Kormányprogram konkrétumok nélkül

Az új kormányprogram nem tartalmaz konkrét számadatot és „cselekvési tervet” a büdzsére és az államháztartási hiány csökkentésére vonatkozóan. A közlekedési infrastruktúrát érintő tervek alig változnak a ciklus hátralévő részében, ugyanakkor jövőre drasztikusan emelkednek az illetékek, s új adónemeket is bevezetnek – derül ki a lapunk birtokába jutott kormányprogramból.

Putsay Gábor
2004. 09. 28. 18:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte semmilyen konkrét számadatot nem tartalmaz az új kormányprogram a költségvetési politikára és az államháztartás hiányának csökkentésére vonatkozóan. Míg az Európai Unió által nemrég elfogadott magyar felzárkózási ütemterv és a Pénzügyminisztérium Sikeres ország, gyarapodó családok című programja évi félszázalékos deficitcsökkenést határoz meg, addig a Gyurcsány-kabinet terve mindössze szigorú és takarékos politikát ígér. A pénzügyi tárca által jövő évre előre jelzett, 4,1 százalékos GDP-arányos deficit szintén nem található meg az új programban, amely a korábbi ígéretek helyett csupán annyit említ, hogy a kormány „minél gyorsabban” teljesíteni akarja az inflációra, az államháztartási hiányra és az államadósságra vonatkozó maastrichti kritériumokat. Az elkövetkező húsz hónap kormányprogramja szerint a gazdaságban cél, hogy egyensúlyra törekedve tartsák fenn a beruházás- és fejlesztésvezérelt növekedést. A gazdaságpolitika alappilléreként évi négy százalékot meghaladó bővülést és az euró 2010-ben történő bevezetését határozza meg a tervezet, amely ígéri: csökkenteni fogja a túlköltekezést és a bürokráciát.

Közlekedési infrastruktúra. Nincs különösebb eltérés a Medgyessy-kormány által meghirdetett, illetve megkezdett közlekedéspolitika és a Gyurcsány-programban szereplő elképzelések között. Ebben a kormányprogramban is meghatározó az autópálya-építés, az egyoldalú fejlesztés a közlekedésben pedig zsákutcába vezethet. A vasút fejlesztése A törzshálózat modernizációja címén szerepel, a nemzetközi fővonalak átépítését viszont az Európai Unió kormányprogram nélkül is támogatná. A MÁV átfogó reformjával sem foglalkozik érdemben a új kormányprogram. Az autópálya-építési tervekben gyakorlatilag semmi új elem nincs, a megkezdett beruházásokat folytatná a Gyurcsány-kabinet, így a sztrádák elérik Debrecent, Szegedet, Nyíregyházát, és a Balaton déli partján is kiépül a gyorsforgalmi út. A vasút mellett a vízi utak fejlesztéséről sincs szó érdemben, ami azért meglepő, mert kevés olyan – geopolitikailag – kedvező adottságú állam található Európában, mint hazánk.

Adók, illetékek. Nem 24 százalékos társasági adót kell fizetni januártól – ahogy az a korábbi elképzelésben szerepelt –, hanem kamatkülönbözet után kell 6 százalékos adót leróniuk a bankoknak, szakosított pénzintézeteknek, a lízing- s a faktoringcégeknek. A betéti és a hitelkamatok különbözete után fizetendő adóból a kormány harmincmilliárd forintos bevételt szeretne beszedni. Kétkulcsos lesz jövőre a személyijövedelem-adótábla. A másfél millió forint alatti jövedelemrész 18, felette 38 százalékkal adózik. Szigorodik az adókedvezmény igénybevételének lehetősége: évi hatmillió forint jövedelem felett már nem lehet élni vele. Az egy adózó által igénybe vehető kedvezmény mértékét százezer forintban maximálták, ebbe azonban nem tartozik bele a lakáshitelek törlesztőrészlete, valamint a gyermekek után járó adókedvezmény sem. További szigorítás: 2006-tól a magán- és önkéntes nyugdíjpénztári befizetések adókedvezményét nem lehet visszaigényelni, hanem azt a nyugdíjpénztári számlán írják jóvá. Januártól 20-ról 25 százalékra emelkedik a forrásadó, például az ingatlanok kiadása kapcsán. Idén ugyan még nem kell adót fizetni a tőzsdei árfolyamnyereség után, januártól viszont már 25 százalékot le kell róni. Az „értéktartás” érdekében ötven százalékkal emelkedik az útlevélért fizetendő illeték összege, így jövőre az okmányért 4 helyett 6 ezer forintot kell leróni. Továbbá örökösödési illetéket kell fizetni a részvények és a vállalati üzletrészek után.

Foglalkoztatáspolitika. Valószínűleg az OECD és az EU folyamatos elmarasztalása kapcsán a kormány ismét a munka világára összpontosít. Burány Sándor foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter a napokban ismertette: a kormányzat a felnőttképzés támogatásával is szeretné a munkavállalók versenyképességét javítani, ezért a kormány úgy döntött, akik felnőtt korban keresett szakmát akarnak tanulni, azoknak az első szakma megszerzését ingyenessé teszi. Aki ötven év felett vállalkozik keresett szakma megtanulására, annak a második szakma is ingyenes lesz januártól. Az öt főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató mikrovállalkozások pedig ha januártól újabb dolgozókat alkalmaznak, a minimálbérrel csökkenthetik társasági adójukat. A kormány elfogadta a nemzeti foglalkoztatási akciótervet, amelynek célja, hogy 2006-ig 100-150 ezerrel bővítsék a foglalkoztatottak számát Magyarországon. Igaz, ez még ha teljesül, akkor sem valósul meg a 2002. évi választási kampányban megígért és vállalt négyszázezer fős új munkahelyteremtés. Sőt, jövőre 25 ezer fős leépítéssel is számolni kell a közigazgatásban.
Agrárium. A kormányprogram nem ígér konkrétumokat a mezőgazdaságnak, illetve az ágazatból élőknek, csupán általánosságokat fogalmaz meg. Célul tűzi ki a falvak elnéptelenedésének megakadályozását, illetve az elmaradott térségekben beruházásösztönző programokat indít, így kíván új munkahelyeket teremteni. Az már nehezen értelmezhető, hogy pontosan miért és kikre vonatkozóan akarja az új kormány kiterjeszteni a szociális földprogramot, valamint a falu- és tanyagondnoki szolgálatot. Új és egységes szövetkezeti törvényt ígér a kormányprogram, amely lehetőséget biztosít a falun élő, kis jövedelmű lakosság védelmére. A program „hallgat” az agrártámogatásokról és -pályázatokról.
n
A Pénzügyminisztérium benyújtotta az Országgyűlésnek azt a javaslatot, miszerint a pénzügyi intézményeknek különadót kell fizetniük, aminek mértéke a kamatkülönbözet 6 százalékának felel meg. Újdonság, hogy a különadó kirovásánál figyelembe veszik a szövetkezeti hitelintézetek tőkehelyzetét.
n
A Budapesti Árutőzsde határozottan ellenzi a kormánynak azt a tervét, hogy a tőzsdei árfolyamnyereség-adó kulcsát 0 százalékól 25 százalékra növelje, ami a tőkepiacot diszkriminatív módon sújtó intézkedés lenne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.