Budapest, az akadályváros

Történtek ugyan előrelépések, ám Budapestről még mindig nem mondható el, hogy a fogyatékkal élők számára akadálymentes lenne a közlekedés – állapította meg egy most készült tanulmány. A dokumentumból kiderül, hogy január elsejétől tömeges törvénysértés várható Budapest közterületein, tömegközlekedési eszközein, közintézményeiben és vendéglátó-ipari egységeiben. Ez azért fordulhat elő, mert a jogszabályok az év végéig adnak határidőt arra, hogy az épületeket, utakat úgy alakítsák át, hogy azt a mozgáskorlátozottak, a vakok és gyengén látók, illetve a babakocsival közlekedők is nehézség nélkül megközelíthessék.

Gidró Kriszta
2004. 09. 28. 17:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon a 2001-es népszámlálás adatai szerint 577 ezer fogyatékos ember él, ami a teljes népesség 5,7 százaléka, a családtagokkal együtt pedig a lakosság negyedét érintik az ezzel járó problémák. Az egészségügyi intézmények, a tömegközlekedési eszközök, a közintézmények, illetve a kereskedelmi és vendéglátó-ipari egységek jelentős részét csak a teljesen egészséges emberek közelíthetik meg akadálymentesen, a fogyatékosok közlekedésének megkönnyítésére alig gondolt valaki. A jogszabályok előírják: a már meglévő épületeket az év végéig akadálymentessé kell tenni a fogyatékosok számára, új épületet pedig csak az előírásoknak megfelelően lehet kialakítani.
Egy most készült tanulmány szerint Budapesten az utóbbi években történtek ugyan előrelépések ebben az ügyben, ám összességében a fővárosról még messze nem mondható el, hogy a fogyatékosok közlekedése akadálymentes lenne. A tanulmányt a fővárosi önkormányzat megrendelésére saját cége, a Studio Metropolitana Kht. készítette el, s felmérésükben elsősorban a közterületekre, illetve a közintézményekre koncentráltak. A dokumentumból kiderül: a jogszabályok egyértelműen előírják az akadálymentesítést, ám forrást nem rendelnek ehhez az feladathoz, s helyenként túl általánosan fogalmaznak.
A konkrét megállapítások között érdekesség, hogy az akadálymentesség területén a bevásárlóközpontok vezetnek, csupán hét százalékuk nem felel meg egyáltalán a követelményeknek. A banképületeknek csak a húsz százaléka akadálymentes, a szállodák és éttermek elenyésző százaléka tett bármit is ennek érdekében, a tanulmány készítői ugyanakkor nem találtak olyan sörözőt vagy éttermet, amely például kerekes székkel bárki által megközelíthető lett volna. A tapasztalatok szerint az újonnan épült vagy felújított létesítmények (például az Operettszínház, a Lehel téri vásárcsarnok, a Terror Háza Múzeum) már teljesen akadálymentesek, a könyvtárak, múzeumok többsége azonban még megközelíthetetlen a kerekes székkel közlekedők számára. A mozik fele már akadálymentes, ám a statisztikát csupán a bevásárlóközpontok multiplexei teszik széppé, ahol figyeltek erre a szempontra is. A fesztiválok, szabadtéri rendezvények esetében a szervezők gyakorlatilag egyáltalán nem gondolnak a fogyatékkal élőkre.
Az egészségügyi intézményekben már lejárt a határidő, amikorra akadálymentessé kellett volna tenni az épületeket. A háziorvosi rendelőkben azonban ez szinte egyáltalán nem teljesült, de komoly hiányosságok fedezhetők fel a szakorvosi rendelőkben és a kórházakban is. A tanulmány megállapítása szerint ez azért különös, mert a kórházakban elhelyezett betegszállító liftek elméletileg alkalmasak lennének a mozgáskorlátozottak szállítására is, ám az esetek többségében a földszintről lépcsőn kell megközelíteni a felvonókat.
A budapesti tömegközlekedésben alkalmazott megoldások felemásak: az újonnan beszerzett buszok, trolik és villamosok alacsony padlósak, ám senki nem tudja megjósolni, hogy a BKV mikorra tudja lecserélni az összes járművét. A közlekedési vállalat emellett taxi jellegű rendszerben üzemeltet néhány buszt, amely hívásra háztól házig szállítja a mozgáskorlátozottakat, ám ez a megoldás messze nem ideális. Az alacsony padlós járművek ráadásul egymástól elkülönülten közlekednek, az tehát szinte esélytelen, hogy valaki a város egyik végéből a másikba akadálymentesen juthasson el. Ha egy-egy átszálláskor ráadásul aluljárót is használni kell, a kerekes székkel vagy babakocsival közlekedő egészen biztosan megbánja, hogy elindult. Az aluljárók közül ugyanis egy sem használható kerekes székkel, illetve a kismamák a jövőben is csak megpróbálhatják lecipelni a babakocsit a lépcsőn. Úgy látszik, a nagyobb kereszteződésekben, csomópontokban a várostervezők kifejezetten meg is nehezítették a mozgáskorlátozottak dolgát: a felszínen megszüntették a zebrát. A tanulmány készítői emiatt azt javasolják: a nagyobb csomópontokban mindenképpen tegyék lehetővé a felszíni gyalogosközlekedést is. Az ígéretek szerint egyébként a 2-es metró vonalán 2007-re mindenhol lesz beépített lift, a 4-es metró állomásait pedig eleve így tervezik. A 3-as metró vonalán az akadálymentességgel azonban meg kell várni a 2-es metróéhoz hasonló, teljes rekonstrukciót. A nagykörúti villamosról azt írja a dokumentum: a 2006-tól közlekedő szerelvényekkel nem lesz gond, addig azonban a villamosmegállókat is át kell alakítani.
A tanulmány megállapítása szerint az utak, közterületek felújításakor az önkormányzatok igyekeznek megfelelő járdákat létrehozni vagy hangjelzéssel működő közlekedési lámpákat felszerelni. A probléma inkább az, hogy ezt csak az esedékes felújításkor teszik meg, az akadálymentesség céljából még egyetlen budapesti önkormányzat sem újított fel közterületet. A tanulmány szerint ráadásul ebben az esetben hiányzik a rendszerjellegű gondolkodás is: egy-egy felújított és akadálymentessé tett főútvonaltól egysaroknyira működő közintézménybe már nem lehet kerekes székkel bemenni, hiába közelíthető meg gond nélkül. A tanulmány készítői szerint előfordul olyan is: a kereszteződés egyik oldalán rámpát építettek a járdába, a másik oldalon azonban már húsz centi magas a járdaszegély.
A dokumentum javasolja: a fontosabb, már akadálymentes közintézményeket kössék össze akadálymentes útvonallal is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.