Alapvető különbségek a vasúttársaságok között

Amennyiben a Magyar Államvasutak (MÁV) Rt. tulajdonosától megfelelő támogatást kap a megkezdett átalakítási program felgyorsításához, illetve segítségére lehetnek ebben közvetlen munkatársai, a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Rt. első embere elvállalná az államvasút vezetését. Szabó András lapunknak úgy nyilatkozott: a MÁV rendkívül nehéz helyzetben van, határozott, világos tulajdonosi szándék nélkül nem lehet a vasútreformot megvalósítani, a társaság jövőjét illető legfontosabb döntéseket kormányszinten kellene mihamarabb meghozni. Ugyanakkor véleménye szerint a MÁV belső tartalékai nincsenek megfelelően kihasználva, és ez is akadálya az átalakításnak.

Putsay Gábor
2004. 09. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alapvető a különbség Magyarország két vasúttársasága, a GYSEV Rt., illetve a MÁV Rt. között, ami nem csak abban nyilvánul meg, hogy utóbbi egyre nehezebb pénzügyi helyzetbe kerül, ami a szolgáltatás színvonalát és a társaság jövőjét egyaránt befolyásolja – nyilatkozta lapunknak Szabó András, a GYSEV Rt. elnöke. A MÁV elsősorban közszolgáltatást fenntartó cég, amely esetében nélkülözhetetlen a nagyobb állami szerepvállalás a személyszállító vonatok és az infrastruktúra üzemeltetéséhez, a GYSEV-nél pedig az áruszállítás a meghatározó. Az üzleti alapon fenntartott áruszállítás biztosítja a társaság jövedelmének jelentős részét, így a személyszállító üzletág is eredményesebben működik. Mint ismert, a MÁV reformjának megakadása, illetve a vasúttársaság egyre kilátástalanabb pénzügyi helyzete miatt a tulajdonos gazdasági és közlekedési tárca részéről felmerült, hogy legfelsőbb szinten is személycseréket hajtanak végre a MÁV menedzsmentjében. Arról azonban még nem nyilatkoztak a tulajdonosok képviselői, hogy mennyiben tehető egyáltalán felelőssé a jelenlegi helyzetért a MÁV vezetése, hiszen a vállalat az állam által előírt közszolgáltatásokat teljesíti, aminek a teljes fedezetét eddig még nem kapta meg a társaság. A gazdasági tárca elképzelései szerint a GYSEV Rt. vezetői jutnának meghatározó szerephez a jövőben a MÁV irányításában, erről azonban várhatóan csak a kormányalakítást követően lesz döntés. Szabó András lapunknak elmondta: egyelőre csak egyeztetések zajlanak, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) felkérésének abban az esetben tesz eleget, ha a MÁV-nál azokkal a közvetlen munkatársakkal dolgozhat, akik a GYSEV átszervezésében szerepet vállaltak.
A GYSEV elnöke szerint tulajdonosi, azaz kormányzati szándék nélkül a Magyar Államvasutak reformját nem lehet megvalósítani, ehhez a mindenkori MÁV-menedzsment szakmai vezetéssel járulhat hozzá. A megfelelő tulajdonosi döntések meghozatala mellett az egyelőre kilátástalan helyzetben levő MÁV egyetlen lehetősége, ha a belső átalakításokat felgyorsítják. Ez az átalakítás megkezdődött – tette hozzá Szabó András –, a belső tartalékok kiaknázása nélkül azonban az államvasút hiába várja a tulajdonos beavatkozását. Mindenképpen rendezni szükséges például a MÁV Rt. portfólióját, ugyanis olyan vállalkozásokkal, amelyek közvetlenül nem a vasúti tevékenységgel hozhatók összefüggésbe, nem lehet eredményesen működni. Ennek megfelelően mindenképpen a vállalkozások újbóli felülvizsgálatára és hatékony portfóliótisztításra lenne szükség a MÁV-nál – vélekedett Szabó András. Azoktól a cégektől, ahol a várható haszon nem haladja meg a befektetett tőke költségét, rövid távon meg kell szabadulnia az államvasútnak. Az ilyen érdekeltségeket a GYSEV-nél is folyamatosan leépítik, mivel e nélkül üzleti alapon nem lehet eredményesen működtetni egy vállalatot.
