Ellopott kút

Andrea H. Schuler, az Europa Nostra alelnöke adta át a nemzetközi örökségvédelemért dolgozó civil szervezet 2004. évi díjait a magyarországi nyerteseknek július közepén. Emlékplakettel jutalmazták a budapesti Barabás-villát, oklevéllel a szegedi Klauzál tér és Kárász utca rekonstrukcióját. A tízezer euróval járó elismerést a program kapja.

Ferch Magda
2004. 09. 04. 17:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Moraj futott végig a termen, amikor néhány hete Münchenben bemutatták a budapesti Barabás-villa képeit felújítás előtt és után az Europa Nostra-pályázat eredményhirdetésén. Winkler Gábor építészprofesszor, aki ezt büszkén meséli, az Europa Nostra tanácsának tagjaként az idén is begyűjthette a sorozatos gratulációkat a nyertes rekonstrukciókat tervező építészkollégák társaságában. Külön öröm számára, hogy most először díjazott a nemzetközi zsűri olyan terveket, amelyek megvalósítása során régi és új szerves egysége jött létre. Elsősorban a hazai építészeket és a beruházókat dicséri, hogy a rendszerváltozás utáni években rendszeresen kaptak elismerést magyar pályázatok. Bizonyítva, hogy reménytelennek látszó feladatokat is meg lehet oldani. Feltéve, ha akarják azok, akik döntésre hivatottak.
A svájci Andrea H. Schuler, aki 2000-től az Europa Nostra alelnöke, és 1975 óta gyakorolja az ügyvédmesterséget Zürichben, illetve Genfben, visszatérő vendég nálunk. Elismerően beszél honfitársaink pályázatairól: Magyarországon még nem látott hamis rekonstrukciókat (szerencsénkre, mert van néhány), amelyekre oly sok példa adódik gazdag országokban. Csupa jóindulatból tettek tönkre történeti épületeket azzal, hogy felújították, s ezzel meghamisították őket. Mostanában sorra bontják vissza a hiteltelenül megújított részeket, és kezdik újra a munkát. Andrea H. Schuler azt mondja, hogy a kibővített unióban még nagyobb szükségük van az Európai Bizottság anyagi támogatására, de nem akarnak EU-intézményektől függeni. A civil társadalomra számítanak, a jó példa meggyőző erejére, a mások sikere láttán az emberekben felébredő ambícióra. Nagyobb hozzájárulásra akarják buzdítani az ipari, kereskedelmi és bankszektort is. Olyan országokban, amelyekben fejlett a civil társadalom, mindez persze könnyebben megy. Barátságos adórendszer kialakításával azonban mindenütt sokat tehet az állam azért, hogy a kulturális örökségvédelem érdekében mozgósítsa, erősítse a mecenatúrát – hangsúlyozza.
A XII. kerületi önkormányzat vezetői 2000-ben hozták meg a végső döntést arról, hogy a millenniumi program keretében felújítják, nem hagyják összeomlani a tulajdonukban lévő roskadozó klasszicista épületet, Barabás Miklós festőművész hajdani villáját. A rekonstrukcióra kiírt pályázatot Basa Péter építész nyerte meg. A munka alapjául szolgáló műemléki dokumentációt Bor Ferenc, a Hild–Ybl Alapítvány munkatársa készítette el. A teraszosan kialakított, szép növényekkel beültetett kert – ma közpark – Vastagh Gabi és Szloszjár György kerttervező munkáját dicséri. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatalból Marjai Sándor felügyelte a munkát. Nagy szerencse, hogy a hivatal másik munkatársa, Klaniczay Péter művészettörténész a közelben lakik. Szinte naponta járt ki az építkezésre reggel, este. Érvelt, magyarázott, ha kellett, iparosokkal veszekedett, értékekre leső neppereket hessegetett – szakmája és szűkebb környezete iránt érzett szerelemből.
Az internetes építészfórumon olvasható ismertetőből tudjuk, hogy a villaépületben időszaki kiállításokat akartak rendezi. Az eredeti elképzelés szerint 2002-re kellett volna megújulnia a háznak. Az idén nyílt meg. Voltak pillanatok – árulta el a tervező a díjátadáskor –, amikor nem hitte, hogy valóban elkészül a rekonstrukció. De elkészült – köszönhetően annak, hogy az önkormányzat meg akarta valósítani ezt a beruházást, és több mint négyszázmillió forintot szánt rá.
