Idegenforgalom: csökkenő bevételek

A t u r i z m u s v i l á g n a p j a Szeptember 27-én ünneplik a turizmus világnapját. Az esemény célja, hogy felhívja a hazai és nemzetközi közönség, döntéshozók figyelmét a turizmusnak a társadalmi, kulturális értékek megőrzésében, valamint a politikai és gazdasági életben betöltött szerepére. Világtendencia, hogy visszaesett az ágazat jövedelmezősége, s az idegenforgalmi vállalkozások számára kedvezőtlen a támogatási források szűkülése. Mindezt Lasztovicza Jenő, az Országgyűlés idegenforgalmi bizottságának elnöke fejtette ki.

Hunyor Erna
2004. 09. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerte a világon a legdinamikusabban fejlődő ágazat az idegenforgalom, amelynek szerepét jól mutatja, hogy a folyó fizetési mérleg „szolgáltatások és jövedelmek” sorában már csak a turizmus egyenlege az egyetlen tétel, amely mind a mai napig pozitív. A Magyar Nemzeti Bank adatai alapján kimutatott 3,03 milliárd eurós – turizmusból származó – devizabevétel 12 százalékkal elmaradt a 2002-es évitől, de a tavalyi év egészében a turisztika továbbra is nettó befizetője volt az államháztartásnak. Az 1,24 milliárd eurós egyenleg a külkereskedelmi mérleg hiányának 37 százalékát, a folyó fizetési mérleg hiányának pedig 27 százalékát fedezte. 2001-hez képest 2003-ban több mint 1,2 milliárd euróval csökkent a turizmus bevétele – hangoztatta Lasztovicza Jenő, aki szerint ez azért is szomorú, mert a turizmusnak nagyon fontos szerepe van az eltérő fejlettségű régiók felzárkóztatásában, a munkahelyteremtésben és a költségvetési bevételek gyarapításában.
Véleménye szerint sajnálatos módon ez a tendencia még nem állt meg, hiszen az adatok azt mutatják, hogy azok nem érik el a tavalyi szintet. Bár igaz, hogy minimálisan nőtt a Magyarországra látogató külföldiek száma, a vendégéjszakáké az év első hét hónapjában csökkent. Mindez azt mutatja: kevesebb időt töltenek itt a turisták, mint korábban – mondta. Csökkent a szállodai szobák átlagára is, hiszen míg 2001-ben 14 500 és 15 500 forint között mozgott, addig 2003–2004-ben 10 000–12 000 forint a szobaár. Ez pedig még az inflációt sem követi. Örvendetes viszont – húzta alá Lasztovicza –, hogy nőtt a négy- és ötcsillagos szállodák, illetve a gyógyszállók foglaltsága. S ez is, illetve a piac igazolja a Széchenyi-terv szállodafejlesztési programjának helyességét.
A bizottság elnöke ugyanakkor sajnálatosnak nevezte, hogy a belföldi turisták által eltöltött vendégéjszakák száma jelentősen csökkent annak ellenére, hogy a kormány felemelte az üdülési csekk adómentes értékhatárát. Egyedül a fővárosban nőtt az idegenforgalom teljesítménye, a vidéki turisztikai régióban viszont jelentős visszaesés tapasztalható a vendégéjszakák számában.
Lasztovicza Jenő szavai szerint Ausztriából, Hollandiából, Németországból és Oroszországból maradt el a legtöbb turista, ami azért gond, mert az osztrák és német vendégek adták a hazánkba látogató külföldiek 50 százalékát.
Az elnök sajnálatosnak nevezte azt is, hogy az ország egyetlen marketingszervezete – a Magyar Turizmus (MT) Rt. – nem tudja maradéktalanul megvalósítani azt a marketingtervet, amelyet az idegenforgalmi bizottság előtt korábban felvázolt. Ahhoz ugyanis tízmilliárd forintra lett volna szükség, de a költségvetés – a többszöri megszorítások miatt – mindössze 6,5 milliárdot biztosított Magyarország marketingjére. Információi szerint mindössze két-három milliárd forint körüli összeg szerepel az MT Rt. finanszírozására a 2005. évi költségvetés kormány által már jóváhagyott számsoraiban, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium javaslata alapján. Ez az összeg pedig megegyezik azzal, amit az idén a szervezet működésére fordítottak. 2003-ban a többszöri megszorítások után 6,7 milliárd forintot tesznek ki az MT Rt. működési költségei és közvetlen marketingcélú kiadásai. S már ez az összeg is olyan alacsony, hogy komoly nehézségeket okoz a szervezet számára a marketingterv megvalósítása. Márpedig pénz és beruházások nélkül Magyarországot mint turisztikai terméket nem lehet eladni – mondta. Lasztovicza úgy véli: a jövő évre tervezett pénzből kérdésessé válik a külföldi külképviseletek és a belföldi marketingmunka, illetve annak a 250 ezer magyar családnak sorsa, amelyek a turizmusból élnek.
Végezetül elmondta: a 2002-es kampányígéretek nem arról szóltak, hogy a kormányzat magára hagyja az idegenforgalmat. A turizmust érintő drasztikus támogatáselvonások ugyanis hosszú távon veszélyeztetik az ágazat versenyképességét. Véleménye szerint a döntéshozóknak azt kell tisztázniuk, hogy a nemzetgazdaságnak menynyire fontos része a turizmus, mert tudomásul kell venni, hogy az ágazatból származó bevétel a folyó fizetési mérleget pozitívan befolyásolja. A képviselő mielőbbi szemléletváltást szorgalmaz, ami szerint nemcsak a turizmus szereplőinek kell tisztában lenniük azzal, hogy az idegenforgalom húzóágazat, hanem a döntéshozóknak is.



Uniós forrás fejlesztésekre. Nagymértékű fejlődésnek indulhatnak jövőre a Dél-Dunántúl borútjai annak a mintegy 162 millió forintnak köszönhetően, amelyet a régió a spanyol Ciudad Real várossal és az olasz Treviso megyével együtt egy sikeres európai uniós pályázatnak köszönhetően e célra fordíthat – közölte a Dél-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. ügyvezetője. Miszler Miklós elmondta: az ügynökség pályázóként nyert az EU nemzetközi együttműködéseket támogató INTERREG III/C programján, és partnereivel együtt 55 millió forintos önrész mellett 107 millió forint támogatásban részesült. A nyertes VinTour elnevezésű pályázat célja a borutakhoz kapcsolódó, a helyi természeti és kulturális örökségre, a térségek hagyományos termékeire alapozott turisztikai kínálat fejlesztése, programcsomagok kialakítása. A régió öt borútján a következő három évben egyedi arculatú termékkínálatot, programcsomagokat állítanak össze, amelyek az összesen négy, spanyol és olasz borút kínálatával együtt komplex borturisztikai terméket jelentenek a nemzetközi piacon. Az ügyvezető kiemelte: partnereikkel együtt olyan borturisztikai minősítési rendszert is készítenek, ami biztosítja a vendégek jövőbeni magas szintű ellátását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.