ki Budapest úgy, ahogy? Az utak kátyúsak és járhatatlanok, a házak málladoznak, mindenütt kosz és szemét. Folyamatosan drágulnak ugyanakkor a megélhetés költségei. A hét végén például Atkári János gazdasági főpolgármester-helyettes egy interjúban azt fejtegette, hogy jövőre akár húsz százalékkal is emelkedhetnek a BKV-tarifák, azt követően pedig 2010-ig évente tízszázalékos drágulás várható. Hát mi folyik itt? Ezek szerint Budapest egyik cégének futja a luxusdzsip megvásárlására, míg a másik önkormányzati vállalkozás a tarifák húszszázalékos emelését tervezi – a mi zsebünk kárára.

Erős viszont a magyar forint. Persze a hír csak az első pillantásra jó, ugyanis nemzeti valutánk erősödésének hátterében sajnos nem az imponzás adatokkal büszkélkedő költségvetés áll, hanem a külföldi spekulánsok felvásárlásai. A büdzsé deficitje rekordot döntött, az unión belül pedig változatlanul itt a legmagasabb az infláció. Így hiába kritizálja az MSZP részéről Szekeres Imre a jegybanki árfolyam-politikát, hiába erőltet kamatcsökkentést, a monetáris tanács valószínűleg kivárja az augusztusi makrogazdasági adatokat; csak annak fényében dönt.

Mi folyik ebben az országban? Rongyrázás egy kis cirkusszal (lásd Gyurcsány Ferenc lemondási színjátéka). Luxushelyeken pihennek vezetőink, akiket nem nyugtalanítanak az ország gondjai: többi között a félbeszakadt gátépítés, a BKV-tarifák emelése vagy éppenséggel az árak folyamatos drágulása, a lakosság elszegényedése. Miközben ugyanők folyton-folyvást nyugat-európai példákkal okítják az embereket és az ellenzéket, feneketlen méreteket öltött a korrupció. Létezik, létezhet-e ilyen országvezetés, politizálás? Igen, méghozzá itt. De már csak két évig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.