A MÁV jelenleg tekintélyes ingatlanvagyonnal rendelkezik, aminek nagy részét egyáltalán nem használja, vagy közvetlenül nem a vasúti tevékenységet szolgálják. Az ingatlangazdálkodás azonban átláthatatlan a MÁV-nál, így a vasúttársaság nem tudja kihasználni azt a lehetőséget, hogy a bevételeket a járműpark megújítására, illetve a szolgáltatások színvonalának emelésére fordítsák. Ugyanakkor – mondta Szabó András – a MÁV nem egy ingatlangazdálkodó szervezet. A nem vasúti célú ingatlanok értékesítését az állami vagyon kezelője végezhetné.
Nagyobb állami szerepvállalást tart szükségesnek a GYSEV elnöke a vasúti infrastruktúra, azaz az országos pályahálózat kezelésében, fenntartásában. Ugyanakkor jelentős anyagi forrásra lenne szükség a közszolgálati vasúti személyszállítás fejlesztéséhez. Azt azonban nem lehet elvárni a tulajdonostól, illetve az adófizetőktől, hogy a jelenlegi hálózatát tartsa fenn az államvasút. Szabó András szerint mindenképpen felül kellene vizsgálni a MÁV hálózatát, hol célszerű továbbra is fenntartani a vasúti közlekedést. Ugyanakkor a MÁV nagy forgalmú vonalainak további fejlesztése elengedhetetlen, hiszen – elsősorban a minőségi áru- és személyszállítással – ezeken keresztül szerezhet új piacokat és tarthatja meg a jelenlegieket.
A GYSEV Rt. szervezeti átalakítása idén, de fél éven belül mindenképpen megvalósul – mondta Szabó András. A társaság még az idén értékesítené a fővárosban levő székházát, valamint a Sopronban működő szállodáit, továbbá a Raaberfreight Kft.-ben meglevő hatvanszázalékos tulajdonrészt harminc százalékra kívánják csökkenteni. Az értékesítésből befolyó forrásokat az alaptevékenység fejlesztésére fordítják. A GYSEV Rt. az első fél évet üzemi szinten 120-150 millió forint nyereséggel zárta – ezeket az eredményeket a novemberi közgyűlés fogadja el –, az első hét hónap gazdálkodásának ismeretében arra lehet számítani, hogy 2004-ben százmillió forint felett lesz az eredmény az ingatlanhasznosítások nélkül. A társaság 150 millió forint értékben újít fel, illetve vásárol személyszállító vagonokat a német vasúttól, ezzel lehetőség nyílik a kocsipark nagy részének a cseréjére. Ezzel együtt elsősorban a raktárbázis fejlesztésére fordítják a rendelkezésre álló forrásokat, így a soproni rendező-pályaudvaron levő 3200 négyzetméter alapterületű ingatlan építését év végéig befejezik. A tervek között szerepel továbbá öt nagy teljesítményű villamos mozdony vásárlása, amelyek a hazai vasútvonalakon kívül is közlekedhetnek. A szervezet további átalakításáról ugyancsak a novemberi közgyűlésen határoznak. Az elképzelések szerint egy-egy vezérigazgató-helyettes irányítaná az egységes magyar és osztrák pályavasutat, valamint a kereskedővasutat, amellyel tovább erősödhet a GYSEV térségi szerepvállalása.



Magyar és osztrák vasútvonalak. A GYSEV Rt.-hez Magyarországon és Ausztriában 183 kilométer hosszú vasútvonal tartozik, ezek közül 133 kilométer villamosított. A vasúttársaság főtulajdonosa a magyar állam, részvénycsomaggal rendelkezik még az osztrák állam, a Spedition Holding AG, illetve szórványrészvényekkel magánszemélyek is tulajdonosok. A tulajdonosi szerkezet a tőkeemelések miatt 2008-ig folyamatosan változik, a magyar állam részesedése azonban nem csökkenhet 51 százalék alá. Idén a GYSEV Rt. négymilliárd forintos alaptőkéjét az osztrák állam és a Spedition Holding 700 millió forinttal emeli, s további 55 millió forintért értékesít részvényeket a társaság. A magyar állam a 2005 és 2007 közötti időszakban évente háromszáz-, 2008-ban pedig kétszázmillió forinttal emeli meg a társaság tőkéjét. Az ebből származó, összességében 1,8 milliárd forintot fejlesztésre költi a társaság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.