Vízikígyók

Kákonyi Péter
2004. 08. 14. 16:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bécsi szecessziós iskola meghatározó művészének, Gustav Klimtnek sikerekben és botrányokban egyaránt gazdag életútját ismerteti a Taschen sorozat frissen megjelent kötetében Gottfried Fliedl. Klimt (1862–1918) művészetének immár könyvtárnyi irodalmát az album talán nem annyira gazdagítani, mint inkább összefoglalni igyekszik. Nem könnyű próbálkozás, hiszen a főként erotikus sugalmazású műveiről ismert mester egymással szembeforduló irányzatok és szellemi áramlatok, hagyomány és újítás határmezsgyéjén alkotott. Még érzékenyebb kortársai közül is sokan félreértették a művészetét. Karl Kraus például ezt vetette papírra róla 1908-ban: „Minden csillogó tehetségével és tudásának minden előkelő kifinomultságával együtt is áldozata lett ama szörnyetegnek, amit úgy hívnak: ízlés, s ezzel osztozik minden viszonylagos és közönséges érték sorsában: az idő múlásával az enyészeté lesz…” A nagy publicista igencsak melléfogott, hasonlatosan azokhoz a kortárs zenekritikusokhoz, akik ez idő tájt Richard Strauss muzsikáján köszörülték a nyelvüket.
Klimtnek nehezen sikerült, de végül mégiscsak sikerült megszabadulnia a megrendelők szeszélyeitől, a szűkagyú mecénások „elvárásaitól”. Művészete, amely a historizmusból szökkent szárba, a korábbi századforduló esztendeiben kanyarodott a maga kiszabott útjára. Ekkortól a mester fütyült már arra, kiállítják-e a műveit – például a Remény című, több változatban is megfestett „botrányképét” –, vagy sem. Érzékeny és hozzá mindvégig hű támogatói jóvoltából sikerült függetlenítenie magát, és semmi mással nem törődött, csak a kifejezés új eszközeinek és formáinak keresésével. Varázslatos aranyasszonyai, lányarcú vízikígyói és aranyhalai, vágyban és gyönyörben kitárulkozó Danaéja, Lédája és Juditja szinte a festészet meg a muzsika határmezsgyéjén ragyognak. Korai művészetének allegorikus jellege e kései remeklésekben megszűnik: itt már a látvány áll helyt önmagáért. Leghíresebb vásznai egyikét-másikát – A csókot, a befejezetlenül maradt Ádám és Évát, a Danaét – megpróbálták ugyan „átpszichologizálni”, a művek azonban ellenállnak minden doktriner megközelítésnek. Tájképein is – amelyekből jó néhány megsemmisült a háborús bombázások során – a szín, a fény és a szerkezet az úr, nem a művész, a darabos és szófukar Klimt személye, aki magát „nem különösebben érdekes embernek” mondta, és ha bármit kérdeztek tőle, válasz helyett a képeire mutatott.
(Gottfried Fliedl: Klimt. Taschen. Vince Kiadó, Budapest, 2004. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.