Barabás Miklós (1810–1898), a XIX. század jelentős festője elsősorban nagy történelmi személyiségeinket – II. Rákóczi Ferencet, Széchenyi Istvánt, Vörösmarty Mihályt, Liszt Ferencet – ábrázoló portréiról ismert. Néhány dokumentumértékű festményén korának jelentős eseményeit örökíti meg (például a Lánchíd alapkőletételét). A mai Városmajor u. 44. szám alatti szőlőskertet 1839-ben vásárolta meg a rajta lévő présházzal és pincével együtt. Saját tervei szerint építtette fel a telken 1841-ben azt a négyoszlopos, portikuszos, klasszicista stílusú villát, amelyben 1870-ig lakott. Miután eladta, a ház sokszor cserélt gazdát. Az új tulajdonosok toldozták-foldozták, állaga fokozatosan romlott, végül szükséglakásnak használták. A kovácsoltvas kerítés mögött, az előkertben valamikor kovácsoltvas kút állt. Ennek az ötvenes években lába kelt. Az épületet a rendszerváltozáskor hat család lakta, 1990-ben ürítették ki. Utána évekig üresen állt, időnként hajléktalanok kerestek benne menedéket. Több helyen gerendákkal aládúcolva várt jobb sorsára, majd életveszélyessé nyilvánították. Ilyen állapotban volt, amikor Basa Péter megnyerte a pályázatot, amelyet az önkormányzat írt ki a felújításra. A tervhez jó kiindulási alapként szolgált Barabás Miklós akvarellje, amelyen a művész megörökítette villáját és kertjét.
Basa Péter örült a munkának.
– Inkább kihívásról és ne gondról beszéljünk – válaszol, amikor arról kérdeztük, mi volt a fő gondja a házzal. – Végre értelmes munkát végezhettünk, és nem négyzetméter-uzsorázó megrendelővel kellett harcolnunk. Bárcsak mindig ezt csinálhatnánk.
A fő feladat az volt, amint mondja, hogyan lehet kulturáltan legalább ezer négyzetmétert hozzáépíteni a kilencven négyzetméteres villához úgy, hogy az a mai igényeknek megfeleljen, és a lényeget megőrizze, de ne csak a villát állítsa helyre egy az egyben. A különböző korok együtt létezésének, az élet folyamatosságának jelzése az elmúlt évszázadokban természetes igény volt. Basa Péternek is ez volt a célja. Csak az eredeti épületrészeket: a villát és a vincellérházat tartotta meg, minden toldalékot lebontatott. Új fa- és üvegépítményei kiemelik a XIX. századi épületet. Mintegy kertészeti elemként keretet adnak neki, nem konkurálnak vele. A villa egyik oldalán a régi vincellérház áll a hozzá csatlakozó kis épülettel. Szemközt, a másik oldalon a csupa üveg kávézó, alatta a konyhaüzemnek tervezett tér. A villa mögött kővel burkolt nyitott terasz vezet át a föld gyomrába mélyített, százszemélyes konferenciaterem üvegfalú előterébe. A nyitott terasz az éttermet is szolgálhatná.
Öröm, hogy ismét sikerült megmenteni Budapest kulturális örökségének kicsiny, ám fontos részét. A feladat most az, hogy az önkormányzat élettel töltse meg ezt a példásan rekonstruált villát. Hogy ne zárt ajtók fogadják gyakran a szép látványon örvendező látogatót, aki többnyire csak a kertben sétálgathat.
A Barabás-villában egyelőre csak a művész mellszobra emlékeztet a névadóra. Nem a műveinek otthont adó, legalább időszaki kiállítások. Arra már nincs pénz, hallom, hogy biztosítsák az állandó őrzést. Pedig talán lehetne, ha nem állnának üresen a sok millióért épített, remekül kihasználható épületrészek. Például a tervezett éttermet kiszolgáló konyha és az egyik új oldalszárnyban elhelyezett kávézó. (A bérlő házasságkötő teremként működteti az épület egy részét, a rendezvényekre most kívülről hozzák az ételt, italt.)
Az ünnepélyes megnyitó óta egy év telt el. Jó alkalom ez arra, hogy áttekintsék, s ha kell, felülvizsgálják az üzemeltetővel kötött szerződést, és változtassanak azon, ami nem működött jól – nyilatkozta lapunknak Lovas Pál alpolgármester, aki, amint mondja, rendszeres időközönként végigjárja az épületet és a kertet, hogy naprakészen tájékozódjon arról, mi szorul javításra.
Szeptember végén, október elején egész napos konferencián emlékeznek itt Barabás Miklósra – köszönhetően az önkormányzat által fenntartott Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjteménynek és Galériának. A festőművész grafikáiból, képeiből is bemutatnak néhányat, a kertben pedig zenével várják majd a látogatókat.
Eddig csak a régi vincellérházban voltak kis, időszakos kiállítások. Pedig biztosan sokan betérnének ebbe a régit és újat harmonikusan egyesítő, egyszerűségében is impozáns épületbe tárlatlátogatásra. Olykor szívesen megnéznék netán a hatalmas életművet hátrahagyott Barabás Miklós festményeit, a portréfestészet XIX. századi remekeit. (A megnyitón láthattunk közülük négyet.) A környék lakói is bizonyára szívesen ebédelnének, vacsoráznának és beszélgetnének kulturált körülmények között az étteremben és a kávézóban. Ha nyitva volna. Akkor az évtizedekig elhanyagolt épület is valódi életre kelhetne. Méltatlan helyzet lenne, hogy ekkora beruházás után csak dekoráció legyen a villa.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.