Kit terhel az autóbontás költsége?

Információink szerint alig három hónap múlva, azaz január elsején lép életbe az uniós irányelvekhez igazodó „roncsautó-rendelet”, amely mind a tulajdonosokra, mind a bontókra és az autóimportőrökre újabb terheket ró. A törvényi feltételeknek jelenleg sem az illetékes állami hivatalok, sem az autóbontók nem felelnek meg, illetve csak részben tudnak eleget tenni az előírásoknak.

Dénes Zoltán
2004. 09. 21. 17:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az uniós direktíva szerint a gyártók és az importőrök kötelesek a hulladékká vált gépjárművek ártalmatlanításáról és a forgalomból való kivonásáról gondoskodni. A törvény meghatározza az életkor szerinti újrahasznosítási arányt, valamint azt is, hogy biztosítani kell a szigorú környezetvédelmi előírásoknak megfelelő, hatóságok által ellenőrzött bontók, megsemmisítőtelepek hálózatát, lehetővé téve, hogy a tulajdonos ötven kilométeres körzeten belül leadhassa veszélyes hulladéknak minősülő roncsautóját.
A törvény alkalmazhatóságának elsődleges akadálya jelenleg az ellenőrzéshez elengedhetetlen informatikai rendszer kiépítése. Ezzel kapcsolatban a Gépjárműbontók Országos Egyesületének (GOE) elnöke, Dobó József felhívta a figyelmünket, hogy a szervezet már rendelkezik egy, a törvényi feltételeknek megfelelő informatikai rendszerrel, amit akár az államigazgatási szervek is átvehetnek. Hozzátette: a legnagyobb problémát a törvény által előírt feltételek megteremtéséhez szükséges beruházások és azok finanszírozásának megoldása jelenti. Ezért elengedhetetlen lenne a beruházások finanszírozásához szükséges pályázati feltételrendszer könnyítése. Az idén egyébként egy 25 milliós szegmensspecifikus pályázati lehetőség volt, amely keret mára kimerült, s az ígéretek szerint csupán ennek folytatására számíthatnak az érintettek. Ehhez képest egy tanulmány rámutat arra, hogy körülbelül hat-hét milliárd forintos beruházásra lenne szükség ahhoz, hogy a bontók megfelelhessenek az előírásoknak. Az egyesület szerint mindenkinek az lenne az elfogadható, ha az uniós szabályozás életbelépésével kapcsolatban felmerülő költségeket az állam finanszírozná. A bontóknak ugyanis nincs megfelelő likviditásuk az uniós elvárásokból fakadó kényszerű beruházások elvégzéséhez, illetve az autóimportőrök csak a törvény életbelépése után építhetik be az árakba a rájuk rótt költséget. Egyébként a finanszírozási kérdésekről a GOE által nemrég szervezett egyeztető konferencián a Gazdasági és Közlekedési, illetve a Környezetvédelmi Minisztérium semmilyen konkrétumot nem említett. Továbbá az sem tisztázott, hogy ki fogja fizetni a Ladák, Wartburgok, Trabantok eddig sem kis számú, közterületen hagyott, „gazdátlan” roncsainak elszállítási, megsemmisítési költségeit. A minisztériumokat képviselő megjelentek azt viszont nyilvánvalóvá tették, hogy csupán az ellenőrzési feladatokat szeretnék ellátni, a koordinációs feladatokat pedig egy piaci szereplőre szeretnék bízni. Ezzel kapcsolatban a júniusban az internetre feltett törvénytervezet szerint szóba került a Car-Rec Kht.
Mindenesetre fontos megjegyezni, hogy ha egy piaci szereplőhöz kerülne a koordináció, komolyan sérülne az uniós direktívában is hangsúlyozott piaci verseny. Mindazonáltal a GOE konferenciáján körvonalazódni látszott egy olyan szervezeti együttműködés, amely a gépjármű-kereskedő szervezetek tömörülését vetíti előre. Sőt mint megtudtuk, e célra már létre is jött egy szervezet Országos Roncsautó-hasznosító Konzorcium néven. A piaci realitás azt mutatja, hogy a legjobb megoldás az lenne, ha a koordinációs feladatokat a törvény által legérintettebb gépjármű-kereskedők által létrehozandó szervezet látná el. A GOE konferenciáján elhangzott az is, hogy komoly problémát jelentenek a piac szereplőinek a magánimportban százezerszámra hazánkba érkező német, holland, svájci „hulladékok” – vagyis a külföldön kiszuperált autók –, miközben (mivel ezek veszélyes hulladéknak minősülnek) jogilag nem is lehetne behozni őket. Ez azért történhet meg, mert jelenleg hiányzik az ellenőrzés. Mivel a rendelet szerint a tulajdonos csak nyilvántartott bontók által kiadott igazolással szüntetheti meg a gépjárműhöz kapcsolódó kötelezettségeket (súlyadó, biztosítás), és vonathatja ki autóját a forgalomból, illetve az importőrök visszavételi kötelezettsége csak a 2002 közepe után forgalomba állított gépjárművekre vonatkozik, a rendelet életbelépése jelentős változásokat eredményezhet az „autóstársadalom” életében. A 2002 előtt forgalomba állított autók megsemmisítési és a forgalomból való kivonási költsége ugyanis a tulajdonost terhelné, ami információink szerint autónként átlag harmincezer forintot jelenthet. A szervezet szerint a magánszemélyek esetében fennáll a veszély, hogy a pluszköltségek elkerülése végett inkább bejelentik autójuk ellopását, s ilyen esetben ugyancsak tisztázatlan, hogy ki vállalja a bontás költségeit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.